مقاله پژوهشی
حنان عموزادمهدیرجی؛ احمد جعفرنژاد؛ علی محقر؛ محمد مدرس یزدی
دوره 6، شماره 1 ، بهار 1394، صفحه 1-20
چکیده
هدف از مدیریت زنجیره تأمین، بهبود فعالیتهای مختلف اجزا و سطوح یک زنجیره تأمین به منظور بهبود وضع کلی است. در این هنگام ممکن است بین اهداف اجزا و سطوح مختلف در جهت رسیدن به اهداف کلی، تضاد و تناقضات بسیاری مشاهده شود، که این اختلالات و تناقضات به مرور زمان به کاهش قدرت و رقابتپذیری منجر خواهد شد. از جمله تعارضات، هزینههای بازاریابی، ...
بیشتر
هدف از مدیریت زنجیره تأمین، بهبود فعالیتهای مختلف اجزا و سطوح یک زنجیره تأمین به منظور بهبود وضع کلی است. در این هنگام ممکن است بین اهداف اجزا و سطوح مختلف در جهت رسیدن به اهداف کلی، تضاد و تناقضات بسیاری مشاهده شود، که این اختلالات و تناقضات به مرور زمان به کاهش قدرت و رقابتپذیری منجر خواهد شد. از جمله تعارضات، هزینههای بازاریابی، قیمتگذاری و موجودی هستند. در تحقیق حاضر و با فرض عدم همکاری بین سطوح گوناگون و در حالت بازیهای پویا با اطلاعات کامل، شناسایی رهبر مناسب از بین سطوح مختلف، مورد نظر است. در حالت بازی غیرهمکارانه پویا، هر یک از سطوح، اعم از خردهفروشان، تأمینکنندگان و تولیدکنندگان، بسته به قدرت چانهزنی و جایگاه خود در بازار، میتوانند نقش پیشرو را داشته باشند. با بررسی مدلهای گوناگون، نتیجهگیری شد که حرکت رهبری از انتهای زنجیره به ابتدا، سود کلی زنجیره تأمین را کاهش داده است.
مقاله پژوهشی
محمد مهدی سپهری؛ ادریس بابایی
دوره 6، شماره 1 ، بهار 1394، صفحه 21-34
چکیده
امروزه، صنعت گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین منابع اقتصادی جهان محسوب شده و پیشبینی میشود در سال 2020 میلادی به صنعت شماره یک جهان تبدیل شود. بیشتر تحقیقات انجام شده در حوزه گردشگری تا کنون، از جنبههای جامعه شناسی، جغرافیایی و مدیریتی به گردشگری و توسعه آن پرداخته و کمتر از رویکردهای کمّی و ریاضی برای مطالعه و برنامهریزی سیستم ...
بیشتر
امروزه، صنعت گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین منابع اقتصادی جهان محسوب شده و پیشبینی میشود در سال 2020 میلادی به صنعت شماره یک جهان تبدیل شود. بیشتر تحقیقات انجام شده در حوزه گردشگری تا کنون، از جنبههای جامعه شناسی، جغرافیایی و مدیریتی به گردشگری و توسعه آن پرداخته و کمتر از رویکردهای کمّی و ریاضی برای مطالعه و برنامهریزی سیستم گردشگری استفاده گردیده است. این تحقیق، تکنیکها و مقیاسهایی از تجزیه و تحلیل شبکه را که برای بررسی مشخصههای ساختاری اجزای شبکه مناسب هستند، معرفی نموده و ضمن تعمیم آن به صنعت گردشگری، یک متدولوژی برای واکافت شبکه مقاصد گردشگری ارائه نموده است. سپس این مقیاسها را برای شبکه مقاصد گردشگری استان مازندران به عنوان یکی از مناطق معروف گردشگری در کشور ایران، اندازهگیری نموده و نتایج آن را تحلیل مینماید.
مقاله پژوهشی
امیر حاجی میرزا جان؛ محمدعلی پیرایش؛ فرزاد دهقانیان
دوره 6، شماره 1 ، بهار 1394، صفحه 35-60
چکیده
در این مقاله یک مدل زنجیره تأمین برای تولید و توزیع محصولات زراعی فسادپذیر ارائه میگردد. حلقههای این زنجیره شامل: مزارع، سردخانهها و میادین بار است و در صورت نیاز تقاضای محصولات را میتوان از طریق واردات نیز پاسخ داد. مدل در نظر گرفته شده در این مقاله چند دورهای است. هر محصول را بعد از برداشت حداکثر چند دوره معین میتوان نگهداری ...
بیشتر
در این مقاله یک مدل زنجیره تأمین برای تولید و توزیع محصولات زراعی فسادپذیر ارائه میگردد. حلقههای این زنجیره شامل: مزارع، سردخانهها و میادین بار است و در صورت نیاز تقاضای محصولات را میتوان از طریق واردات نیز پاسخ داد. مدل در نظر گرفته شده در این مقاله چند دورهای است. هر محصول را بعد از برداشت حداکثر چند دوره معین میتوان نگهداری کرد و پس از آن فاسد میشود. هدف از این مدل تعیین برنامه بهینه تولید، انبارش و ارسال به میادین بار برای هر محصول در هر دوره است؛ به طوری که هزینه کل زنجیره کمینه گردد. مدل ارائه شده در این مقاله به صورت یک مطالعه موردی برای سه محصول سیبزمینی، پیاز و گوجه فرنگی استفاده میشود. نتایج عددی نشان میدهد استفاده از این مدل به کاهش هزینه کل و نتیجتا کاهش قیمت تمام شده محصولات منجر میگردد. آثار مطلوب دیگر این مدل صرفهجویی در منابع آب است. همچنین، با انجام تحلیل حساسیت بر روی پارامترهای کلیدی مدل، اثر این پارامترها بر قیمت تمام شده و میزان واردات بررسی میشود.
مقاله پژوهشی
مصطفی غلامرضایی؛ حسن خادمی زارع
دوره 6، شماره 1 ، بهار 1394، صفحه 61-78
چکیده
برنامه ریزی تولید یکی از مهمترین وظایف مدیریت تولید و عملیات است و درباره تعیین مقدار بهینه تولید، نیروی کار و سطح موجودی برای هر دوره افق برنامهریزی با در نظر گرفتن مجموعه منابع تولیدی و محدودیتها، تصمیمگیری میکند. این پژوهش، یک مدل برنامه ریزی تولید چند محصولی و چند هدفه با پارامترهای فازی و ارزش زمانی پول را بر اساس سطح ...
بیشتر
برنامه ریزی تولید یکی از مهمترین وظایف مدیریت تولید و عملیات است و درباره تعیین مقدار بهینه تولید، نیروی کار و سطح موجودی برای هر دوره افق برنامهریزی با در نظر گرفتن مجموعه منابع تولیدی و محدودیتها، تصمیمگیری میکند. این پژوهش، یک مدل برنامه ریزی تولید چند محصولی و چند هدفه با پارامترهای فازی و ارزش زمانی پول را بر اساس سطح موجودی، سطح نیروی کار، ظرفیت ماشین آلات و فضای انبار معرفی میکند. مدل پیشنهادی سعی دارد که سود حاصل از فروش را حداکثر، هزینه نگهداری و سفارشهای تأخیر شده و هزینه تغییر در سطوح نیروی انسانی را حداقل کند. مطالعه موردی انجام شده در کارخانه آلومینیوم، کارایی مدل پیشنهادی را نسبت به وضع موجود نشان می دهد.
مقاله پژوهشی
حبیب زارع احمدآبادی؛ فاطمه قاسمی
دوره 6، شماره 1 ، بهار 1394، صفحه 79-98
چکیده
با توجه به اهمیت تکنولوژی و نقش آن در ایجاد مزیت رقابتی برای سازمانها، لزوم توجه روزافزون به تکنولوژی و مسائل مرتبط با آن بیش از پیش نمایان است. یکی از مسائل اساسی در خصوص تکنولوژی، شیوه دستیابی به تکنولوژی مورد نیاز است. هدف این پژوهش، انتخاب مناسبترین شیوه کسب تکنولوژی در صنعت لعاب استان یزد است. در این راستا، ابتدا با مطالعه ...
بیشتر
با توجه به اهمیت تکنولوژی و نقش آن در ایجاد مزیت رقابتی برای سازمانها، لزوم توجه روزافزون به تکنولوژی و مسائل مرتبط با آن بیش از پیش نمایان است. یکی از مسائل اساسی در خصوص تکنولوژی، شیوه دستیابی به تکنولوژی مورد نیاز است. هدف این پژوهش، انتخاب مناسبترین شیوه کسب تکنولوژی در صنعت لعاب استان یزد است. در این راستا، ابتدا با مطالعه ادبیات و مصاحبه با خبرگان این صنعت، معیارهای تأثیرگذار بر کسب تکنولوژی شناسایی گردیدهاند، و با بهکارگیری تکنیک دلفی فازی، معیارهای شناسایی شده از دیدگاه خبرگان صنعت تعدیل و مهمترین عوامل انتخاب شدهاند. در مرحله بعد از تکنیک DEMATEL فازی برای تعیین ارتباطات و میزان تأثیرات میان معیارها استفاده شده و در نهایت، یک مدل ANP فازی، برای انتخاب مطلوبترین شیوه کسب تکنولوژی از میان سه شیوه کلی مشارکت، تولید و خرید تکنولوژی ایجاد شده است. بر اساس نتایج این پژوهش، شیوه مشارکت از اولویت بالاتری نسبت به سایر شیوههای کسب برخوردار است.
مقاله پژوهشی
محمد محلاتی راینی
دوره 6، شماره 1 ، بهار 1394، صفحه 99-112
چکیده
هدف این مقاله ارائه مدلی برای بررسی اثر تراکم در خروجیهای نامطلوب بر عملکرد و کارایی مؤسسات است. اندازهگیری تراکم برای ارزیابی عملکرد و تخصیص مناسب منابع، اهمیت ویژهای داشته و تعیین آن با استفاده از تحلیل پوششی دادهها مورد توجه محققان بودهاست؛ زیرا تراکم موجب کاهش کارایی میشود. از دیدگاه مدیریت، هرگاه افزایش یک یا ...
بیشتر
هدف این مقاله ارائه مدلی برای بررسی اثر تراکم در خروجیهای نامطلوب بر عملکرد و کارایی مؤسسات است. اندازهگیری تراکم برای ارزیابی عملکرد و تخصیص مناسب منابع، اهمیت ویژهای داشته و تعیین آن با استفاده از تحلیل پوششی دادهها مورد توجه محققان بودهاست؛ زیرا تراکم موجب کاهش کارایی میشود. از دیدگاه مدیریت، هرگاه افزایش یک یا چند ورودی موجب کاهش یک یا چند خروجی گردد؛ بهطوریکه سایر ورودی و خروجیها بدون تغییر باشند، تراکم رخ میدهد یا بالعکس. اگرچه درحضور خروجیهای مطلوب و نامطلوب، تعریف تراکم متفاوت خواهد بود؛ زیرا همواره افزایش خروجیهای مطلوب و کاهش خروجیهای نامطلوب مدّنظر است. بنابراین، در این موارد نمیتوان تعاریف و تئوریهای متداول تراکم را مستقیما برای اندازهگیری تراکم استفاده نمود. مطالعاتی که تاکنون انجام شده، عموما به خروجیهای مطلوب پرداختهاند، درحالی که خروجی مطلوب و نامطلوب همواره بهصورت همزمان در مؤسسات تولیدی و خدماتی وجود دارند. دراین مطالعه، روش جدیدی برای اندازهگیری تراکم با درنظرگرفتن خروجیهای نامطلوب پیشنهاد شده، سپس این روش برای تحلیل اثر تراکم در خروجیهای نامطلوب و ورودیها بر عملکرد دانشکده های دانشگاه به کار برده شده است. نتایج نشان میدهد تمامی دانشکده های ناکارا دارای تراکم در خروجی نامطلوب هستند. همچنین، تراکم درخروجیهای نامطلوب بیشترین همبستگی را با کارایی دارد.
مقاله پژوهشی
بهنام بابایی؛ آزاده زندی؛ احمد اصل حداد
دوره 6، شماره 1 ، بهار 1394، صفحه 113-126
چکیده
روش های متعددی برای تعیین اقتصادی بودن و رتبه بندی پروژه های رقابتی وجود دارد. روش نرخ بازگشت سرمایه داخلی یکی از پر کاربرد ترین روش هایی است که به منظور تعیین مطلوبیت پروژه ها میشود. اما علی رغم محبوبیت، این روش دارای مشکلات و محدودیت های جدی است. بعد از سال ها تلاش به منظور بهبود روش و غلبه بر مشکلاتش، مگنی در سال 2010، رویکرد جدید ...
بیشتر
روش های متعددی برای تعیین اقتصادی بودن و رتبه بندی پروژه های رقابتی وجود دارد. روش نرخ بازگشت سرمایه داخلی یکی از پر کاربرد ترین روش هایی است که به منظور تعیین مطلوبیت پروژه ها میشود. اما علی رغم محبوبیت، این روش دارای مشکلات و محدودیت های جدی است. بعد از سال ها تلاش به منظور بهبود روش و غلبه بر مشکلاتش، مگنی در سال 2010، رویکرد جدید و متمایزی را ارائه نمود که توانست اغلب مشکلات روش نرخ بازگشت سرمایه داخلی را حل نماید و گام بزرگی را در موضوع بردارد. این مقاله به ارائه یک روش جدید می پردازد به طوری که از رویکرد مگنی نشات گرفته ولی دارای محاسباتی به مراتب ساده تر از روش او بوده و در عین حال تمامی مشکلات روش نرخ بازگشت سرمایه داخلی را پوشش می دهد.
مقاله پژوهشی
محمد امیرخان؛ احمد نورنگ؛ رضا توکلی مقدم
دوره 6، شماره 1 ، بهار 1394، صفحه 127-148
چکیده
طراحی شبکه زنجیره تأمین توجه محققان زیادی را در سالهای اخیر به خود جلب کرده است. در این مقاله، یک مدل برنامهریزی خطی عدد صحیح مختلط امکانی جدیدی برای مسأله طراحی شبکه زنجیره تأمین (شامل سه بخش خرید، تولید و توزیع) چند کالایی، چند دورهای تحت شرایط عدم قطعیت ارایه میشود. این مدل دو هدفه است که هدف اول با استفاده از مفاهیم هزینهگذاری ...
بیشتر
طراحی شبکه زنجیره تأمین توجه محققان زیادی را در سالهای اخیر به خود جلب کرده است. در این مقاله، یک مدل برنامهریزی خطی عدد صحیح مختلط امکانی جدیدی برای مسأله طراحی شبکه زنجیره تأمین (شامل سه بخش خرید، تولید و توزیع) چند کالایی، چند دورهای تحت شرایط عدم قطعیت ارایه میشود. این مدل دو هدفه است که هدف اول با استفاده از مفاهیم هزینهگذاری مبتنی بر فعالیت و هزینه مالکیت کل و هدف دوم با استفاده از مفهوم تولید به هنگام (JIT) به ترتیب دو عامل هزینه و زمان را بهینه میکند. برای حل مدل مذکور از یک رویکرد حل فازی تعاملی استفاده میشود. خروجیهای مدل شامل مقدار خرید از هر تأمینکننده، مقدار تولید از هر محصول، میزان موجودی، مقدار زودکرد و دیرکرد کالاها، نوع حمل کالاها، مقدار حمل مواد اولیه و محصولات بین تسهیلات مختلف و نیز انتخاب تأمینکنندگان در دورههای متفاوت است. به منظور ارزیابی و اعتبارسنجی مدل و رویکرد حل مذکور، یک مثال عددی ارایه و سپس با روش فوق حل شده و در ادامه، نتایج آن با نتایج یک روش غیرفازی مقایسه میشود. در خاتمه نتایج تحقیق ارایه میگردد.
مقاله پژوهشی
مصطفی صفدری رنجبر؛ سعید منصور؛ آریا اعظمی
دوره 6، شماره 1 ، بهار 1394، صفحه 149-170
چکیده
شرکتهای تولید کننده برای تضمین بقای خود در بازار رقابتی و طی کردن مسیر رشد و توسعه، ناگزیر به طراحی، ساخت و ارائه محصولات جدیدی به مشتریان و بازار هستند. از طرف دیگر، توسعه محصولات جدید (NPD) ، فرایندی کاملا پیچیده است و موفقیت آن تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد. هدف این پژوهش، شناسایی، اولویتبندی و تعیین شدت تعاملات بین این عوامل ...
بیشتر
شرکتهای تولید کننده برای تضمین بقای خود در بازار رقابتی و طی کردن مسیر رشد و توسعه، ناگزیر به طراحی، ساخت و ارائه محصولات جدیدی به مشتریان و بازار هستند. از طرف دیگر، توسعه محصولات جدید (NPD) ، فرایندی کاملا پیچیده است و موفقیت آن تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد. هدف این پژوهش، شناسایی، اولویتبندی و تعیین شدت تعاملات بین این عوامل به صورت کمّی است. در این پژوهش 9 عامل که تعداد زیادی از صاحبنظران به آنها اشاره کردهاند، تحلیل شدهاند. برای نظرسنجی از نظرهای 12 نفر از خبرگان صنعت و دانشگاه استفاده شده است. روش به کار رفته برای اولویت بندی عوامل، مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) است و برای تحلیل کمّی روابط و تعامل میان عوامل از روش DEMATEL استفاده شده است. در این پژوهش، عواملی چون: "حمایت سازمانی و مدیریت ارشد"، "قابلیتهای فناورانه" و "پاداش دهی به اعضای تیم" به عنوان عوامل اثرگذار و علت شناسایی شدهاند و عواملی چون: "راهبردهای توسعه محصولات جدید"، "نوآوری محوری" و "کیفیت فرایند" به عنوان عوامل اثرپذیر و معلول شناسایی شدهاند.
مقاله پژوهشی
تصمیم گیری چندمعیاره - تئوری فازی
محمود مسندجم؛ رامین صادقیان
دوره 6، شماره 1 ، بهار 1394، صفحه 171-186
چکیده
بررسی زنجیره تأمین معمولاً دو مشکل اساسی دارد. مشکل اول زمانی ظاهر میشود که تعداد تأمینکنندگان، محصولات و اقلام بسیار زیاد باشند. امروزه بهخاطر پیچیدگی سیستمهای تولیدی، تأمینکنندگان با محدودیتهایی مواجه هستند. این همان مشکل دوم است. یکی از محدودیتها این است که تقاضاها باید توسط تأمینکنندگان به طور کامل ارضا شوند. ...
بیشتر
بررسی زنجیره تأمین معمولاً دو مشکل اساسی دارد. مشکل اول زمانی ظاهر میشود که تعداد تأمینکنندگان، محصولات و اقلام بسیار زیاد باشند. امروزه بهخاطر پیچیدگی سیستمهای تولیدی، تأمینکنندگان با محدودیتهایی مواجه هستند. این همان مشکل دوم است. یکی از محدودیتها این است که تقاضاها باید توسط تأمینکنندگان به طور کامل ارضا شوند. در این مقاله، این مشکل از طریق خوشهبندی اقلام و تأمینکنندگان و نیز استفاده از روش TOPSIS حل میشود. روش پیشنهادی در شرکتی تولیدی به عنوان مطالعه موردی پیادهسازی میشود. در انتها نتایج به دست آمده از روش پیشنهادی با روش DEA که نتایجشان مشابه است، مقایسه میشود.