توسعۀ مدلی برای تحلیل جامع بهره‏وری در صنایع خدماتی با استفاده از رویکرد تئوری داده‌بنیاد چندگانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی- فارسی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 استاد گروه مدیریت صنعتی و فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

4 استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران

5 استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران

چکیده

امروزه بهروه‌وری، یکی از فاکتورهای مهم در رشد اقتصادی است. در سطح سازمان، سطح بالای بهره‏وری نشان‏دهندۀ  عملکرد مطلوب برای کسب مزیت رقابتی است. با وجود نقش مهم بهره‏وری سازمان‏های خدماتی در رشد اقتصادی، مطالعات کمی در این زمینه صورت گرفته است؛ از این رو، این پژوهش به توسعۀ مدلی برای تحلیل جامع بهره‏وری در صنعت خدمات پرداخته است. در این پژوهش، از رویکرد تئوری داده‌بنیاد چندگانه(MGT) استفاده شده است. تحلیل داده‏های حاصل از مرور نظام‏مند مطالعات مرتبط، در بازۀ زمانی 30 سال اخیر و مصاحبه با 13 نفر از خبرگان که با ترکیب روش‌های نمونه‏گیری هدفمند و گلولۀ برفی انتخاب شدند، به تدوین مدلی منجر شد که بهره‏وری خدمات را از دو دیدگاه ارائه‏دهندۀ خدمت و مشتری تحلیل می‏کند. به‌منظور اعتبارسنجی نتایج حاصل و همچنین ارزیابی مدل ازنظر «فهم‌پذیر‌بودن»، «جامع‌بودن»، «کاربردی‌بودن» و «نوآوری» طی دو مرحلۀ متوالی، از خبرگان نظرسنجی شد که نتایج این نظرسنجی‏ها نیز، اعتبار نتایج اکتسابی و مناسب ارزیابی‌شدن مدل نهایی را نشان می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Developing a Model for Comprehensive Analysis of Productivity in the Service Industry Using the Multi-Grounded Theory Approach

نویسندگان [English]

  • Soheila Etezadi 1
  • Safari Hoseen 2
  • Mostafa Zandieh 3
  • Ahmad Jafarnejad 4
  • Mohammad reza Sadeghi moghadam 5
1 Department of Industrial Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Department of Industrial Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Department of Industrial and Information Technology, Faculty of Management and Accounting, University of Shahid Beheshti, Tehran, Iran
4 Department of Industrial Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
5 Department of Industrial Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: Today, productivity is one of the most important drivers of economic growth. At the organizational level, a high level of productivity has indicated optimal performance to gain a competitive advantage. Despite the significant role of the productivity of service organizations in economic growth, few studies have been conducted in this context. Therefore, this study aims to develop a model for a comprehensive analysis of productivity in the service industry.
 
Design/methodology/approach: In this research, the Multi-Grounded Theory (MGT) approach has been used. First, the Meta-synthesis approach (theoretical grounding) has been used to accurate an in-depth review of a wide range of separated quantitative and qualitative research results; then, in empirical grounding, 13 experts were interviewed (the integrated methods of purposive sampling and snowball was selected). To identify the factors affecting the evaluation of service productivity data has been collected from the industry experts. The findings were then combined to achieve a comprehensive view of the various dimensions of service productivity assessment.
 
Findings: The results of this study have led to the development of a model for analyzing and evaluating service productivity. In the developed model with a comprehensive view of internal and external causal factors, the quantitative and qualitative indicators were determined for service productivity evaluation from the perspective of both service provider and customer. Also, internal and external organizational measures and strategies, intervening conditions, and internal and external organizational contexts affecting internal and external organizational strategies and consequences resulting from the correct evaluation of productivity in the service industry have been analyzed.
 
Research limitations/implications: One of the limitations of most qualitative studies is the generalizability of the findings. Since the findings of this study included the result of the analysis of the views and experiences of selected experts and previous theories, the generalizability of the findings should be performed with caution. To prevent the limitations related to the analysis and the analyst, and to ensure more certainty in the findings, experts participated in the study in two stages, and a valid questionnaire was developed. The results were evaluated from the perspective of "comprehensibility", "comprehensiveness", "applicability" and "innovation". The results of the surveys also indicated the validity of the final model. Due to the time of the research in the period of the outbreak of COVID-19 disease, the researchers faced many limitations for interviewing experts, and therefore most of the interviews were conducted by calling the respondents via telephone.
 
Practical implications: This study helps to use an integrated approach in evaluating organization productivity, despite the quantitative and qualitative indicators in both the customer and service provider dimensions. It leads to increased productivity with full knowledge of this indicator. Also, considering that the proposed model can show a picture of the company's productivity status, the results of the implementation of the introduced model are helpful in carrying out strategic planning and adopting improvement approaches to increase the organization's productivity.
 
Social implications: Due to the significant growth of services in GDP and considering the influencing contribution of productivity in the economy and improving living standards, this study recommends a comprehensive view of service productivity. The proposed model is recommended for implementation in the service organizations depending on their type (i.e., mass, educational, professional) to adapt the indicators and productivity evaluation criteria.
 
Originality/value: In this study, to develop a model for productivity analysis in the service industry, an attempt was made to identify the quantitative and qualitative indicators affecting productivity evaluation, comprehensively. Also, in this study, productivity evaluation was performed from both service provider and customer perspectives, because the customer is a part of the service process. Given the important role of productivity in the growth of organizations in any operating industry, and the small number of studies conducted in this field in Iran, the main contribution of this research is to create a deeper understanding of the field of service productivity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Service
  • Productivity
  • Multi-Grounded Theory
  • Meta-synthesis

1-‏ مقدمه

در سال‏های اخیر، بخش خدمات رشد چشمگیری در تولید ناخالص داخلی[i] داشته است (استرم و همکاران[ii]، 2010). اهمیت خدمات در موفقیت و رشد اقتصادی هر کشوری شناخته شده است (ورینن و همکاران[iii] 1998؛ رای و سام‏بامرثی[iv]، 2006؛ لهمان[v]، 2019). در مطالعات خدمت، بهره‏وری یکی از مهم‏ترین مسائل از دیدگاه اقتصادی است؛ زیرا بهره‏وری به‌دلیل سهم مهمی که در اقتصاد و بهبود استانداردهای زندگی دارد، نقش کلیدی در رشد اقتصادی کشورها ایفا می‏کند (دردیو و همکاران[vi]، 2014؛ کروپیوک و پری[vii]، 2019). در سطح یک سازمان، سطح بالای بهره‏وری، یکی از متغیرهای اساسی برای رشد سازمان است. مطالعۀ پیشینۀ پژوهش نشان می‏دهد، تاکنون پژوهش جامعی به‌منظور شناسایی عوامل کمی و کیفی مؤثر بر ارزیابی بهره‏وری خدمات انجام نشده است و تنها در برخی پژوهش‏‏ها، مانند ورینن و همکاران (1998)، گرونروز و اوجالسو[viii] (2004)، پاراسورمن[ix] (2002)، اوئیج و همکاران[x] ( 2012) به ارزیابی ابعاد کمی و کیفی بهره‏‌وری خدمت اشاره شده است. در برخی پژوهش‏ها ارزیابی بهره‏وری خدمات، تنها از دیدگاه ارائه‏‌دهندۀ خدمت، کورستن[xi] (1994)، اوجاسالو[xii] (1999)، تنج[xiii] (2014)، انجام شده و بعد مهم مشتری دیده نشده است؛ همچنین در مطالعات دیگر، تنها بهره‏وری خدمت را از بعد کمی، اوجاسالو (1999) یا کیفی، تنج (2014) ارزیابی کرده‌اند؛ لذا هدف این تحقیق، توسعۀ مدلی برای تحلیل جامع ارزیابی بهره‏وری خدمات با استفاده از رویکرد تئوری داده‌بنیاد چندگانه[xiv] است. برای دستیابی به هدف فوق، در گام نخست با استفاده از رویکرد فراترکیب[xv] به زمینه‏یابی نظری[xvi] (بازنگری دقیق و عمیق طیف وسیعی از نتایج تحقیقات کمی و کیفی مجزا) پرداخته و در ادامه، از زمینه‏یابی تجربی[xvii] به‌منظور شناسایی عوامل مؤثر بر ارزیابی بهره‏وری خدمات، از دیدگاه خبرگان این صنعت استفاده شده است؛ سپس در زمینه‏یابی داخلی[xviii] به گردآوری و ترکیب این نتایج، به‌منظور دستیابی به نمایش جامع‏تر و کامل‏تری از ابعاد مختلف ارزیابی بهره‏وری خدماتی پرداخته خواهد شد. در ادامه، جمع‏بندی یافته‏ها و نتیجه‏گیری ارائه خواهد شد.

 

2-‏ مبانی نظری تحقیق

2-1-‏ مفهوم خدمت

بنا به تعریف گرونروز (2000) خدمت، فرایندهایی مشتمل بر مجموعه‌ای از فعالیت‏های کمابیش ناملموس است که به‌طور طبیعی، اما نه لزوماً همیشگی، در تعاملات بین مشتریان و کارکنان روی می‌دهد تا راه‌حلی برای مسائل مشتری باشد. از ویژگی خدمات می‏توان به موارد زیر اشاره کرد: مشتریان مالکیت خدمت را به‌ دست نمی‏آورند، محصولات خدمات اغلب نامحسوس و ناملموسند، مشتریان در فرایند تولید خدمت مشارکت دارند، خدمات قابل ذخیره‌سازی نیستند (روچ و همکاران[xix]، 2019). خدمات را می‏توان در دسته‏های مختلفی تقسیم‏بندی کرد: براساس کانال‏های ارائه‌دهندۀ خدمت، آنها را به دو دستۀ خدمات فیزیکی و الکترونیکی تقسیم می‏کنند (صفری، زندیه و اعتضادی[xx]، 2021). در تقسیم‏بندی دیگر، می‏توان براساس سطح پیچیدگی و سطح تعاملی خدمت، خدمات را در چهار دستۀ: خدمات تعاملی، حرفه‏ای، مدولار و استانداردشده تقسیم بندی کرد (واکر و همکاران[xxi]، 2014؛ مور و همکاران[xxii]، 2019). آنچه در فرایند تولید خدمت، باید مدنظر قرار بگیرد، این است که مشتریان تنها ارزیابی‌کنندۀ خدمت نیستند؛ بلکه آنها به‌عنوان شرکای خدمت، باید در فرایند تولید خدمت دیده شوند (ریو، جانگ و چا[xxiii]، 2018)؛ زیرا تولید خدمت، نه‌تنها به ورودی ارائه‏دهندۀ خدمت وابسته است، ورودی مشتری نیز در فرایند خلق خدمت بسیار مهم است (گرونروز و اوجاسالو، 2004؛ ریو،جانگ و لاوت[xxiv]،2020).

2-2-‏ بهره‏وری خدمت

واژۀ بهره‏وری را در ابتدا، فرانسوا کنه[xxv] در سال 1766 در بیش از دو قرن پیش مطرح کرده است (تنجن[xxvi]، 2005). دربارۀ تعریف بهره‏وری، تعریف پذیرفته‌شده‏ای وجود ندارد که موردتوافق همگان باشد؛ اما در یک تعریف کلی، بهره‏وری عبارت است از: میزان آنچه با استفاده از عملیات فرایند تولیدشده، به آنچه برای تولید آن موردنیاز است (تنجن، 2005؛ لوریا و همکاران[xxvii]، 2016). بهره‏وری خدمت، معیاری مرتبط با مطلوبیت منابع ورودی در یک فرایند انتقال، برای خلق ارزش در همکاری با مشتری است. در تعریف دیگر، بهره‏وری خدمات را کارایی یک شرکت خدماتی در عملیات کسب‌وکار مستمرش تعریف می‌کنند (راست و هونگ[xxviii]، 2012؛ آسپارا و همکاران[xxix]، 2018). ارزیابی و مدیریت بهره‏وری خدمات، یک وظیفۀ چالشی حیاتی برای شرکت‏های خدماتی، به‌دلیل ویژگی‏های خاص خدمت و ساختارآزاد فرایندهای تولید و تحویل خدمت است (سری و آگاروال[xxx]، 2018؛ ریو، سیجاو و شنگ[xxxi]، 2020). رویکردهای مفهومی متفاوتی برای ارزیابی بهره‏وری خدمات وجود دارد که فاکتورهای بهره‏وری را به روش‏های مختلفی در نظر می‏گیرد (جانستون و جونز[xxxii]، 2004؛ گرونروز و اوجالسو، 2004). تدوین مدل‏های مناسب بهره‏وری در خدمات، وضعیت را برای ارزیابی عملکرد بهتر شرکت‏ها فراهم می‏کند (دلا فوئنته ملا[xxxiii]، 2020). در ارتباط با بهره‏وری خدمات، مدل‏های مختلفی ارائه شد که با توجه به هم‏پوشانی با گام چهارم از فاز اول پژوهش (فراترکیب)، در جدول 1 معرفی خواهد شد.

 

3-‏ روش‌شناسی پژوهش

تحقیق حاضر ازنظر هدف، جزء تحقیقات توسعه‏ای است و پارادایم حاکم بر این تحقیق، پارادایم تفسیری است؛ زیرا پژوهشگر در تعامل با موضوع پژوهش است و تفسیر او بر نتایج تحقیق اثرگذار خواهد بود. هم‌راستا با پارادایم تحقیق، از روش تحقیق تئوری داده‌بنیاد چندگانه (MGT) برای انجام این تحقیق استفاده شده است.

 

3-1- رویکرد تئوری داده‌بنیاد چندگانه

تئوری داده‌بنیاد چندگانه را ابتدا گولدکوهل[xxxiv] (1993) معرفی کرد؛ سپس آن را در سال 2004، مجدداً ویرایش کرد. تئوری داده‌بنیاد چندگانه، مبتنی بر تئوری داده‏بنیاد طراحی شده‏ است؛ در حالی‏ که از ضعف‏های این تئوری اجتناب می‌کند و برخی از دیدگاه‏های مخالف را نیز در بر می‏گیرد (گولدکوهل و کرون‏هولم[xxxv]،2010). در روش MGT ، ابتدا کدها و مفاهیم از پیشینه احصاء و سپس طی یک فرایند رفت‌وبرگشتی، با کدها و مفاهیم حاصل از مصاحبه ترکیب می‌شود و نظریۀ جدید تکوین می‏یابد. بر این اساس، داده‏های نظری لازم برای توسعۀ مدل، با روش فراترکیب و داده‏های تجربی لازم، برای توسعۀ مدل ازطریق مصاحبه گردآوری شده است.

 

3-2- رویکرد فراترکیب

رویکرد فراترکیب، یکی از روش‏های تحقیق اکتشافی برای ایجاد و استخراج یک چارچوب مرجع مشترک، مبتنی بر نتایج تحقیقات گذشته است. این روش، تحقیقات کیفی مجزا را در سطحی از انتزاع، با فرایند ترجمه و ترکیب گردآوری می‏کند (لی[xxxvi]، 2010). از میان روش‏های مختلف فراترکیب، می‏توان به معروف‏ترین آنها یعنی نوبلیت و هاره[xxxvii] (1988) و سندلوسکی و بارسو[xxxviii] (2006) اشاره کرد که فرایندی هفت‌مرحله‏ای و همچنین اروین و همکاران[xxxix] (2011) فرایندی شش‌مرحله‏ای را در این زمینه ارائه کردند. سندلوسکی و باروسو در این روش، تصویر روشن و دقیقی را از چگونگی انجام فراترکیب به محققان ارائه می‏دهند و یکی از قابل‌اتکاترین چارچوب‏ها در این حوزه است. فازهای رویکرد تئوری داده‌بنیاد چندگانه در شکل 1 نشان داده شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شکل 1: فازهای رویکرد تئوری داده‌بنیاد چندگانه

 

4- جمعآوری و تحلیل داده‏ها

4-1- زمینه‏یابی نظری (رویکرد فراترکیب)

در این قسمت، جزئیات و نتایج حاصل از انجام روش فراترکیب، مبتنی بر الگوی هفت‌مرحله‏ای سندلوسکی و باروسو تشریح می‏شود.

گام اول : تنظیم سؤالات پژوهش

  1. عوامل علی مؤثر بر ارزیابی بهره‏وری خدمات، چه عواملی است؟
  2. شاخص‏های کمی و کیفی مؤثر بر ارزیابی بهر‌ه‌وری خدمات چه شاخص‌هایی است؟
  3. عوامل مداخله‏گر بر ارزیابی بهره‌وری خدمات، چه عواملی‌ است؟
  4. عوامل زمینه‌ای مؤثر بر ارزیابی بهره‏وری خدمات، چه عواملی‌ است؟
  5. چه راهبردهایی به بهبود ارزیابی بهره‏وری خدمات کمک می‏کند؟
  6. ارزیابی بهره‏وری خدمات چه پیامدهایی به همراه خواهد داشت؟

در این مرحله به‌منظور جلوگیری از انتخاب منابع نامرتبط، نحوۀ جست‌وجوی پارامترهای موضوعی کاملاً شفاف است و تصویری کلی از معیارهای پذیرش، شامل: موضوع موردمطالعه (بهره‌وری در صنایع خدماتی)، زمان تحقیقات (مطالعات منتشرشده از سال 1990 تا 2020 میلادی)، زبان تحقیقات (انگلیسی و فارسی)، نوع سند (مقالات چاپ‌شده در مجلات، کنفرانس‏های ملی و بین‌المللی و کتب مرجع) شناسایی شد تا در نتایج جست‌وجو‏های اولیه اعمال شود.

گام دوم: بررسی متون به‌صورت نظام‏مند

 پس از تعیین سؤالات اصلی پژوهش و معیارهای جست‌وجو، جست‌وجوی کلیدواژه‏های بهره‏وری[xl]، بهره‏وری خدمات[xli]، کارایی[xlii]، اثربخشی[xliii]، مدل‏های بهره‏وری خدمت[xliv]، ارزیابی بهره‏وری خدمات[xlv] در پایگاه‏های اطلاعاتی داخلی و خارجی[xlvi] بررسی شد.

گام سوم: جست‌وجو و انتخاب مقالات مناسب

 پس از جست‌وجوی کامل در پایگاه‏های الکترونیکی، تعداد 103 مقاله دریافت و پس از بررسی اولیه، تعداد 34 مقاله کنار گذاشته شد که فاقد معیارهای پذیرش اولیه بود. در مرحلۀ بعد، 69 مقالۀ باقی‌مانده ازنظر محتوا بررسی شد و مقاله‌های غیرمنطبق، ازنظر همسویی چکیده و محتوا با اهداف و سؤالات تحقیق، حذف و 47 مقاله برای تحلیل نهایی انتخاب شد. مقالات باقی‌مانده به‌منظور افزایش کیفیت نتایج پژوهش، ازنظر کیفیت روش‌شناختی بررسی شد تا مقالاتی که کیفیت پذیرفتنی ندارد، از چرخۀ تحقیق خارج شود و پژوهش، مبتنی بر مقالات با کیفیت پذیرفتنی انجام شود. برای تحقق این هدف، از روبر یک مهارت‏های ارزیابی حیاتی[xlvii] استفاده شد. با حذف 15 مقاله‏ای که جمع امتیاز آن‏ها پایین‏تر از خوب بود، 32 مقالۀ‏ نهایی باقی ماند که مبنای انجام پژوهش جاری قرار گرفت. در شکل 1، فراوانی 32 مقالۀ نهایی برای تحلیل، به تفکیک مجلات ارائه شده است.

 

 

شکل 1- نمودار فراوانی 32 مقالۀ نهایی انتخابشده برای تحلیل، به تفکیک مجلات مختلف

 

گام چهارم: استخراج اطلاعات مقاله‏ها

 پس از شناسایی و انتخاب منابع مناسب برای بررسی در این مرحله، تک‌تک آنها به‌صورت چندباره و دقیق بررسی و نکات مرتبط با موضوع پژوهش از آنها استخراج شد.‏‏ در این گام با رویکرد قیاسی، کلیۀ اسناد در نرم‌افزار مکس کیو دی ای2020[xlviii] بررسی شد.137کد، استخراج‌ و تحلیل شد. در جدول 1، نکات استخراجی از32 مقالۀ بررسی‌شده، نشان داده شده است.

 

جدول 1: نکات استخراجی از مقالات (مأخذ: یافته‏های پژوهش)

شمارۀ مقاله

پژوهشگر و سال

ارزیابی بهره‏وری خدمات

SP01

(کورستن،1994)

این مدل بر خدمات تعاملی تمرکز دارد، بهره‌وری خدمت را از دیدگاه ارائه‏‌دهندۀ خدمت با دو معیار بهره‏وری آمادگی خدمت و بهره‌وری ترکیب نهایی ارزیابی می‌کند. بهره‏وری خدمت، حاصل آمادگی خدمت به ورودی آمادگی خدمت و بهره‏وری ترکیب نهایی، حاصل خروجی ترکیب نهایی خدمت به آمادگی خدمت، ورودی عوامل درونی بیشتر و ورودی عوامل بیرونی است.

SP02

(ورینن و همکاران،1998)

در این مدل، بهره‏وری خدمت از دو بعد کمی و کیفی ارزیابی می‏شود. متغیرهای اصلی این مدل شامل: خروجی کیفی(کیفیت درک‌شده توسط مشتری)، ورودی کیفی (اجزای قابل‌لمس و غیرقابل لمس)، خروجی کمی (حجم خدمت ارائه‌شده) و ورودی کمی (مواد اولیه، سرمایه و نیروی کار) است.

SP03

(اوجاسالو، 1999)

از دیدگاه اوجاسالو، بهره‏وری را می‏توان به سه صورت فیزیکی (تعداد مشتریانی که خدمت دریافت کرده‏اند/ کل منابع )، مالی (درآمدها/هزینۀ منابع)و ترکیبی (تعداد مشتریانی که خدمت دریافت کرده‌اند / کل منابع ) ارزیابی کرد.

SP04

(پاراسورمن، 2002)

در این مدل، بهره‏وری خدمت از دو دیدگاه ارائه‌دهندۀ خدمت و مشتری بررسی می‏شود. کیفیت خدمت، هستۀ اصلی این مدل است که به یک ارتباط اساسی بین دیدگاه ارائه‏‌دهندۀ خدمت و مشتری منجر می‏شود. در این مدل، اجزای بهره‏وری از دیدگاه مشتری و شرکت با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند.

SP05

(جانستون و جونز، 2004)

این مدل، بهره‏وری خدمت را با دو متغیر بهره‏وری عملیاتی و بهره‏وری مشتری ارزیابی می‏کند. در این مدل، شاخص‏‏های بهره‏وری عملیاتی شامل: شاخص‏های‏ خروجی (مشتریان، درآمد و منابع استفاده‌شده) و شاخص‏های ورودی‏ خدمت (مواد، مشتریان، کارکنان و هزینه‏ها) و بهره‏وری مشتری نیز شامل: شاخص‏های خروجی (تجربه، نتایج و ارزش‏ها) و شاخص‏های ورودی‏ (زمان، تلاش، هزینه) است.

SP06

(گرونروز و اوجاسالو، 2004)

از مدل‏های حوزۀ ارزیابی بهره‏وری خدمت است. در این مدل برای ارزیابی بهره‏وری، از سه معیار کارایی داخلی،کارایی خارجی و کارایی ظرفیت استفاده می‏شود.

SP07

(ساهای[xlix]، 2005)

این مدل، بهره‏وری خدمات را به‌صورت چندعاملی ارزیابی می‏کند. در این مدل از شاخص‏های ارزیابی پویا و ایستا استفاده می‏شود. شاخص‏های ارزیابی کمی، مانند حجم خدمت ارائه‌شده و شاخص‏های ارزیابی کیفی، مانند رضایت مشتری و کیفیت خدمات در نظر گرفته شده است.

SP08

(لاس‏شوف[l]، 2006)

براساس مدل ارائه‌شده توسط لاس‏شوف، باید بهره‏وری خدمت از دیدگاه مشتری مستقل از جزء کیفیت دیده شود و به‌عنوان معیاری برای ارزیابی کارایی در نظر گرفته شود.

SP09

(پاراسورمن، 2010)

براساس مدل ارائه‌شده توسط پاراسورمن، بهره‏وری باید از دیدگاه ارائه‌دهندۀ خدمت و مشتری ارزیابی شود و در این نوع ارزیابی، کیفیت باید به‌عنوان هستۀ اصلی در مدل بهره‏وری خدمات دیده شود.

SP10

(بالسی و همکاران[li]، 2011)

در این مقاله به مرور پیشینۀ بهره‏وری خدمت با هدف توصیف، ارزیابی و یکپارچه‌کردن نتایج تحقیقات پیشین، پرداخته‏اند. براساس نتایج این پژوهش، فاکتورهای متنوعی بر بهره‏وری خدمات اثر می‏گذارد؛ از رابطۀ ارائه‏‌دهندۀ خدمت و مشتری تا کیفیت خدمت.

SP11

(اوئیج و همکاران، 2012)

این پژوهش مدل 4Q را معرفی می‌کند که براساس آن بهره‏وری، تابعی از کمیت و کیفیت خروجی به کمیت و کیفیت ورودی است.

SP12

(پتز و همکاران[lii]، 2012)

مدل ارائه‌شده توسط پتز و همکاران، مبتنی بر طبقه‏بندی خدمت براساس سه بعد خاص است؛ ورودی خدمت، فرایند خدمت و خروجی خدمت. در این مدل، بهره‏وری خدمت از دو دیدگاه مشتری و ارائه‏دهندۀ خدمت ارزیابی می‏شود.

SP13

(بیج و همکاران[liii]، 2013)

در این پژوهش، چارچوب مفهومی برای ارزیابی و کنترل بهره‏وری خدمات دانش‌محور توسعه یافته است. ازجملۀ این الزامات: درنظر گرفتن خروجی‏های داخلی در سطح فرایند، ورودی‏های تعاملی و دانش به‌عنوان ورودی و خروجی است.

SP14

(جاجودا و همکاران[liv]، 2013)

 این پژوهش، یک رویکرد از پایین به بالا را با ارائۀ یک مدل بهبود مستمر، برای ارزیابی بهره‏وری سازمان، مبتنی بر 5 عامل: تمرکز، ارزیابی، رهبری، ارتباطات و نوآوری ارائه داده است.

SP15

(تنج، 2014)

در این پژوهش، به ارزیابی بهره‏وری کیفی از دیدگاه ارائه‏دهندۀ خدمت پرداخته شد و از شاخص‏های تعداد تلاش‏های بهبود بهره‏وری در سال به‌ازای نیروی کار، تعداد تلاش‏های بهبود کیفیت در سال به‌ازای هر نیروی کار، تعداد مشارکت در بهره‏وری، نوآوری، کیفیت و بهبود کارایی، تعداد مکانیزم‌های برنامه‏ریزی بهره‏وری، تعداد آموزش و توسعۀ نیروی انسانی برای ارزیابی کیفی بهره‏وری خدمت استفاده شده است.

SP16

(سری و آگاروال، 2014)

براساس نتایج این پژوهش، بهره‏وری خدمات تابعی از ابعاد رابط مشتری، مشخصات کارمند، یکپارچگی تأمین‌کننده، سرمایه و نیروی کار است. هرکدام از این ابعاد ارزیابی بهره‏وری، شامل شاخص‏های مختلفی است.

SP17

(دردیو و همکاران، 2014)

 این پژوهش عواملی را شناسایی می‌کند که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر بهره‏وری و کیفیت خدمات اثر می‏گذارد و 27 شاخص را در 5 خوشۀ نیروی کار، مدیریت کار، لجستیک، مدیریت کیفیت و مدیریت مالی برای ارزیابی بهره‌وری ارائه داده است.

SP18

(یالی و سیخون[lv]، 2014)

در این پژوهش، به یافته‏هایی برای بهره‏وری خدمت در فرایند تولید خدمت و متمایزکردن فرایند تولید درخدمات و نقش آن در بهره‏وری خدمت پرداخته‌اند. از دیدگاه این پژوهش، بهره‏وری خدمت تابعی از نسبت خروجی به ورودی است.

SP19

(واکر و همکاران[lvi]، 2014)

این پژوهش به ارزیابی بهره‏وری خدمات حرفه‌ای، با توجه به ویژگی‏های خاص این‏گونه خدمات، ازطریق ارائۀ مدل تئوریکی و ارزیابی تجربی، با استفاده از مدل ریاضی پرداخته است.

SP20

(سیخون و همکاران[lvii]، 2016)

این پژوهش، نقش سه متغیر آمادگی خدمت، تعهد منابع و آمادگی مشتری بر بهره‏وری خدمت را بررسی می‌کند و نتایج نشان می‏دهد آمادگی خدمت، تعهد منابع و آمادگی مشتری اثر مثبت و معناداری بر بهره‏وری خدمت دارند.

SP21

(کوبل و همکاران[lviii]، 2016)

در این پژوهش، به بهره‏وری در بخش خدمات و بررسی دیدگاه‏های سنتی و فعلی این موضوع، نیروهای محرک بر بهره‏وری در بخش خدمات (تهدید خدمات جایگزین، نیاز سازمان‏ها به کاهش هزینه و ..)، مسائل و چالش‏های مختلف در حوزۀ بهره‏وری پرداخته شده ‏است.

SP22

(کاماراینن و همکاران[lix]، 2016)

بهره‏وری مراقبت‏های بهداشتی با استفاده از روش‏های خاص، از سطح واحد تا سطح سیستم را ارزیابی کردند. در سطح سازمان مهم‏ترین شاخص‏ها، منابع مالی (هزینۀ مراقبت) و منابع فیزیکی (نیروی کار، تخت و ..) است.

SP23

(تهرانی، 2016)

در این پژوهش، از رویکرد کمی برای بهینه‏سازی بهره‏وری خدمت با استفاده از منابع و خروجی‏های مختلف استفاده شده است. در این پژوهش،7 معیار ورودی (تکنولوژی، سرمایه، مواد، منابع انسانی، فرهنگ، موقعیت و مدیریت) و دو معیار خروجی (حجم خدمت و پیچیدگی خدمت) با درنظر گرفتن 5 استراتژی عملیاتی متفاوت، برای ارزیابی بهره‏وری خدمت استفاده شده است.

SP24

(بروچنر[lx]، 2017)

در این پژوهش، روش‏های مناسب برای سنجش بهره‏وری مدیریت تسهیلات[lxi] (FM)، با توجه به ارائه‌دهندگان در سطح صنعت و سطح شرکت شناسایی شده است.

 

SP25

(ایروانسیاه[lxii]، 2018)

در این پژوهش، مطالعات در حوزۀ بهره‏وری خدمت، بررسی و تحلیل شده است. براساس این پژوهش، مهم‏ترین ورودی‏ها برای ارزیابی بهره‏وری، شامل نیروی کار، سرمایه، مواد و انرژی است که در بین آن‏ها شاخص سرمایه، اهمیت ویژه‏ای دارد.

SP26

(لی و همکاران، 2017)

در این پژوهش نقش منابع خدمت، به‌ویژه منابع انسانی، بر افزایش میزان کارایی عملیاتی و رضایت مشتری به‌طور هم‌زمان بررسی شده است.

SP27

(توحیدی و همکاران، 2018)

 این پژوهش، روشی را برای اندازه‌گیری و تجزیه‌وتحلیل بهره‌وری در مشاغل خدماتی معرفی می‌کند. روش معرفی‌شده با چهار هدف استفاده شده است: 1_آموزش کارکنان؛ 2_ ایجاد سیستم انگیزشی برای دپارتمان و سازمان (طراحی مجدد خدمت)؛ 3_ شناسایی استراتژی‏های جدید سازمان؛ 4_ مزایای استفاده از معیارهای بهره‏وری خدمت.

SP28

(سری و آگاروال، 2018)

در این پژوهش، بهره‌وری خدمات را با معرفی مدل بهره‌وری شرکت خدمات[lxiii] (SEPIA)، اندازه‌گیری کرده است. این تحقیق با معرفی 5 گروه ذی‌نفع (مشتری، کارکنان، مدیر، سهامدار و تأمین‌کنندگان) به بررسی رابط مشتری، یکی از پنج گروه ذی‌نفع، می‌پردازد و پیچیدگی خدمات، تعاملات مشتری، کانال مشتری، وفاداری مشتری و تمایل به پرداخت را به‌عنوان معیارهای ارزیابی معرفی می‏کند.

SP29

(محمد و همکاران، 2019)

در این پژوهش، عوامل مؤثر بر بهره‌وری سازمانی شناسایی می‏شود که در آن یک رویکرد ابتکاری، برای ارزیابی اثر خلاقیت ازطریق نوآوری، بر بهره‌وری سازمانی اعمال می‌شود.

SP30

(اسکندر و همکاران، 2019)

در این پژوهش، بهره‏وری خدمت از رابطۀ خروجی به ورودی تعدیل و محاسبه می‌شود. منابع ورودی، تعداد کارکنان، هزینه‏های عملیاتی، خروجی‏ها، درآمد و حجم کل خدمت ارائه شده‌‌اند.

SP31

(مطلق و همکاران[lxiv]، 2020)

این پژوهش، مدلی را برای ارزیابی بهره‏وری شرکت‏های خدمات اینترنتی معرفی می‌کند. در این مدل، بهره‏وری با شاخص‏هایی مانند کارایی فنی، کارایی سازمانی، اثربخشی سازمان، مدیریت و اثربخشی بازاریابی و فروش، ارزیابی می‏شود.

SP32

(لیچت و همکاران[lxv]، 2020)

 این پژوهش، بهره‌وری و عوامل اثرگذار بر ارزیابی بهره‌وری را ازنظر منابع انسانی بررسی کرده است. برای شناسایی اولیۀ شاخص‌های مؤثر در اندازه‌گیری بهره‌وری، از رویکرد کارت امتیازی متوازن[lxvi] (BSC) استفاده شده است.

 

گام پنجم: تجزیه‌وتحلیل و ترکیب یافته‏های کیفی

در این گام به‌منظور تجزیه‌وتحلیل و سپس ترکیب یافته‏های کیفی، محقق ابتدا کدهای استخراجی از گام قبل را شناسایی و سپس آن‏ها را در قالب مفاهیم و مقوله‏های بهره‏وری خدمات دسته‏بندی کرد. نتایج نهایی حاصل از کدگذاری، در جدول 2 ارائه شده است.

 

جدول 2: دسته‌بندی کدها براساس مفاهیم و مقوله‏ها (مأخذ: یافته‏‏های پژوهش)

مقوله

مفهوم

کد

مقالات ارجاعی

فراوانی

شرایط علی

عوامل برون‌سازمانی

رشد روزافزون خدمات در جامعه

SP02,SP05, SP12,SP13,SP16,

SP20,SP23,SP29

8

سهم عمدۀ خدمات در تولید ناخالص داخلی

نقش گستردۀ خدمات در تمامی صنایع

تهدید خدمات جایگزین

 

عوامل درون‌سازمانی

کسب مزیت رقابتی

 

SP03 ,SP08,SP10,SP11,SP13

 

5

نیاز سازمان به کاهش هزینه

ورودی‌های ارائه‌دهندۀ خدمت

ورودی‌های کمی

مواد اولیه

SP02,SP03,SP04,SP05, SP06,

SP08,SP09,SP11,SP16, SP17,

SP18,SP23,SP25,SP27, SP28,

SP29, SP30,SP31,SP32

19

سرمایه

نیروی انسانی

تکنولوژی

هزینۀ منابع انسانی

هزینۀ سایر منابع

ورودی‌های کیفی

مهارت‏ها و تجربیات نیروی کار

SP01,SP02,SP04,SP06, SP07,

SP09,SP10,SP11,SP12,SP14,

SP15, SP16, SP17,SP19, SP20

SP23,SP26, SP27,SP28, SP31 ,SP32

21

آموزش و تحصیلات

انگیزش

رضایت نیروی کاری

امنیت شغلی درک‌شده

مشارکت کارکنان

آمادگی کارکنان

پاداش

صلاحیت

خروجی‌های ارائه‌دهندۀ خدمت

خروجی‌های کمی

فروش

SP02,SP03,SP04,SP05, SP06

,SP09,SP11,SP13,SP17,SP18,SP22, SP23, SP25,SP30

14

سود

ارزش افزوده

حجم خدمت ارائه‌شده

خروجی‌های کیفی

رضایت مشتری

SP01,SP02,SP04,SP05, SP06

SP07,SP09,SP10,SP11,SP12,

SP13,SP14,SP17, SP19,SP20,

SP26, SP27,SP28, SP31

19

ورودی مشتری

ورودی‏های مشتری به خدمت

زمان مشتری

SP03, SP05,SP06,SP09,

 

4

هزینۀ مشتری

تلاش مشتری

خروجی مشتری

خروجی‌های مشتری از خدمت دریافت‌شده

تجربۀ مشتری

SP02,SP03, SP05,SP06,SP09

 

5

رضایت مشتری

کیفیت درک‌شده توسط مشتری

تمایل به پرداخت توسط مشتری

ارزش افزوده برای مشتری

راهبردهای سازمانی

راهبردهای درون‌سازمانی

پیاده‏‌سازی برنامه‏های بهبود با تمرکز بر یادگیری سازمانی، خلاقیت و نوآوری

SP02,SP11, ,SP17,SP22,SP26,

SP31

6

پیاده‌سازی رویکرد فرایندی در سازمان

راهبردهای برون‌سازمانی

ثبات قیمت‌گذاری در سطح صنعت

SP02,SP04.SP06,SP11

4

حرکت به‌سمت تکنولوژی محورشدن

شرایط مداخله‌گر

عوامل درون‌سازمانی

ساختار سازمان

SP02, SP10,SP11, SP16,SP21, SP28

 

6

حمایت و پشتیبانی مدیریت

سبک مدیریت

عوامل برون‌سازمانی

فضای کسب‌وکار

SP03, SP10,SP11, SP16,SP21,

SP28

 

6

پیچیدگی خدمت

شرایط زمینه‏ای

عوامل درون‌سازمانی

فرهنگ سازمانی

SP02, SP11,SP31

3

عدالت سازمانی درک‌شده توسط کارکنان

عوامل برون‌سازمانی

بستر تکنولوژی مناسب در سطح صنعت

SP02, SP10,SP16, SP21

4

ثبات اقتصادی

حکمرانی خوب در سطح جامعه

پیامدهای سازمانی

پیامدهای درون‌سازمانی

وفاداری مشتریان

SP05, SP06,SP16, SP23, SP24, SP31

 

6

کسب نتایج برجسته

پایداری

پیامدهای برون‌سازمانی

افزایش میزان توجه به مسئولیت‏های اجتماعی

SP09,SP10,SP18, SP21,SP23,

SP29,SP31

7

افزایش سهم صنعت در بازار

 

گام ششم: کنترل کیفیت

به‌منظور کنترل کیفیت کدگذاری‏ها، از روش توافق بین دو کدگذار استفاده شد. به‌ این منظور که کدهای استخراجی توسط پژوهشگر، در اختیار کدگذار دوم قرار گرفت و به دسته‌بندی کدها در قالب مقوله‏ها و مفاهیم اقدام کرد؛ سپس ضریب توافق کاپا برابر با 66/0 محاسبه شد؛ با توجه به اینکه در سطح معنی‏دار بین 0.61 تا 0.8 قرار دارد، معتبر است.

گام هفتم: ارائۀ یافته‏ها

 در این گام داده‏های حاصل از فراترکیب، بررسی و تحلیل شد که در بخش‏های بعدی تشریح شده است.

بعد از بررسی پیشینه که با استفاده از زمینه‏یابی نظری (رویکرد فراترکیب) صورت گرفت، در این بخش داده‏های تجربی با استفاده از زمینه‏یابی تجربی استخراج شده است.

 

4-2- زمینه‏یابی تجربی

در این مرحله، به‌منظور جمع‏آوری داده‏ها از مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته استفاده شده است. نظر به اینکه در این پژوهش، از تئوری داده‏‌بنیاد چندگانه استفاده شده، مصاحبه‏های انجام‌گرفته نیز براساس داده‏های استخر‏اج‌شده از مرحلۀ فراترکیب انجام گرفته است. جامعۀ آماری مورد استفادۀ مدیران و متخصصان، صنعت خدمات آشنا با حوزۀ بهره‏وری است و نمونه‏ها نیز به‌صورت گلولۀ برفی انتخاب شد. برای انجام مصاحبه با خبرگان، سیزده مصاحبه تا رسیدن به حد اشباع انجام گرفت. در ادامه، اطلاعات جمعیت‌شناختی خبرگان در جدول 3 ارائه شده ‏است.

 

 

جدول 3: اطلاعات جمعیتشناختی خبرگان

کد مصاحبه شونده

سابقۀ کار (سال)

تحصیلات

سمت در زمان مصاحبه

P1

23

دکترای مهندسی صنایع

معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع برق مازندران

P2

22

کارشناسی‌ارشد برق و کارشناسی مدیریت بازرگانی

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق مازندران

P3

16

دکترای منابع انسانی

کارشناس بهره‌وری هولدینگ افق کوروش

P4

21

کارشناسی‌ارشد مدیریت صنعتی

مدیر دفتر توسعه و تحول اداری بانک پارسیان

P5

15

دکترای مدیریت صنعتی

کارشناس بهره‌وری شرکت همراه اول

P6

24

کارشناسی‌ارشد مدیریت بازرگانی

معاون اجرایی بانک مسکن

P7

27

کارشناسی‌ارشد منابع انسانی

مدیر منابع انسانی بانک پاسارگاد

P8

26

دکترای مهندسی صنایع

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب و فاضلاب استان مازندران

P9

18

کارشناسی‌ارشد مدیریت بازرگانی

مدیر دفتر توسعه و تحول اداری شرکت آب و فاضلاب

P10

19

دکترای منابع انسانی

معاونت توسعۀ سرمایۀ انسانی و پشتیبانی بیمۀ آسیا

P11

16

دکترای مدیریت بازرگانی

 معاون فروش بیمۀ پاسارگاد

P12

18

دکترای مهندسی صنایع

معاون استراتژیک هولدینگ افق کوروش

13P

15

دکترای منابع انسانی

معاون منابع انسانی شرکت توزیع برق تهران بزرگ

 

در پژوهش حاضر از دو روش سنجش پایایی، شامل مشارکت‌کننده (استفاده از مصاحبه‌شوندگان جدید برای آزمون قابلیت اطمینان چارچوب مفهومی)، پژوهشگر (آزمون قابلیت اطمینان بین کدگذاران) استفاده شده است. در معیار استفاده از مصاحبه‌شوندگان جدید، درصد اعتبار بازآزمون پژوهش 74درصد است و با توجه به اینکه این میزان پایایی بیشتر از 60درصد است، انتخاب مصاحبه‌شوندگان و روش انتخاب آن‏ها مورد تأیید است. در روش آزمون قابلیت اطمینان بین کدگذاران نیز، پایایی بین کدگذاران برای مصاحبه‏های انجام‌گرفته در این پژوهش برابر 76درصد است و با توجه به اینکه این میزان پایایی نیز بیشتر از 60درصد است، قابلیت اعتماد بین کدگذاری‏ها مورد تأیید است. مفاهیم و مقوله‏های حاصل از مصاحبه‏ها در جدول 4 نشان داده شده است.

 

جدول 4: مفاهیم، مقوله‏ها و ابعاد حاصل از مصاحبه (مأخذ: یافته‏های پژوهش)

مقوله

مفهوم

کد باز

فراوانی

شماره مصاحبه شونده

شرایط علی

عوامل برون‌سازمانی

الزامات قانونی

1

P13

نقش مهم بهره‌وری در رشد اقتصادی

1

P12

فشار سازمان‌های بالادستی

3

P3,P5,P8

سهم عمدۀ خدمات در تولید ناخالص داخلی

3

P3,P4,P8

تهدید خدمات جایگزین

13

P1,P2,P3,P4,P5,P6,P7,P8,P9,P10,P11,P12,P13

رشد روزافزون خدمات در جامعه

14

P1,P2,P4,P5,P6(2),P8,P9,P10, P11,P12(3), P13

عوامل درون‌سازمانی

نیاز به کاهش هزینه

12

P2,P3,P4(2),P7, P8(2),P9,P11, P12(2),P13

نیاز به تحول و بهبود

4

P7,P9,P11,P13

اهداف استراتژیک سازمانی

6

P2,P3,P4,P8,P12,P13

سازگاری با تغییرات

10

P1,P4,P5,P6, P7,P8,P9, P10,P11,P13

کسب مزیت رقابتی

13

P1,P2,P4(3), P5,P6,P7, P8,P9,P10(2),P11

ورودی‏های ارائه‏دهندۀ خدمت

ورودی‏های کمی

هزینۀ منابع سازمانی

2

P5,P9

مواد اولیه

4

P4,P7,P8,P9

اطلاعات

5

P2,P3,P4,P6,P11

نیروی انسانی

6

P1,P2,P3,P5, P7,P12

سرمایه

6

P2,P3,P4,P9,P12,P13

ورودی‏های کیفی

سن

1

P5

جنسیت

1

P5

صلاحیت

1

P5

امنیت شغلی

1

P13

آمادگی کارکنان

1

P13

تحصیلات

1

P13

رضایت نیروی کار

2

P5,P13

تخصص و مهارت نیروی کار

13

P1,P2(2),P3,P4, P5(2),P6,P7,P10, P11(2) ,P13

خروجی‏های ارائه‌دهندۀ خدمت

خروجی‏های کمی

ارزش افزوده

2

P8,P10

سود

9

P1,P2,P4, ,P6,P7,P8,P9,P10,P11

درآمد

9

P1,P2,P3, ,P5,P7,P8,P9,P10,P11

حجم خدمت ارائه‌شده

23

P1,P2(3),P3,P4(2), P5,P6(3),P7 ,P8(2),P9(3)

,P10(2),P11,P12(2),P13

خروجی‌های کیفی

کیفیت خدمات ارائه‌شده

6

P1,P2,P4, ,P6,P7,P10

برند سازمانی

9

P1,P4,P6, ,P8,P9,P10,P11,P12,P13

رضایت مشتری

21

P1(2),P2,P3(2)P4(2),P5 ,P6(3),P8,P9(2)

,P10, P11,P12(2),P13(3)

 

ورودی‏های مشتری

ورودی مشتری به خدمت

زمان مشتری

1

P3

هزینۀ پرداختی

1

P3

خروجی‌های مشتری

خروجی‌های مشتری از خدمت

تمایل پرداخت مشتری

23

P1(2),P2,P3(2),P4(3),P5,P6(2),P7,P8

P9(2), P10(2),P11(2),P12(2),P13(2)

تجربۀ مشتری

22

P1(2),P2(3),P3(2),P4(2), P5(2),P6,P7(3)

,P8, P9,P10(3),P13(2)

کیفیت درک‌شده توسط مشتری

35

P1(3),P2(3),P3(4),P4(3), P5(2),P6(3),P7(3),

P8(3),P9(2),P10(2),P11(2),P12(2),P13(3)

راهبردهای سازمانی

راهبردهای درون‏‏‌سازمانی

بهبود فنی شرکت

1

P8

پیاده‌سازی برنامه‌های افزایش خلاقیت و نوآوری در سازمان

2

P8,P10

ترویج کار تیمی

4

P3,P5,P8,P10

توانمندسازی نیروی انسانی

5

P3,P4,P5,P8,P10

تعامل یکپارچه با ذی نفعان

11

P1 ,P3,P4, P5,P6,P7, P8,P9,P10,P11,P12

اصلاح فرایندهای سازمانی

31

P1(3),P2(3),P3(4),P4(3), P5(2), P7(3), P8(3)

P9(2),P10(2),P11(2),P12(2),P13(2).

راهبردهای برون‌سازمانی

حرکت به‌سمت تکنولوژی محورشدن

3

P2,P4,P6

ثبات قیمت‌گذاری در سطح صنعت

4

P8,P9,P11,P12

تلاش یکپارچه برای مانع‌زدایی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی

4

P6,P9,P11,P12

شرایط مداخله‏گر

عوامل درون‌سازمانی

سبک مدیریتی

7

P1,P2,P3,P4, P5,P6,P7

تعهد مدیریت به بهره‌وری

9

P1,P2,P4,P6, P8,P9,P10, ,P12,P13

حمایت و پشتیبانی مدیریت

15

P1,P2,P3(2),P4,P5(3),P6,P8(2),P10,P12(2), P13

ساختار سازمان

15

P1,P2,P3(2),P4, P5(2),P6,P7,P8(2),P9(2), P11(2)

عوامل برون‌سازمانی

ساختار کسب و کار

6

P1,P2,P4,P6, P9,P12

تحریم

11

,P2,P3, P4, P5,P6,P7, P8,P9,P11,P12,P13

میزان تعامل با ذی نفعان

8

P1,P3,P4,P7, P8,P9,P12,P13

ساختار مالکیت خدمات

19

P2(2),P3(2),P4, P5(3),P6,P7,P8(3),P9(3), P11(2),P13

نوسانات اقتصادی

26

P1(2),P2(3),P3(2),P4(2), P5(2),P6,P7(2)

,P8(2),P9(3),P10,P11,P12(2),P13(3)

شرایط زمینه‏ای

عوامل درون‌سازمانی

عدالت سازمانی

1

P3

فرهنگ سازمانی

6

P1,P3,P4, P7,P9,P11

مشارکت کارکنان

8

P3,P5,P6,P8, P9,P10,P12, P13

عوامل برون‌سازمانی

حکمرانی خوب در جامعه

12

P2,P3(2),P4, P5,P6,P7 ,P9,P10(2), P11(2)

ثبات اقتصادی

13

P1,P2,P3,P4, P5,P6,P7, P8,P9,P10,P11, P12, P13

بستر تکنولوژی مناسب در سطح صنعت

15

P2,P3,P4(2), P5(2),P6,P7, P8,P9,P10(2),P11, P12,P13

پیامدهای سازمانی

پیامدهای درون‌سازمانی

حرکت مستمر به‌سمت بهبود

1

P5

دستیابی به نتایج برجسته

4

P2,P3,P5,P8

تضمین حیات بلندمدت سازمان

11

P1,P3,P4, P5(2),P6,P7,P8,P10(2),P11

شناسایی نقاط قوت و ضعف سازمان

12

P3(2),P4, P5(2) ,P8,P9(3),P10,P11,P13

روابط پایدار با ذی‌نفعان

13

P1,P2,P3,P4, P5,P6,P7,P8,P9,P10,P11,P12P13

وفاداری مشتری

16

P1(2),P2,P3,P4(2), P5,P6,P7,P8,P9(2),P10 ,P11(2),P12

پیامدهای برون‌سازمانی

افزایش توجه به مسئولیت‌های اجتماعی

1

P7

کاهش تورم

3

P2,P3,P7

افزایش اشتغال

4

P3,P4,P5,P7

افزایش سهم خدمات در بازار

8

P1,P4,P6,P7, P8,P9,P11,P13

 

پس از شناسایی مقولات توسط کدگذاری محوری، می‌توان با استفاده از فراوانی کدهای داده‌شده به مقولات، اهمیت آنها را مشخص کرد. خروجی نرم‌افزار مربوط یه فراوانی کدهای داده‌شده به مقولات، به تفکیک هر یک از مصاحبه‌شوندگان در شکل 3 نشان داده شده است.

 

 

شکل 3- نمودار فراوانی کدگذاری مقولات بهره‏وری خدمات

 

پس از شناسایی کدهای باز و استخراج آنها، در ادامه زمینه‏یابی داخلی بررسی شده است.

 

4-3- زمینه‏یابی داخلی

4-3-1-‏ کدگذاری محوری

شرایط علی بهره‏وری خدمات: شرایط علی، آن دسته از عواملی است که به ایجاد پدیدۀ محوری منجر می‏‏شود. در ارتباط با بهره‏وری خدمات، می‏توان دو دسته عوامل درون‌سازمانی و برون‏‌سازمانی را نام برد که سازمان‏ها را به‌سمت تحلیل و ارزیابی بهره‏وری خدمات سوق می‏دهد:

  1. عوامل برون سازمانی شامل: رشد روزافزون خدمات در جامعه، سهم عمدۀ خدمات در تولید ناخالص داخلی، فشار سازمان‏های بالادستی برای ارزیابی بهره‏وری ، الزامات قانونی، تهدید خدمات جایگزین، نقش گستردۀ خدمات در تمامی صنایع
  2. عوامل درون‏ سازمانی شامل: تأکید اهداف استراتژیک سازمان بر بهره‏وری، کسب مزیت رقابتی، نیاز به تحول و بهبود، نیاز به کاهش هزینه‏ها‏، سازگاری با تغییرات جدید

کدگذاری محوری، حول پدیدۀ بهره‏وری خدمات صورت گرفته است. در ارتباط با بهره‏وری خدمات، دو بعد اصلی در نظر گرفته می‏شود: بهره‏وری از دیدگاه ارائه‏دهندۀ خدمت و بهره‏وری از دیدگاه مشتری که شامل مجموعه‏ای از خروجی‏ها و ورودی‏ها هستند. براساس این پژوهش، ارزیابی بهره‏وری از دیدگاه ارائه‌دهندۀ خدمت، به‌صورت زیر محاسبه می‌شود:

 

 

که در آن:

خروجی‏های کمی شامل: فروش، سود، ارزش افزوده، حجم خدمت ارائه‌شده

خروجی‏های کیفی شامل: رضایت مشتری، کیفیت خدمات ارائه‌شده، برند سازمانی

ورودی‏های کمی شامل: مواد اولیه، نیروی انسانی، سرمایه، اطلاعات، تکنولوژی، هزینۀ منابع سازمانی

ورودی‏های کیفی شامل: مهارت و تجربیات نیروی کار، آموزش و تحصیلات، انگیزش، رضایت نیروی کار، امنیت شغلی درک‌شده، مشارکت نیروی کار، پاداش، صلاحیت، سن، جنسیت، آمادگی نیروی کار

در این پژوهش تلاش شده است تا کلیۀ شاخص‏های کمی و کیفی مؤثر بر ارزیابی بهره‏وری، شناسایی و استخراج شود که متناسب با نوع خاص خدمت، می‏توان شاخص‏ها را متناسب‏سازی کرد.

ارزیابی بهره‏وری از دیدگاه مشتری: نظر به اینکه در سازمان‏های خدماتی، مشتری جزئی از فرایند خدمت است و عمدتاً خدمت با مشارکت مشتری ایجاد می‏شود؛ بنابراین ارزیابی بهره‏وری از دیدگاه مشتری بسیار مهم است. در این پژوهش تلاش شده است تا شاخص‏های کمی و کیفی مؤثر بر ارزیابی بهره‏وری از دیدگاه مشتری، شناسایی و استخراج شود که براساس آن:

 

 

 

خروجی‏های کمی شامل: ارزش افزوده

خروجی‏های کیفی شامل: رضایت مشتری، کیفیت درک‌شده، تجربۀ مشتری، تمایل به پرداخت

ورودی‏های کمی شامل: زمان، هزینه

ورودی‏های کیفی شامل: تلاش مشتری

 در ارتباط با راهبردها و اقدامات موردنیاز برای تحلیل و ارزیابی بهره‏وری خدمات، می‏توان به موارد زیر اشاره کرد: راهبردهای برون‏سازمانی شامل: ثبات قیمت‌گذاری در سطح صنعت، حرکت به‌سمت تکنولوژی محورشدن و تلاش یکپارچه برای مانع‌زدایی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی؛ راهبردهای درون‏سازمانی شامل: بهبود فنی شرکت، توانمندسازی نیروی انسانی، تعامل یکپارچه با ذی‌نفعان، پیاده‏سازی برنامه‏های بهبود با تمرکز بر یادگیری سازمانی، خلاقیت و نوآوری، اصلاح فرایندهای سازمانی و ترویج کار تیمی در سازمان. به‌منظور پیاده‏سازی راهبردهای مدنظر، به مجموعه‏ای از شرایط نیازمندیم که در دو دستۀ شرایط زمینه‏ای برون‏سازمانی و شرایط زمینه‏ای درون‏سازمانی طبقه‏بندی می‏شوند: شرایط زمینه‏ای برون‏سازمانی، شامل ثبات اقتصادی، حکمرانی خوب در جامعه و بستر تکنولوژی مناسب است. شرایط زمینه‏ای درون‏سازمانی، شامل فرهنگ سازمانی، عدالت سازمانی درک‌شده و مشارکت کارکنان است. ازجمله عواملی که بر راهبردها اثر می‏گذارد، شرایط مداخله‏گر است که شامل شرایط برون‏سازمانی: نوسانات اقتصادی،ساختار مالکیت خدمات،‏‏ تحریم‏های اقتصادی، ساختار کسب‌وکار، میزان تعامل با ذی‏نفعان، تغییر مستمر سیاست‏های کلان مدیریتی و شرایط درون‏سازمانی شامل ساختار سازمان، حمایت و پشتیبانی مدیریت، تعهد مدیریت به بهره‏وری و سبک مدیریتی است. درنهایت اگر بهره‏وری در خدمات به خوبی ارزیابی و تحلیل شود، می‏تواند نتایج و پیامدهای بسیاری به‌دنبال داشته باشد که شامل پیامدهای برون سازمانی: افزایش سهم صنعت خدمات در بازار، افزایش اشتغال، کاهش تورم، افزایش میزان توجه به مسئولیت‏های اجتماعی و پیامدهای درون سازمانی شامل: وفاداری مشتریان، روابط پایدار با ذی‌نفعان، حرکت مستمر به‌سمت بهبود، کسب نتایج برجسته، شناسایی نقاط قوت و ضعف سازمان و تضمین حیات بلندمدت سازمان است.

 

4-3-2-‏ غنی‏سازی نظریه

غنی‏سازی نظریه که به‌نوعی، مرحلۀ پایانی توسعۀ نظریه در استراتژی MGT است، باید همراه با فرایندهای سه‏گانۀ تطبیق نظری، اعتبارسنجی صریح تجربی و ارزیابی انسجام نظری انجام‌ شود و از این طریق، نظریه تکوین یابد. این مرحله از توسعۀ نظریه در استراتژی MGT، معادل مرحلۀ کدگذاری انتخابی در Gاست. کدگذاری انتخابی برای یکپارچه‏سازی و پالایش نظریه‏هاست. برای یکپارچه‏سازی مفاهیم، تکنیک‏های مختلفی وجود دارد که در این میان ترسیم مفاهیم در قالب شکل، قابلیت درک بهتری دارد. بر این اساس، مدل پژوهش به شکل 4 ترسیم شده است.

 

 

شکل4: مدل پارادایمی تحلیل بهره‏وری خدمات

 

 

5- بحث

با توجه به رشد روزافزون خدمات در چند دهۀ اخیر و همچنین اهمیت بهره‏وری در تعالی صنایع خدماتی، توجه به ارزیابی بهره‏وری در بخش خدمات بیش از گذشته اهمیت می‏یابد. به‌منظور تحلیل جامعی از بهره‏وری در این حوزه ضروری است، ابعاد و مؤلفه‏های ارزیابی بهره‏وری در بخش خدمات شناسایی، عوامل علی، زمینه‏ای و مداخله‏گر مؤثر بر ارزیابی بهره‏وری تحلیل و راهبردهای ممکن برای افزایش بهره‏وری خدمات ارائه شود؛ همچنین پیامدهای سازمانی حاصل از ارزیابی بهره‏وری نیز تحلیل شود. به همین منظور، در فاز اول این پژوهش با زمینه‏یابی نظری( استفاده از رویکرد فراترکیب)، به بازنگری عمیق طیف وسیعی از مطالعات پیشین، در حوزۀ بهره‌وری خدمات پرداخته شد و در ادامه در فاز دوم، با استفاده از زمینه‏یابی تجربی (استفاده از ابزار مصاحبه)، مؤلفه‏های مختلف مؤثر بر بهره‏وری خدمات شناسایی شد؛ سپس با استفاده از زمینه‏یابی داخلی، نتایج حاصل از فاز اول و دوم ترکیب شده و خروجی نهایی به صورت مدل پارادایمی طراحی شده است.

در پژوهش حاضر تلاش شد تا شاخص‏های کمی و کیفی مؤثر بر ارزیابی بهره‏وری شناسایی شود. این در حالی است که در سایر پژوهش‏ها، همۀ ابعاد کمی و کیفی مؤثر بر ارزیابی بهره‏وری دیده نشده است. تنها در برخی پژوهش‏ها به شناسایی ابعاد کمی و کیفی (ورینن و همکاران(1998)، گرونروز و اوجالسو (2004)، پاراسورمن(2002)،اوئیج و همکاران ( 2012)) اشاره شده است؛ همچنین ارزیابی بهره‏وری در حوزۀ خدمات زمانی ارزشمند است که این نوع ارزیابی از هر دو دیدگاه ارائه‌دهندۀ خدمت و مشتری صورت بگیرد؛ زیرا در خدمات، مشتری جزئی از فرایند خدمت است. این در حالی است که در برخی پژوهش‏ها، ارزیابی بهره‏وری خدمات، تنها از دیدگاه ارائه‏‌دهندۀ خدمت (کورستن (1994)، اوجاسالو (1999)، تنج (2014)) انجام شده و بعد مهم مشتری دیده نشده است. در ادامه در جدول 5، پژوهش حاضر با مدل‏های معرفی‌شده در حوزۀ بهره‏وری خدمات، مقایسه شده است.

 

جدول 5: مقایسۀ پژوهش حاضر با مدل‌های معرفی‌شده در حوزۀ بهره‌وری خدمات

مدل‏های ارائه‌شده درحوزۀ بهره‏وری خدمات

ارائۀ شاخص‏های کمی و کیفی بهره‏وری

ارزیابی دو بعدی (مشتری و ارائه‌دهندۀ خدمت)

ارزیابی کمی و کیفی خدمات

(کورستن، 1994)

×

×

×

ورینن و همکاران (1998)

           *                     

×

         *                     

اوجاسالو (1999)

×

×

×

پاراسورمن (2002)

           *                     

          *                     

×

جانستون و جونز (2004)

           *                     

          *                     

×

مدل گرونروس و اوجاسالو (2004)

           *                     

×

×

ساهای (2005)

           *                     

×

         *                     

لاس‏شوف (2006)

×

×

×

اوئیج و همکاران (2011)

           *                     

×

         *                     

پتز و همکارانش (2012)

           *                     

          *                     

×

سیو و تنج (2014)

×

×

×

سری و آگاروال (2014)

           *                     

          *                     

×

مطلق، وال محمدی و مدیری (2020)

×

          *                     

×

پژوهش حاضر

           *                     

          *                     

         *                     

توصیه‏های مدیریتی و کاربردی

مدل پیشنهادی پژوهش به سازمان‏ها کمک می‏کند تا در ارزیابی بهره‏وری خود، از رویکردی یکپارچه با وجود شاخص‏های کمی و کیفی در هر دو بعد مشتری و ارائه‌دهندۀ خدمت استفاده کنند تا به‌منظور افزایش بهره‏وری با شناخت کامل این شاخص‏ها، دربارۀ افزایش یا کاهش هرکدام برنامه‏ریزی کنند. با توجه به اینکه مدل ارائه‌شده در این پژوهش، با نگاهی جامع نسبت‌به کلیۀ سازمان‏های خدماتی ارائه شده است، توصیه می‏شود پیاده‏سازی در سازمان‏های خدماتی، بسته به نوع سازمان خدماتی به متناسب‏سازی شاخص‏ها و معیارها پرداخته شود؛ همچنین با توجه به اینکه مدل ارائه‌شده می‏تواند الگویی از وضعیت بهره‏وری شرکت را به‌خوبی نشان دهد، نتایج پیاده‏سازی مدل معرفی‌شده، به انجام برنامه‏ریزی‏های استراتژیک و اتخاذ رویکردهای بهبود برای افزایش بهره‏وری سازمان کمک بسیاری می‌کند.

 

6- نتیجه‏گیری و پیشنهادها

پژوهش حاضر با هدف «توسعۀ مدلی برای تحلیل و ارزیابی بهره‏وری خدمات» صورت گرفته است. در این راستا از روش‌شناسی تئوری داده‌بنیاد چندگانه استفاده شده است. تحلیل داده‏های حاصل از مرور نظام‏مند مطالعات مرتبط در بازۀ زمانی 30 سال اخیر (با استفاده از روش فراترکیب) و مصاحبه با 13 نفر از خبرگان، به تدوین مدل منجر شده است. در مدل تدوین‌شده با نگاهی جامع، عوامل علی درون و برون‌سازمانی، شاخص‏های کمی و کیفی ارزیابی بهره‏وری خدمت، از دیدگاه هر دو ارائه‏دهندۀ خدمت و مشتری ارائه شده است؛ همچنین اقدامات و راهبردهای درون و برون‏سازمانی، شرایط مداخله‏گر و زمینه‏ای درون و برون سازمانی مؤثر بر راهبردها و پیامدهای درون و برون‏سازمانی حاصل از ارزیابی درست بهره‏وری، در صنایع خدماتی تحلیل شده است. با توجه به نقش مهم بهره‏وری در رشد سازمان‏ها، در هر صنعتی که فعالیت می‏کند و تعداد کم پژوهش‏های صورت‌گرفته در این زمینه در ایران، بزرگ‌ترین سهم این پژوهش، ایجاد درک عمیق‏تری به حوزۀ بهره‏وری خدمات است.

اجرای این پژوهش با محدودیت‏هایی مواجه بوده است. یکی از محدودیت‏های اغلب پژوهش‏های کیفی، قابلیت تعمیم‏پذیری یافته‏هاست. همانند اغلب مطالعات مشابه، یافته‏های این پژوهش حاصل تحلیل دیدگاه‏ها، تجربیات خبرگان منتخب و نظریات قبلی است که این نارسایی می‏تواند تعمیم‏پذیری یافته‏های تحقیق را با محدودیت‏هایی همراه کند. به‌منظور پوشش محدودیت‏های مرتبط با تحلیل و تحلیلگر، از همکار تحقیق در برخی از فازهای پژوهش استفاده شد و به‌منظور حصول اطمینان بیشتر از یافته‏ها، با نظرسنجی از خبرگان طی دو مرحله و با استفاده از ابزار پرسشنامه، به اعتبارسنجی نتایج و ارزیابی مدل ازنظر «قابل فهم‌بودن»، «جامع‌بودن»، «کاربردی‌بودن» و «نوآوری» پرداخته شد که نتایج این نظرسنجی‏ها نیز نشان از اعتبار مدل نهایی دارد. با توجه به دورۀ زمانی انجام پژوهش در زمان شیوع بیماری کرونا، محقق برای مصاحبه با خبرگان، با محدودیت‏های زیادی مواجه بوده است؛ بنابراین بیشتر مصاحبه‏ها به‌صورت تلفنی صورت گرفته است.

نتایج پژوهش حاضر، زمینه‏های مطالعاتی و موضوعات تحقیقاتی جدیدی را به پژوهشگران پیشنهاد می‏کند. برخی از این موارد در ادامه معرفی شده است:

1.‏ متناسب‌سازی شاخص‏ها و ابعاد ارزیابی مدل پژوهش حاضر با سایر انواع خدمات (حرفه‏ای، آموزشی و ..) و تدوین مدل ارزیابی بهره‏وری خدمات با توجه به نوع خاص خدمت آنها: از آنجایی که هر نوع خدمتی بسته به میزان تعامل مشتریان، پیچیدگی خدمت، شدت نیروی کار و زمان انجام عملیات، ویژگی‏های متمایزی از سایر خدمات دارد، شاخص‏ها و ابعاد ارزیابی خدمت در انواع خدمات، میزان اهمیت متفاوتی دارد؛ بنابراین پیشنهاد می‏شود، با توجه به نوع خاص خدمت، به متناسب‏سازی شاخص‏ها برای ارزیابی بهره‏وری خدمت پرداخته شود.

2.‏ ارزیابی بهره‏وری خدمات با استفاده از تکنیک‏ها و رویکردهای کمی و کیفی متفاوت

  1. تدوین مدل‏های بهبود و تعالی در حوزۀ بهره‏وری در خدمات

 

[i] Gross Domestic Product (GDP)

[ii] Ostrom et al

[iii] Vuorinen et al

[iv] Rai & Sambamurthy

[v] Lehmann

[vi] Durdyev et al

[vii] Kropivšek, et al

[viii] Grönroos & Ojasalo

[ix] Parasuraman

[x] Oeij et al

[xi] Corsten

[xii] Ojasalo

[xiii] Teng

[xiv] Multi-Grounded Theory

[xv] Synthesis approach

[xvi] Theoretica Grounding

[xvii] Emperical Grounding

[xviii] Internal Grounding

[xix] Roche et al

[xx] Safari,Zandieh & etezadi

[xxi] Wacker et al

[xxii] Moore et al

[xxiii] Rew,Jung & Cha

[xxiv] Rew,Jung & Lovett

[xxv] Francois Quesnay

[xxvi] Tangen

[xxvii] Luria et al

[xxviii] Rust & Huang

[xxix] Aspara et al

[xxx] Scerri & Agarwal

[xxxi] Rew, Siguaw & sheng

[xxxii] Johnston & Jones

[xxxiii] de la Fuente-Mella

[xxxiv] Goldkuhl

[xxxv] Goldkuhl & Cronholm

[xxxvi] Lee

[xxxvii] Noblit & Hare

[xxxviii] Sandelowski and Barroso

[xxxix] Erwin et al

[xl] productivity

[xli] services productivity

[xlii] efficiency

[xliii] effectiveness

[xliv] service productivity’s models

[xlv] service productivity assessment

[xlvi] Scopus, Springer, ProQuest, Wiley, Taylor & Francis, Google Scholar, Emerald Insight, Elsevier, magiran, سیویلیکا، سامانۀ نشر مجلات علمی دانشگاه تهران، پایگاه مجلات تخصصی نور، نمایۀ استنادی علوم ایران

[xlvii] Critical Appraisal Skills Program(CASP(

[xlviii] MAXQDA

[xlix] Sahay

[l] Lasshof

[li] Balci et al

[lii] Petz et al

[liii] Biege et al

[liv] Jagoda et al

[lv] Yalley & Sekhon

[lvi] Wacker et al

[lvii] Sekhon et al

[lviii] Cubel et al

[lix] Kämäräinen et al

[lx] Brochner

[lxi] Facilities Management

[lxii] Irwansyah

[lxiii] Service Enterprise Productivity In Action

[lxiv] Motlagh et al

[lxv] Leicht et al

[lxvi] Balanced Score Card

Aspara, J., Klein, J. F., Luo, X., & Tikkanen, H. (2018). The dilemma of service productivity and service innovation: An empirical exploration in financial services. Journal of service research, 21(2), 249-262.
Balci, B., Hollmann, A., & Rosenkranz, C. (2011). Service productivity: a literature review and research agenda. XXI International RESER Conference, http://www. reser. net/materiali/priloge/slo/balci_et_at. pdf,
Biege, S., Lay, G., Zanker, C., & Schmall, T. (2013). Challenges of measuring service productivity in innovative, knowledge-intensive business services. The Service Industries Journal, 33(3-4), 378-391.
Bröchner, J. (2017). Measuring the productivity of facilities management. Journal of Facilities Management.
Corsten,H.(1994).Produktivitätsmanagement bilateraler personenbezogener Dienstleistungen. In Dienstleistungsproduktion (pp. 43-77). Springer.
Cubel, M., Nuevo‐Chiquero, A., Sanchez‐Pages, S., & Vidal‐Fernandez, M. (2016). Do personality traits affect productivity? Evidence from the laboratory. The Economic Journal, 126(592), 654-681.
de la Fuente-Mella ,H. (2020) Econometric Modeling of Marketing Productivity for Service Sector. AHFE 2020. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol 1209. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-50791-6_2.
Durdyev, S., Ihtiyar, A., Ismail, S., Ahmad, F. S., & Bakar, N. A. (2014). Productivity and service quality: Factors affecting in service industry. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 109, 487-491.
Erwin, E. J., Brotherson, M. J., & Summers, J. A. (2011). Understanding qualitative metasynthesis: Issues and opportunities in early childhood intervention research. Journal of Early Intervention, 33(3), 186-200.
Goldkuhl, G. (1993). Contextual activity modelling of information systems. Universitetet i Linköping/Tekniska Högskolan i Linköping. Institutionen för Datavetenskap.
Goldkuhl, G., & Cronholm, S. (2010). Adding theoretical grounding to grounded theory: Toward multi-grounded theory. International journal of qualitative methods, 9(2), 187-205.
Gronroos, C. (2000). Service reflections: service marketing comes of age. in Swartz, T.A. and Iacobucci, D. (Eds), The Handbook of Services Marketing & Management, Sage Publications, Thousand Oaks, CA.
Grönroos, C., & Ojasalo, K. (2004). Service productivity: Towards a conceptualization of the transformation of inputs into economic results in services. Journal of Business research, 57(4), 414-423.
Irwansyah, D. (2018). Measurement of Study Productivity and Evaluation Analysis by using the American Productivity Center (APC) Model at a Palm Oil Factory (Pks PT. Syaukath Sejahtera). In Proceedings of MICoMS 2017. Emerald Publishing Limited.
Iskandar, B. S., Nugraha, H., & Widi, D. K. (2019). Organizational Productivity Measurement Method Applied on Electric Utility Company. 2019 Annual Reliability and Maintainability Symposium (RAMS),
Jagoda, K., Lonseth, R., & Lonseth, A. (2013). A bottom‐up approach for productivity measurement and improvement. International Journal of Productivity and performance management.
Johnston, R., & Jones, P. (2004). Service productivity: Towards understanding the relationship between operational and customer productivity. International Journal of Productivity and performance management.
Kämäräinen, V. J., Peltokorpi, A., Torkki, P., & Tallbacka, K. (2016). Measuring healthcare productivity–from unit to system level. International journal of health care quality assurance.
Kropivek, J., & Peri. (2019). A comparative evaluation of operational efficiency of wood industry using data envelopment analysis and Malmquist productivity index: the cases of Slovenia and Croatia. Drvna industrija: Znanstveni v c asopis za pitanja drvne tehnologije, 70(3), 287--298.
Lasshof, B. (2006). Produktivität von Dienstleistungen: Mitwirkung und Einfluss des Kunden. Springer-Verlag
Lehmann, C. (2019). Theoretical investigation Exploring service productivity,American,Springer:223-227.
Lee, J. (2010). 10 year retrospect on stage models of e-Government: A qualitative meta-synthesis. Government information quarterly, 27(3), 220-230.
Lee, J. J., Patterson, P. G., & Ngo, L. V. (2017). In pursuit of service productivity and customer satisfaction: the role of resources. European Journal of Marketing.
Leicht, A., Rashidi, M., Klement, U., & Hryha, E. (2020). Effect of process parameters on the microstructure, tensile strength and productivity of 316L parts produced by laser powder bed fusion. Materials Characterization, 159, 110016.
Luria, G., Yagil, D., & Gal, I. (2016). Quality and productivity : role conflict in the service context. The Service Industries Journal, 34(12), 955--973. https://doi.org/10.1080/02642069.2014.915948.
Mohammad, J., Quoquab, F., Halimah, S., & Thurasamy, R. (2019). Workplace internet leisure and employees’ productivity: the mediating role of employee satisfaction. Internet Research.
Moore, K., Coates, H., & Croucher, G. (2019). Investigating applications of university productivity measurement models using Australian data. Studies in Higher Education, 44(12), 2148--2162.
Motlagh, M. A., Valmohammadi, C., & Modiri, M. (2020). Developing a qualitative model of productivity for service companies using fuzzy analytic hierarchy process: a case study. International Journal of Productivity and Quality Management, 29(1), 126-147.
Noblit, G. W., Hare, R. D., & Hare, R. D. (1988). Meta-ethnography: Synthesizing qualitative studies (Vol. 11). sage.
Oeij, P. R. A., De Looze, M. P., Ten Have, K., Van Rhijn, J. W., & Kuijt-Evers, L. F. M. (2012). Developing the organization’s productivity strategy in various sectors of industry. International Journal of Productivity and Performance Management, 61(1), 93-109.
Ojasalo, J. (1999). Quality dynamics in professional services. Swedish School of Economics and Business Administration Helsinki.
Ostrom, A. L., Bitner, M. J., Brown, S. W., Burkhard, K. A., Goul, M., Smith-Daniels, V., Demirkan, H., & Rabinovich, E. (2010). Moving forward and making a difference: research priorities for the science of service. Journal of service research, 13(1), 4-36.
Parasuraman, A. (2002).Service quality and productivity: a synergistic perspective. Managing
Service Quality, 12 ( 1), 6-9.
Parasuraman, A.(2010). Service productivity, quality and innovation: Implications for service‐design practice and research. International Journal of Quality and Service Sciences.
Petz, A., Duckwitz, S., Schmalz, C., Meyer, S., Mütze-Niewöhner, S., & Schlick, C. (2012). Development of a Model for the Comprehensive Analysis and Evaluation of Service Productivity. International Journal of Industrial and Manufacturing Engineering, 6(10), 2019-2024.
Rai, A., & Sambamurthy, V. (2006). Editorial notes—the growth of interest in services management: opportunities for information systems scholars. In: INFORMS.
Rew, D.Jung, J. and Cha, W. (2018), "Service productivity vs service quality: a zero-sum game?", International Journal of Quality & Reliability Management, 35 ( 9), 1835-1852. https://doi.org/10.1108/IJQRM-01-2017-0019.
Rew, D.Jung, J. and Lovett, S. (2021), "Examining the relationships between innovation, quality, productivity, and customer satisfaction in pure service companies", The TQM Journal, 33 (1), 57-70. https://doi.org/10.1108/TQM-10-2019-0235.
Rew, D., Siguaw, J.A & Sheng, X. (2020) Service Productivity, Satisfaction, and the Impact on Service Firm Performance, Services Marketing Quarterly, 41(4), 344-357, DOI: 10.1080/15332969.2020.1830640.
Roche, I. C., Romero, J., & Sellers-Rubio, R. (2019). Retail services efficiency: impact of country-specific factors. International Journal of Retail & Distribution Management.
Rust, R T., & Huang, M (2012), “Optimizing Service Productivity,” Journal of Marketing, 76 (2), 47-66.
Safari,H. , Zandieh,M., & Etezadi,S. (2021),Challenges and Important Issues for Assessment of Services Productivity, 25th International Electricity Distribution Conference. 18-19 May.2021, Alborz, Iran.
Sahay, B. S. (2005). Multi‐factor productivity measurement model for service organisation. International Journal of Productivity and Performance Management.
Sandelowski, M., & Barroso, J. (2006). Handbook for synthesizing qualitative research. springer publishing company.
Scerri, M., & Agarwal, R. (2014). Service enterprise productivity in action (SEPIA). In Managing Service Productivity (pp. 93-114). Springer.
Scerri, M., & Agarwal, R. (2018). Service enterprise productivity in action: measuring service productivity. Journal of Service Theory and Practice.
Sekhon, H., Yalley, A. A., Roy, S. K., & Shergill, G. S. (2016). A cross-country study of service productivity. The Service Industries Journal, 36(5-6), 223-238.
Siow, H., & Teng, S. (2014). Qualitative productivity analysis : does a non-financial measurement model exist ? https://doi.org/10.1108/IJPPM-03-2013-0034
Tangen, S. (2005). Demystifying productivity and performance. International Journal of Productivity and Performance Management.
Tehrani, S. Z. (2016). Optimising the service productivity with operational strategic options Multimedia University (Malaysia).
Teng, H. S. S. (2014). Qualitative productivity analysis: does a non-financial measurement model exist? International Journal of Productivity and performance management.
Tohidi, H., Jabbari, M. M., & Tohidi, O. (2018). Exploratory Analysis of Factors Influencing Delay in EPC Contracts of Iranian Power Development Company. Proceedings of the International MultiConference of Engineers and Computer Scientists,
Vuorinen, I., Järvinen, R., & Lehtinen, U. (1998). Content and measurement of productivity in the service sector: a conceptual analysis with an illustrative case from the insurance business. International Journal of Service Industry Management.
Wacker, J., Hershauer, J., Walsh, K. D., & Sheu, C. (2014). Estimating professional service productivity: Theoretical model, empirical estimates and external validity. International Journal of Production Research,52(2), 482-495.
Yalley, A. A., & Sekhon, H. S. (2014). Service production process: implications for service productivity. International Journal of Productivity and performance management.