بررسی تأثیر یکپارچگی مشتریان سبز بر عملکرد نوآوری سبز با نقش تعدیلگر اندازۀ شرکت و یکپارچگی داخلی با متغیر میانجی آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد (‌مطالعۀ موردی: شرکت بهمن)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی- فارسی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکدۀ فنی و مهندسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد، گروه مهندسی صنایع، دانشکدۀ فنی و مهندسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت عملیات و علوم تصمیم، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

افزایش آگاهی از محیط‌زیست برای شرکت‌ها اهمیت روزافزونی دارد؛ زیرا در حال حاضر مشتریان بیشتری از عرضه‌کنندگان خود انتظار دارند تا از تأثیرات منفی تولید بر محیط‌زیست کاسته شود.
از این رو سازگار‌بودن هرگونه نوآوری و یکپارچگی با ملاحظات زیست‌محیطی بسیار حائز اهمیت است. به موجب این ضرورت، مفهوم نوآوری سبز از‌طریق ارتقای کارایی زیست‌محیطی، سازمان را در بازارهای داخلی و جهانی دارای مزیت رقابتی می‌کند. بنابراین در این مقاله، تأثیر یکپارچگی مشتریان سبز بر عملکرد نوآوری سبز، با نقش تعدیلگر اندازۀ شرکت و یکپارچگی داخلی متغیر میانجی آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد بررسی می‌شود. این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی و کاربردی است. اطلاعات مدنظر با استفاده از ابزار پرسش‌نامه با نمونه‎‍ای بالغ بر 200 نفر از کارکنان شرکت تولیدی بهمن جمع‌آوری شد که با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونۀ کوکران به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. روایی و پایایی پرسش‌نامه سنجش و تأیید شد. داده‎‍های جمع‌آوری‌شده با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم‌افزار آموس‌ تجزیه و تحلیل شد. یافته‎‍های پژوهش حاکی از آن است که یکپارچگی مشتریان سبز بر عملکرد نوآوری سبز و آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد تأثیر مثبت معناداری دارد. آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد بر عملکرد نوآوری سبز تأثیر مثبت معناداری دارد. نقش میانجی آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد و نقش تعدیل‌گر اندازۀ شرکت و تعدیل‌گر یکپارچگی داخلی تأیید شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of green customers' integration on green innovation performance considering the mediating role of company size and environmental awareness of senior managers The Case of Bahman Company

نویسندگان [English]

  • Mojtaba Salehi 1
  • Saba Zarei 2
  • Efat Jabarpour 3
1 Industrial Engineering Department‎, Faculty of Engineering, ‎Payame Noor University‎, ‎Tehran‎, ‎Iran
2 Industrial Engineering Department‎, Faculty of Engineering, ‎Payame Noor University‎, ‎Tehran‎, ‎Iran
3 Department of Operations Management and Decision Sciences, Faculty of Industrial Management and Technology , ‎University of Tehran‎, ‎Tehran‎, ‎Iran
چکیده [English]

Purpose: The compatibility of any innovation and integration with environmental considerations is significant. Hence, the concept of green innovation through the promotion of environmental efficiency gives the organization a competitive advantage in the domestic and global markets. Therefore, in this research, the effect of green customer integration on green innovation performance considering the moderating role of company size and internal integration as a mediating variable of environmental awareness of the senior managers is investigated in the Bahman Company as a case study.
Design/methodology/approach: This is typically an applied study in terms of the purpose of the research and is a descriptive survey in terms of the method of data collection and analysis. The statistical population included 425 personnel of the Bahman manufacturing company. Sampling has been done based on a simple random sampling method; and according to Cochran's formula, the sample size has been determined 200. The data and information needed to conduct the research have been collected through library studies and field methods. The data collection tool included a questionnaire containing 14 questions. To determine the validity of the present research questionnaire, the opinions of experts have been examined using the convergent and divergent validity indices. Also, the reliability of the questionnaire has been confirmed by computing the Cronbach's alpha coefficient. In this research, modelling and data analysis have been performed using Structural Equation Modelling (SEM) and the Amos software.
Findings: The findings indicated that the integration of green customers has a significant positive effect on the performance of green innovation and the environmental awareness of senior managers. The environmental awareness of senior managers had a significant positive effect on the performance of green innovation. The mediating role of senior managers' environmental awareness and the moderating role of company size and internal integration were confirmed. The environmental awareness of senior managers had a significant positive effect on the performance of green innovation.
Originality/value: The literature review indicated that in none of the previous studies, the parameters of environmental awareness of senior management, internal integrity, company size, green innovation performance, and green customer integrity have not been investigated simultaneously. The simultaneous use of such parameters gives a broader view. This is a significant feature that distinguishes the current study from previous studies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Customer integration
  • Green approach
  • Green innovation
  • Environmental awareness of senior managers

1- مقدمه

نگرانی‎‍های زیست‌محیطی به صنایع مختلف کشیده شده است تا جایی که امروزه یکی از عوامل مهم در فعالیت شرکت‎‍ها، از تأمین مواد اولیه گرفته تا فرآیند تولید محصول جدید در کارخانه، مسائل زیست‌محیطی است‌ (کیو[i]، 2022). تحول و دگرگونی، بزرگ‌ترین مسئله‎‍ای است که امروزه هر سازمان با آن روبه‌رو می‌شود و قطعاً پذیرش این تغییر از سوی سازمان‎‍ها از بزرگ‌ترین عوامل دوام و بقای سازمان است. در‌واقع در این بازار مملو از رقابت، نوآوری ضامن بقای هر سازمان است. با توجه به اینکه امروزه عملکرد زیست‌محیطی بنگاه‎‍ها و پیروی از قوانین زیست‌محیطی، یک مزیت رقابتی برای بنگاه‎‍ها محسوب می‎‍شود، بنابراین سازگاربودن هر‌گونه نوآوری با ملاحظات زیست‌محیطی بسیار حائز اهمیت است. به موجب این ضرورت، مفهم جدیدی به نام نوآوری سبز پدید آمد؛ به این معنی که هرگونه نوآوری باید سهمی در ارتقای کارایی زیست‌محیطی سازمان داشته باشد (فتحی و همکاران[ii]، 1401).

تقاضای دائمی برای محصولات سبز از سوی مشتریان علاقه‌مند، به ارائۀ محصولات جدیدی از شرکت‎‍ها منجر شد که مطابق یا فراتر از نگرانی‎‍های محیطی مشتری بوده است. با‌ وجود این، تمام سازمان‎‍ها قادر به دستیابی بازدهی‎‍های چشمگیر دربارۀ سرمایه‌گذاری‎‍های خود از محصولات سبز نبوده‎‍اند. این ناکامی‎‍ها به‌طور کلی به ناتوانایی‎‍های شرکت در غلبه بر تردید مشتری نسبت‌به عملکرد و مختصه‎‍های سبز برندهایشان در ایجاد یک تصویر سبز مثبت و ارزش سبز در ذهن مشتریان مرتبط است. سرمایه‌گذاری در حوزۀ یکپارچگی فرایند داخلی و مشتریان متناسب با اندازۀ شرکت،‌ به وفاداری مشتری منجر می‌شود و یک سرمایه‌گذاری اثربخش و سودمند برای شرکت‎‍هاست. افزایش رضایت مشتری، افزایش ارزش مشتری و بهبود کیفیت ارائۀ خدمات در شرکت به افزایش سودآوری می‎‍انجامد (ان جی و همکاران[iii]، 2014).

جو و کون[iv] (2021) در تحقیق خود، رابطۀ ساختاری بین همکاری محیطی، ظرفیت نوآوری سبز و عملکرد را بر‌اساس یافته‎‍های مطالعات قبلی، به‌منظور شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد مدیریت زنجیرۀ تأمین سبز شرکت‎‍های مبتنی بر تولید کره‎‍ای بررسی کردند. این مطالعه نشان داد‌ همکاری زیست‌محیطی در محیط زنجیرۀ تأمین سبز، یک محرک مهم برای ظرفیت نوآوری سبز برای شرکت‎‍های کوچک و متوسط کره‌ای مبتنی بر تولید است. همچنین نشان داد‌ ظرفیت نوآوری سبز از‌طریق عملکرد زیست‌محیطی، تأثیر مثبتی بر عملکرد مالی دارد.

فوک و همکاران[v] (2022) در مطالعۀ خود، آثار مستقیم و غیرمستقیم فرهنگ سازمانی و شیوه‌های بهبود کیفیت بر رابطۀ بین شیوه‌های سبز و عملکرد پایدار را با استفاده از رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری بررسی کردند. یافته‌ها نشان ‌داد‌ هر‌چه کارکنان‌ از شیوه‌های سبز شرکت‌ها آگاهی بیشتری داشته باشند، به احتمال زیاد نسبت‌به عملکرد پایدار سازمان، احساس مثبت دارند. علاوه بر این، یک فرهنگ سازمانی قوی که از جنبش سبز و شیوه‌های بهبود کیفیت حمایت می‌کند،‌ به نتایج پایداری مثبت منتهی می‌شود.

ایسجاه و پیرابنداری[vi] (2021) در مطالعه‎‍ای، دربارۀ تأثیر یکپارچه‌سازی زنجیرۀ تأمین سبز و عدم قطعیت محیطی را بر عملکرد، از‌طریق تعدیل نوآوری سبز‌ بحث کردند. برای تجزیه و تحلیل نمونه‌ای، از 130 شرکت کوچک و متوسط در شرق جاوا، اندونزی، از مدل‌سازی معادلات ساختاری و برآورد حداکثر درست‌نمایی استفاده شد. نتیجه نشان داد ‌استراتژی‌های زنجیرۀ تأمین و عدم قطعیت محیطی به‌طور درخور توجهی بر عملکرد تأثیر می‌گذارد و نوآوری سبز تأثیر را به‌طور چشمگیری تعدیل می‌کند.

منجیم و همکاران[vii] (2021) در مطالعۀ خود، تأثیر گرایش کارآفرینی سبز بر نوآوری‌های سبز و تأثیرات آن را بر عملکرد تجاری پایدار در صنعت قطعات خودرو در تایلند‌ تجزیه و تحلیل کردند. برای تجزیه و تحلیل داده‎‍ها، از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان ‌داد‌ نوآوری‌های سبز، قوی‌ترین تأثیر را بر عملکرد اقتصادی و زیست‌محیطی دارند.

تاریجان و همکاران[viii] (2021) در مطالعۀ خود، تأثیر برنامه‌ریزی منابع سازمانی را بر عملکرد شرکت از‌طریق مدیریت زنجیرۀ تأمین سبز، ادغام تأمین‌کنندگان و یکپارچگی داخلی بررسی کردند. نتایج نشان داد برنامه‌ریزی منابع سازمانی پیشرفته بر یکپارچه‌سازی تأمین‌کنندگان، یکپارچگی داخلی و مدیریت زنجیرۀ تأمین سبز تأثیر ‎‍دارد. ادغام داخلی بر مدیریت زنجیرۀ تأمین سبز و عملکرد شرکت تأثیر می‎‍گذارد. یکپارچه‌سازی تأمین‌کننده بر مدیریت زنجیرۀ تأمین سبز و عملکرد شرکت تأثیر می‎‍گذارد. مدیریت زنجیرۀ تأمین سبز بر عملکرد شرکت تأثیر می‌گذارد.

یوسفی و همکاران[ix] (1399) در تحقیق خود، تأثیر ابعاد زنجیرۀ تأمین سبز را بر رضایت مشتریان محصولات لبنی ‌با توجه به نقش تعدیل‌کنندۀ رقابت‌پذیری شرکت بررسی کردند. نتایج به‌‌دست‌‌آمده نشان داد اقدامات سبز داخلی و مشارکت سبز بیرونی،‌ بیشترین میزان تأثیرگذاری را بر نوآوری سبز داشته‌اند و همچنین، نوآوری، عملکرد‌ و کارآفرینی سبز، بر رضایت مشتری تأثیرگذارند، اما اثر تعدیلی رقابت‌پذیری شرکت تأیید نشد.

درک‌ تأثیر یکپارچگی مشتریان سبز بر عملکرد نوآوری سبز با در نظر‌ گرفتن تعدیلگرهای اندازۀ شرکت و یکپارچگی داخلی و متغیر میانجی آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد، سؤال اصلی مطالعۀ جاری است. با مرور مطالعات مشخص شد در هیچ‌یک از تحقیقات قبلی، پارامترهای‌ آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد، یکپارچگی داخلی، اندازۀ شرکت، عملکرد نوآوری سبز و یکپارچگی مشتریان سبز به‌صورت هم‌زمان بررسی نشده است. به‌کارگیری هم‌زمان این پارامترها، دید وسیع‎‍تر و جامع‌تری می‎‍دهد. این امر یکی از ویژگی‌هایی است که مطالعۀ حاضر را از مطالعات پیشین برجسته می‌کند.

                                                                                                i.            جدول1- مقایسۀ تحقیقات

1. Table 1-Comparison of researches

محیط‌ مطالعه‌شده

تکنیک حل

پارامترهای ورودی

 

 

آگاهی زیست محیطی مدیریت‌ ارشد

یکپارچگی داخلی

اندازل شرکت

عملکرد نوآوری سبز

یکپارچگی مشتریان سبز

سال

نویسنده

خوشۀ محصولات لبنی

مدل‌سازی معادلات ساختاری

 

 

 

1399

یوسفی و همکاران

صنعت قطعات خودرو در تایلند

حداقل مربعات جزئی

 

 

 

2021

منجیم و همکاران

130 شرکت کوچک و متوسط در شرق جاوا

معادلات ساختاری

 

 

 

2021

ایسجاه و همکاران

شرکت شرق جاوا

معادلات ساختاری

 

 

 

 

2021

تاریجان و همکاران

شرکت تولیدی ایالت‌متحدۀ آمریکا

مدل‌سازی معادلات ساختاری

 

 

 

2022

فوک و همکاران

شرکت‌های کوچک و متوسط

مدل‌سازی معادلات ساختاری

 

 

 

2021

جو و کون

تولیدی بهمن

معادلات ساختاری

2022

تحقیق حاضر

                                 

 

b.               2- مفاهیم و مبانی نظری

c.                2-1 نوآوری سبز

نوآوری سبز، فرآیند خلق محصول و فناوری جدید با هدف کاهش ریسک‎‍های زیست‌محیطی و دستیابی به توسعۀ پایدار تعریف می‎‍شود. این شیوه از نوآوری، به کاهش آلاینده‎‍های محیطی و پیامدهای منفی در مصرف منابع طبیعی منجر می‎‍شود. مهم‎‍ترین نگرانی جوامع در هزارۀ سوم، مسائل مربوط به محیط‌زیست و استفادۀ صحیح از منابع است. در این راستا، گرایش به تولید پاک (سبز) و مصرف پایدار در دستور کار شرکت‎‍ها و افراد به‌عنوان مصرف‌کننده قرار دارد (کیو، 2022).

d.               2-2 آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد

چایلد[x] (1997) در تئوری انتخاب استراتژیک، اشاره کرد که مدیران ارشد، بازیگران کلیدی در تصمیم‌گیری استراتژی‌اند. شرکت‌ها تحت تأثیر ویژگی‌های نگرش‌ها و ارزش‌های مدیران ارشد، استراتژی‌های زیست‌محیطی مختلفی را تحت شرایط سیاسی و اقتصادی یکسان اتخاذ خواهند کرد. فشار خارجی و نیروی محرکۀ داخلی بر استراتژی نوآوری سبزی تأثیر می‌گذارد که با آگاهی محیطی مدیریت ارشد تعدیل می‌شود؛ زیرا تفسیر مدیریت ارشد از فشار خارجی و توانایی شخصی بر استراتژی حفاظت از محیط‌زیست شرکت تأثیر می‎‍گذارد‌ (گادن و همکاران[xi]، 2009)

مدیران ارشدی که آگاهی بالاتری از محیط دارند، مایل به شناسایی مزایای بالقوه و فرصت‎‍های بازار نوآوری سبزند (گادن و همکاران، 2009)

 

e.                2-3 یکپارچگی مشتریان سبز

برای افزایش عملکرد نوآوری سبز، مشتریان و تأمین‌کنندگان بیشتر در نوآوری سبز یکپارچه می‎‍شوند. یکپارچگی مشتری سبز به میزانی اشاره دارد که تولیدکنندگان، مشتری کلیدی خود را در نوآوری سبز ادغام می‎‍کنند‌ (فنگ و همکاران[xii]، 2008).

 

f.                2-4 اندازۀ شرکت

به‌طور بالقوه، بسیاری از عوامل وجود دارند که ممکن است بر پیوند بین یکپارچگی سبز و عملکرد نوآوری سبز تأثیر بگذارند؛ از‌جمله متغیرهای محیطی یا زمینه‎‍ای، مانند اندازۀ شرکت (کائو و ژانگ[xiii]، 2011؛ پرولز و همکاران[xiv]، 2013). ممکن است شرکت‌هایی با اندازه‌های مختلف، درجات متفاوتی از تلاش‌های سبز را برای ادغام مشتری و تأمین‌کننده داشته باشند و به سطوح مختلفی از افزایش عملکرد نوآوری سبز دست یابند. شرکت‎‍های بزرگ نسبت‌به شرکت‎‍های کوچک و متوسط، منابع بیشتر‌ (بویر و همکاران[xv]، 1996) و قابلیت جذب بهتری دارند (کائو و ژانگ، 2011).

 

g.               2-5 یکپارچگی داخلی

ادغام داخلی استدلال می‎‍کند که بخش‎‍ها و حوزه‎‍های عملکردی مختلف در یک شرکت، باید بخشی از یک فرآیند یکپارچه عمل کنند (فلین و همکاران[xvi]، 2010). برای اهداف این تحقیق، ما یکپارچگی داخلی را‌ درجۀ ارتباط، هماهنگی و به اشتراک گذاری اطلاعات استراتژی‎‍های عملکردی، فعالیت‎‍های توسعه و بهبود انجام‌شده به‌وسیلۀ هر بخش در فرآیند نوآوری سبز تعریف می‎‍کنیم. این تعریف مطابق با ادغام متقابل عملکردی در نوآوری سبز است که در مطالعات قبلی گزارش شده است (سوینک و سانگ[xvii]، 2007؛ سانگ و ژی[xviii]، 2000). قبل از اینکه شرکت‎‍ها‌ از یکپارچگی سبز ارزش بگیرند، اطلاعات و دانش خارجی باید در داخل شرکت جذب ‌و به‌وسیلۀ آن به کار برده شود. یکپارچگی داخلی که به ایجاد قابلیت‎‍های پردازش اطلاعات شرکت کمک می‎‍کند، عامل مهمی برای تسهیل جذب و کاربرد دانش به دست آمده از مشتریان و تأمین‌کنندگان ‌ است (سوهنر و سوینک[xix]، 2012).

 

3-روش‌شناسی پژوهش

3-1 فرضیات و مدل مفهومی تحقیق

همان‌طور که در مدل مفهومی شکل 1 نشان داده شده است، با توجه مطالعات انجام‌شده و مبانی نظری مربوطه، مسائل ذیل را انتظار داریم.

فرضیۀ اصلی: یکپارچگی مشتریان سبز بر عملکرد نوآوری سبز با نقش تعدیلگر اندازۀ شرکت و یکپارچگی داخلی متغیر میانجی آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد تأثیر مثبت معناداری دارد.

فرضیات فرعی

  • یکپارچگی مشتریان سبز، بر عملکرد نوآوری سبز تأثیر مثبت معناداری دارد؛
  • یکپارچگی مشتریان سبز، بر آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد تأثیر مثبت معناداری دارد؛
  • آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد بر عملکرد نوآوری سبز تأثیر مثبت معناداری دارد؛
  • متغیر میانجی آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد بر رابطۀ بین یکپارچگی مشتریان سبز و عملکرد نوآوری سبز تأثیر مثبت معناداری دارد؛
  • نقش تعدیلگر اندازۀ شرکت بر یکپارچگی مشتریان سبز بر عملکرد نوآوری سبز تأثیر مثبت معناداری دارد؛
  • نقش تعدیلگر یکپارچگی داخلی آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد بر عملکرد نوآوری سبز تأثیر مثبت معناداری دارد.

 

شکل1- مدل مفهومی تحقیق

Fig. 1- Conceptual model of the research

3-2 جامعۀ آماری و روش جمع‌آوری داده‎‍ها

پژوهش حاضر از‌نظر هدف، تحقیق کاربردی‌ و از‌نظر شیوۀ گردآوری و تحلیل اطلاعات نیز، توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری در این پژوهش، کارکنان شرکت تولیدی بهمن به تعداد 425 نفرند. نمونه‌گیری بر‌اساس روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انجام‌ و با توجه به فرمول کوکران، حجم نمونه 200 نفر تعیین شد. اطلاعات مورد نیاز برای انجام تحقیق، از‌طریق مطالعات کتابخانه‎‍ای و روش میدانی گردآوری شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه است که شامل 14 سؤال برای سنجش 5 متغیر پژوهش است. برای تعیین روایی پرسش‌نامۀ تحقیق حاضر، از روایی محتوایی، که به استناد نظرات صاحب‌نظران انجام می‌شود، و روایی همگرا و واگرا استفاده شد. همچنین پایایی پرسش‌نامه از‌طریق تعیین ضریب آلفای کرونباخ‌ تأیید شد. متغیرهای اصلی همراه با منبع آنها در جدول 2 ارائه شده است.

                                                                                   i.            جدول 2- طبقه‌بندی متغیرهای پرسش‌نامه

1. Table 2- Classification of questionnaire variables

متغیر

نماد

تعداد سؤال

منبع

نوآوری سبز

noa

3

چن[xx] (2008)

آگاهی زیست‌محیطی مدیران

agh

3

گادن و همکاران (2009)

یکپارچگی داخلی

-

3

فلین و همکاران (2010)

یکپارچگی مشتریان سبز

yem

3

فلین و همکاران (2010)

اندازۀ شرکت

 

2

چن و پالراج[xxi] (2004)

 

 

3-3 روش مدل‌سازی و تجزیه و تحلیل داده‎‍ها

در این پژوهش، مدل‌سازی و تجزیه و تحلیل داده‎‍ها از روش معادلات ساختاری و به کمک نرم‌افزار آموس انجام شد.

3-3-1روش معادلات ساختاری

مدل معادلات ساختاری، روشی برای بررسی روابط میان متغیرهای پنهان است که هم‌زمان متغیرهای مشاهده‌پذیر را نیز در نظر می‌گیرد. منظور از متغیرهای پنهان، همان عوامل اصلی‌اند که در یک الگو یا مدل مفهومی نمایش داده می‌شوند. متغیرهای مشاهده‌پذیر نیز، همان گویه‌ها یا سؤالات مربوط به سنجش عوامل اصلی‌اند.

3-3-2 برازش مدل

یک از اهداف اصلی در استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری، شناخت میزان همخوانی بین داده‎‍های تجربی با مدل مفهومی و نظری است. برای شناخت میزان همخوانی داده‎‍های تجربی و مدل مفهومی، از شاخص‎‍ها و معیارهایی استفاده می‎‍شود که به آنها شاخص‎‍های نیکویی برازش مدل می‎‍گویند.

3-3-2-1 شاخص ریشۀ میانگین خطای دوم‌

اولین معیار برای تعیین برازش کل مدل، ریشۀ میانگین توان دوم خطای تقریب است که با عنوان (RMSEA)[xxii] نشان داده می‎‍شود. زمانی که مقدار این آماره کمتر از 0.05 باشد، نشان می‎‍دهد که مدل‌ برازش خوبی دارد، در صورتی که مقدار آن بین 05. و 08. باشد، برازش پذیرفتنی است، اگر بین 08. و1. باشد، برازش متوسط است و چنانچه بزرگ‌تر از1. باشد، برازش ضعیف است.

3-3-2-2شاخص‎‍های برازش مطلق‌

 این معیارها با عنوان AGFI[xxiii] و [xxiv]GFI در خروجی ظاهر می‎‍شود. این شاخص‎‍ها باید بین صفر و یک باشند و مقادیر بالاتر از 9. حاکی از برازش پذیرفتنی مدل است.

3-3-3-3 شاخص‎‍های نسبی برازش‌

این شاخص‎‍ها عبارت‌اند از: NNFI , [xxv]NFI ,[xxvi]CFI [xxvii] به استثنای شاخصNNFI مقادیر تمام شاخص‎‍های این گروه، بین صفر و یک قرار دارند و هر‌چه مقدار آنها به یک نزدیک‌تر باشد، نشان‌دهندۀ برازش خوب مدل است.

 

4- یافته‎‍های تحقیق

h.               4-1 پایایی پرسش‌نامه

به‌منظور سنجش پایایی پرسش‌نامه، آلفای کرونباخ در محیط نرم‌افزار spss انجام شد. خروجی آن در جدول3 نمایش داده شده است. همان‌طور که مشاهده می‎‍‌شود، مقدار آلفای کرونباخ برای تمامی متغیرها بیشتر از 0.7 به دست آمده است؛ بنابراین پایایی آلفای کرونباخ برای تمام متغیرها بر‌قرار است.

                                                                                                   i.            جدول3-آلفای کرونباخ

1. Table 3-Cronbach's alpha

متغیر

میزان آلفای کرونباخ

نوآوری سبز

779/0

آگاهی زیست‌محیطی مدیران

777/0

یکپارچگی داخلی

767/0

یکپارچگی مشتریان سبز

713/0

i.                 4-2 روایی همگرا

همبستگی ابعاد یک متغیر را با هم‌ می‎‍سنجد. اگر همبستگی بین بارهای عاملی بالا باشد، پرسش‌نامه‌ روایی همگرا دارد. این همبستگی از این جهت ضروری است که مطمئن شویم آزمون مسائل لازم را می‌سنجد. برای روایی همگرا باید میانگین واریانس استخراج‌شده (AVE) و پایایی ترکیبی (CR) محاسبه ‌شود. روایی همگرا زمانی وجود دارد که میانگین واریانس استخراج‌شده از 5/0 بزرگ‌تر باشد. روایی همگرا زمانی وجود دارد که پایایی ترکیبی از 7/0 بزر‌گ‌تر باشد. همچنین پایایی ترکیبی باید از میانگین واریانس استخراج‌شده بزرگ‌تر باشد. در این صورت هم، شرط روایی همگرا وجود خواهد داشت.

 

j.                4-3 روایی واگرا

همبستگی یک متغیر را با یک متغیر غیر مرتبط با آن (از‌نظر پژوهشگر) می‎‍سنجند. در این تحقیق، سؤالات پرسش‌نامه بر‌اساس نظر خبرگان،‌ تأیید شد. جدول 4 نتیجۀ روایی پرسش‌نامه را نشان می‎‍دهد.

                                                                                               i.            جدول 4- روایی پرسش‌نامه

1. Table 4- Questionnaire validity

وضعیت

حداکثر واریانس مشترک

پایایی ترکیبی

میانگین واریانس استخراج‌شده

متغیر

روایی همگرا و واگرا تأیید شد

205/0

702/0

652/0

نوآوری سبز

روایی همگرا و واگرا تأیید شد

240/0

852/0

580/0

آگاهی زیست‌محیطی مدیران

روایی همگرا و واگرا تأیید شد

232/0

864/0

689/0

یکپارچگی داخلی

روایی همگرا و واگرا تأیید شد

375/0

874/0

693/0

یکپارچگی مشتریان سبز

 

برای تفسیر عامل‎ها باید مشخص شود که کدام‌یک از بارهای عاملی باید ‌مقادیر معنی‎دار لحاظ شوند. بنابر نظر محققان، بارهای عاملی معنی‎دار تلقی می‎شوند که بزرگ‌تر از 3/0 باشند و بارهای عاملی بسیار معنی‎دار تلقی می‎شوند که بیش از 4/0 باشند که سطح معنی‎داری بالا داشته و‌ بزرگ‌تر از 5/0 باشند؛ بنابراین هرچه میزان بار عاملی بیشتر باشد، سطح معنی‎داری آنها نیز در تفسیر ماتریس عاملی افزایش می‎یابد. استفاده از این معیار زمانی مناسب است که تعداد نمونه‎ها بیش از 50 مورد باشد. در این تحقیق، مبنای معنی‎داری بار عاملی، 5/0 تعیین می‎شود. با توجه به جدول5 ، ه دلیل اینکه متغیرهای دیگر بر‌ عاملی خاص بار عاملی بیشتر از 5/0 دارند، هیچ‌یک از متغیرها حذف نمی‎شوند. همۀ سؤالات در پرسش‌نامۀ نهایی، مقدار اشتراک استخراجی بالای 45/0 دارند.

                                                                           ii.            جدول5 -بار عاملی اشتراک استخراجی سؤالات

1. Table 5 - factorial load of extractive sharing of questions

 

مقدار اولیه

خروجی

V1

1/000

540/0

V2

1/000

533/0

V3

1/000

571/0

V4

1/000

692/0

V5

1/000

583/0

V6

1/000

598/0

V7

1/000

524/0

V8

1/000

679/0

V9

1/000

508/0

V10

1/000

507/0

V11

1/000

616/0

V12

1/000

609/0

V13

1/000

582/0

V14

1/000

778/0

k.        

l.         4-4 برازش معادلات ساختاری

نرم‌افزار آموس مدل‌سازی معادلۀ ساختاری را به روش ترسیمی انجام می‎‍دهد. در شکل 2 مدل خروجی مشاهده می‎‍شود.

شکل 2- نمای گرافیکی مدل خروجی آموس در حالت استاندارد

Fig. 2- Graphic view of Amos output model in standard mode

 

جدول6، شاخص برازش مدل را نشان می‎‍دهد. همان‌طور که مشاهده می‎‍شود، در تمامی شاخص‎‍ها مقدار  پذیرفتنی وجود دارد.

                                                                                         i.            جدول-6 شاخص‎‍های برازش مدل

1. Table 6. Model fit indices

وضعیت

مقدار

نماد

تأیید

شاخص‌های برازش مطلق

تأیید

995/0

GFI

تأیید

996/0

AGFI

تأیید

شاخص‌های برازش تطبیقی

تأیید

998/0

NFI

تأیید

993/0

CFI

تأیید

989/0

IFI

تأیید

شاخص‌های برازش مقتصد

 

تأیید

001/0

RMSEA

       

 

نتیجۀ آزمون فرضیات تحقیق در ادامه بیان شده است.

 

m.             4-5 آزمون سوبل (تحلیل متغیرهای میانجی)

در این پژوهش برای سنجش معناداری اثر متغیر میانجی، از روش آزمون سوبل استفاده شد. جدول 7،  تأثیر متغیر میانجی آگاهی زیست‌محیطی ‌مدیریت ارشد را بر رابطۀ بین یکپارچگی مشتریان سبز و عملکرد نوآوری سبز بررسی می‌کند. اگر نتایج آزمون سوبل در بازۀ (96/1 و 96/1-) قرار نگیرد، معناداری متغیرهای میانجی تأیید می‎‍شود.

                                                                                                   i.            جدول 7-مقادیر بحرانی

1. Table 7-Critical values

     

تخمین

S.E.

C.R.

P

آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد

<---

یکپارچگی مشتریان سبز

201/0

049/0

4/084

***

نوآوری سبز

<---

یکپارچگی مشتریان سبز

106/0

041/0

2/567

010/0

نوآوری سبز

<---

آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد

357/0

057/0

6/276

***

 

4-6 بررسی نقش متغیرهای تعدیلگر

در جدول 8 ، نقش تعدیلگر اندازۀ شرکت بر یکپارچگی مشتریان سبز بر عملکرد نوآوری سبز بررسی شده است. در بررسی و آنالیز نقش تعدیلگر، اندازۀ شرکت میزان ضریب تشخیص متغیر وابسته از08/0 به 18/0 افزایش یافته است.

                                                               ii.            جدول 8 -میزان ضریب تشخیص متغیر تعدیلگر اندازۀ شرکت

1. Table 8 - The detection coefficient of the company size moderator variable

مدل

R

R Square

Adjusted R Square

Std. Error of the Estimate

1

283/0a

080/0

75/0

39124/0

2

424/0b

180/0

171/0

37034/0

a. Predictors: (Constant), yekmosh

b. Predictors: (Constant), yekmosh, andaze

همچنین در مدل شمارۀ دو مشخص شده است که متغیر تعدیلگر اندازۀ شرکت، نقش افزایش دارد و میزان آن 321/0 به دست آمده است. با توجه به اینکه آمارۀ تی نیز 908/4 به دست آمده است و قدر مطلق آن از مقدار بحرانی 96/1 بزرگ‌تر است، بنابراین نقش تعدیلگری اندازۀ شرکت معنادار است. جدول 9 متغیر تعدیلگر را نشان می‎‍دهد.

                                                                                  iii.            جدول 9 -متغیر تعدیلگر اندازۀ شرکت

1. Table 9 - Company size moderator variable

مدل

ضرایب غیراستاندارد

ضرایب استاندارد

t

Sig.

B

Std. Error

Beta

1

)ثابت(

2/141

/0099

 

21/632

/0000

yekmosh

/0181

/0044

/0283

4/157

/0000

2

)ثابت(

1/493

/0162

 

9/232

/0000

yekmosh

/0144

/0042

/0225

3/432

/0001

andaze

/0285

/0058

/0321

4/908

/0000

a. متغیر وابسته: noavari

 

در جدول 10، نقش تعدیلگر یکپارچگی داخلی بر آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد بر عملکرد نوآوری سبز بررسی شده است که در آن میزان ضریب تشخیص متغیر وابسته از 204/0 به 268/0 افزایش یافته است.

                                                        iv.            جدول 10- میزان ضریب تشخیص متغیر تعدیلگر یکپارچگی داخلی

1. Table 10- The amount of detection coefficient of internal integrity moderator variable

مدل

R

R Square

Adjusted R Square

Std. Error of the Estimate

1

452/0a

204/0

200/0

36392/0

2

518/0b

268/0

261/0

34987/0

a. Predictors: (Constant), agahi

b. Predictors: (Constant), agahi, yekpa

 

همچنین در مدل شمارۀ دو مشخص شده است که متغیر تعدیلگر یکپارچگی داخلی، نقش افزایش دارد و میزان آن 279/0 به دست آمده است. با توجه به اینکه آمارۀ تی نیز 16/4 به دست آمده است و قدر مطلق آن از مقدار بحرانی 96/1 بزرگ‌تر است، بنابراین نقش تعدیلگر یکپارچگی داخلی معنادار است. جدول 11 متغیر تعدیلگر را نشان می‌دهد.

                                                                                   v.            جدول 11- متغیر تعدیلگر اندازۀ شرکت

1. Table 11- Company size moderator variable

مدل

ضرایب استاندارد‌نشده

ضرایب استاندارد

t

Sig.

B

Std. Error

Beta

1

)ثابت(

574/1

137/0

 

479/11

000/0

agahi

398/0

056/0

452/0

139/7

000/0

2

)ثابت(

419/1

137/0

 

364/10

000/0

agahi

294/0

059/0

334/0

978/4

000/0

yekpa

199/0

048/0

279/0

160/4

000/0

a. متغیر وابسته: noavari

2.               4-7 یافته‎‍های بررسی دیگر فرضیات تحقیق

یافته‎‍های مربوط به ارزیابی فرضیۀ اول در جدول زیر آورده شده است.

                                                                                                 i.            جدول 12-نتیجۀ فرضیۀ 1

1. Table 12 - The result of hypothesis 1

فرضیه

سطح معناداری

مقدار بحرانی

ضریب مسیر

نتیجه

یکپارچگی مشتریان سبز، بر عملکرد نوآوری سبز تأثیر مثبت معناداری دارد.

01/0

57/2

11/0

تأیید

به‌منظور بررسی این فرضیه‌، ضریب مسیر مربوطه‌ در نرم‌افزار آموس محاسبه شد که معادل 11/0 است. از سوی دیگر در سطح معناداری کمتر از 05/0 و مقدار بحرانی 57/2، اثر مستقیم این دو پارامتر‌ تأیید شد.

نتیجۀ ارزیابی فرضیۀ دوم در جدول زیر آورده شده است.

                                                                                               ii.            جدول 13-نتیجۀ فرضیۀ 2

1. Table 13 - The result of hypothesis 2

فرضیه

سطح معناداری

مقدار بحرانی

ضریب مسیر

نتیجه

یکپارچگی مشتریان سبز، بر آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد تأثیر مثبت معناداری دارد.

000/0

804/4

2/0

تأیید

به‌‌منظور بررسی این فرضیه‌، ضریب مسیر مربوطه‌ در نرم‌افزار آموس محاسبه شد که معادل 0.20 است. از سوی دیگر در سطح معناداری کمتر از 000/0 و مقدار بحرانی 804/4، اثر مستقیم این دو پارامتر تأیید شد.

نتیجۀ ارزیابی فرضیۀ سوم در جدول زیر آورده شده است.

                                                                                             iii.            جدول 14- نتایج فرضیۀ‎‍ 3

1. Table 14- Results of hypothesis 3

فرضیه

سطح معناداری

مقدار بحرانی

ضریب مسیر

نتیجه

آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد، بر عملکرد نوآوری سبز تأثیر مثبت معناداری دارد.

000/0

276/6

36/0

تأیید

ضریب مسیر مربوط به این رابطه، معادل 36/0 است. از سوی دیگر در سطح معناداری کمتر از 05/0، معادل 000/0 و مقدار بحرانی 276/6 اثر مستقیم این دو پارامتر تأیید شد و این رابطۀ مثبت و معنی‌دار میان این دو متغیر را تأیید می‎‍کند.

 

5- بحث

این مطالعه، تأثیر یکپارچگی مشتریان سبز را بر عملکرد نوآوری سبز‌ با نقش تعدیلگر اندازۀ شرکت و یکپارچگی داخلی متغیر میانجی آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد بررسی کرد. یافته‎‍های پژوهش حاکی از آن است یکپارچگی مشتریان سبز بر عملکرد نوآوری سبز و آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد، تأثیر مثبت معناداری دارد. آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد بر عملکرد نوآوری سبز، تأثیر مثبت معناداری دارد. نقش میانجی آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد و نقش تعدیلگر اندازۀ شرکت و تعدیلگر یکپارچگی داخلی تأیید شد. آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد بر عملکرد نوآوری سبز، تأثیر مثبت معناداری دارد. با توجه به نتایج حاصل از فرضیه‎‍های تحقیق، در این قسمت هر‌یک از آنها تشریح می‎‍شود:

  • آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد بر عملکرد نوآوری سبز تأثیر مثبت معناداری دارد.

مدیران ارشد با آگاهی زیست‌محیطی بالا، نگرش باز و حمایتی نسبت‌به نوآوری سبز دارند (گادن و همکاران، 2009). مطابق با یافته‎‍های تحقیق مشخص شد‌ رابطۀ مثبت و معنی‌داری میان آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد بر عملکرد نوآوری سبز وجود دارد.

  • یکپارچگی مشتریان سبز بر آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد، تأثیر مثبت معناداری دارد.

 گنجاندن مشتریان در تیم‌های نوآوری سبز، دانش و تخصص را دربارۀ ایده‌ها و فناوری جدید اضافه‌ و به تبادل اطلاعات کمک می‌کند (کائو و ژانگ، 2011). این امر موجب آگاهی و دانش مدیران می‌شود و درنهایت عملکرد نوآوری سبز را افزایش می‌دهد. یافته‎‍های تحقیق نشان داد‌ یکپارچگی مشتریان سبز بر آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد تأثیر مثبت معناداری دارد. این نتیجه همسو با تحقیق یانگ و همکاران[xxviii] (2013) است.

  • یکپارچگی مشتریان سبز بر عملکرد نوآوری سبز تأثیر مثبت معناداری دارد.

یکپارچه‌سازی مشتری سبز به بهبود عملکرد نوآوری سبز کمک می‎‍کند و اول به یک شرکت اجازه می‎‍دهد تا دامنۀ جست‌وجوی نوآوری خود را گسترش دهد. بسیاری از مطالعات قبلی، نقش مهم جست‌وجوی نوآوری را در نوآوری سبز‌ پیشنهاد کرده‎‍اند (ژانگ و لی[xxix]، 2010). جست‌وجوی نوآوری یک فعالیت حل مسئله است. در فرآیند جست‌وجوی نوآوری، شرکت‎‍ها مشکلات را از‌طریق ترکیب دانش داخلی و خارجی برای انجام نوآوری سبز حل می‎‍کنند. با توجه به منابع محدود، جست‌وجوی دانش از سازمان‌های خارجی برای شرکت‎‍ها مهم است؛ بنابراین، یکپارچگی مشتری سبز، نوآوری سبز را با گسترش دامنۀ جست‌وجوی خارجی و غنی‌سازی مخزن دانش تسهیل می‌کند‌ (ژانگ و لی، 2010).

دوم، یکپارچگی مشتری سبز به بهبود عملکرد نوآوری سبز از‌طریق کاهش عدم قطعیت‎‍ها کمک می‎‍کند. در فرآیند نوآوری سبز، ایجاد روابط با مشتریان، یک استراتژی مهم برای شرکت‎‍ها برای غلبه بر موانع منابع خود بوده است. با یکپارچگی مشتریان در فرآیند نوآوری سبز، اطلاعات دقیق‌تر و به‌روزتر تقاضا و عرضۀ مشتری، از قبل در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این، گنجاندن مشتریان در تیم‌های نوآوری سبز، دانش و تخصص را دربارۀ ایده‌ها و فناوری جدید اضافه‌ و به هماهنگی بهتر ارتباطات و تبادل اطلاعاتی کمک می‌کند‌ که عملکرد نوآوری سبز را بیشتر افزایش می‌دهد‌ (کوفتروس و همکاران[xxx]، 2010).

طبق یافته‎‍های تحقیق مشخص شد یکپارچگی مشتریان سبز بر عملکرد نوآوری سبز تأثیر مثبت معناداری دارد. این نتیجه همسو با تحقیق یانگ و همکاران (2013) است.

  • نقش تعدیلگر یکپارچگی داخلی بر آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد بر عملکرد نوآوری سبز تأثیر مثبت معناداری دارد.

 مزیت آشکار ادغام داخلی، افزایش پیوندهای افقی بین عملکردهای مختلف است (مونارت و شادتر[xxxi]، 1990)‌ که این پایه را فراهم می‎‍کند تا اطلاعات منبع خارجی به‌صورت داخلی جذب شود. اطلاعات و دانش مشتریان و تأمین‌کنندگان تغییر داده‌ و به‌طور مؤثر و کارآمد، برای تصمیم‌گیری خوب‌ بهره‌برداری می‌شود. بنابراین، درجۀ یکپارچگی داخلی منبع توانایی برای جذب مؤثر اطلاعاتی است که شرکت‎‍ها از‌طریق ادغام مشتری و تأمین‌کنندۀ سبز جمع‌آوری می‎‍کنند‌ (سوهنر و سوینک، 2012). در راستای این دیدگاه، سوهنر و سوینک (2012) پیشنهاد کردند که یکپارچگی داخلی، تأثیر مثبت یکپارچگی خارجی بر عملکرد تحویل را تقویت می‌کند. بنابراین، ما پیشنهاد کردیم که قابلیت‌های پردازش اطلاعات ایجاد‌شده به‌وسیلۀ یکپارچه‌سازی داخلی،  یک مکمل حیاتی برای ادغام مشتری و تأمین‌کنندۀ سبز عمل ‌‌کند.

به‌علاوه‌ برای اجرای مشترک نوآوری سبز، شرکتی که مشتری و تأمین‌کنندۀ خود را در وظایف مختلف ادغام می‌کند، باید این وظایف را به‌طور مؤثر هماهنگ کند. یکی از عوامل کلیدی برای تقویت چنین هماهنگی بیرونی، قابلیت یکپارچه‌سازی داخلی شرکت است. همان‌طور که لو و همکاران[xxxii] (2010) پیشنهاد کردند، کارکردهای مختلف در یک شرکت در فرآیند حل مسئله ادغام می‌شوند، اگرچه همۀ کارکردها‌ به هماهنگی مستقیم با شرکای زنجیرۀ تأمین خود نیاز ندارند. بنابراین، برای توسعۀ موفقیت‌آمیز نوآوری سبز، یک تولید‌کننده باید توانایی هماهنگ‌کردن عملکردهای مختلف آن را داشته باشد. ازنظر قابلیت سازمانی، انتظار می‌رود که یکپارچگی داخلی با شکستن موانع عملکردی و حمایت از همکاری و ارتباطات، عملکرد را افزایش دهد (فلین و همکاران، 2010). یکپارچگی داخلی همچنین به ایجاد یک تمرکز مبتنی بر ارزش مشترک به‌جای تمرکز بر عملکرد کمک می‎‍کند (ایزنهارت و تبریزی[xxxiii]‌، 1995؛ لو و همکاران، 2010). بنابراین ما فرض کردیم که یکپارچگی داخلی، احتمال افزایش عملکرد نوآوری سبز را از‌طریق ادغام سبز مشتری و تأمین‌کننده، با بهبود قابلیت هماهنگی داخلی افزایش می‎‍دهد. طبق یافته‎‍های تحقیق، نقش تعدیلگری یکپارچگی داخلی معنا‌دار شد. این نتیجه‌ با تحقیق سمان و همکاران [xxxiv] (2019) همسو است.

  • نقش تعدیلگر اندازۀ شرکت بر یکپارچگی مشتریان سبز بر عملکرد نوآوری سبز تأثیر مثبت معناداری دارد.

شرکت‎‍های بزرگ منابع بیشتری را برای حمایت از فعالیت‎‍های سبز مشتری و یکپارچه‌سازی تأمین‌کنندگان اختصاص می‌دهند و از اطلاعات و دانش موجود از مشتریان و تأمین‌کنندگان بهترین استفاده را می‌برند. علاوه بر این، مشتریان و تأمین‌کنندگان تمایل بیشتری برای همکاری با شرکت‎‍های بزرگ دارند. شرکت‎‍های بزرگ همچنین ممکن است قدرت بیشتری بر مشتریان و تأمین‌کنندگان داشته باشند و بنابراین، مشتریان پیشرو و تأمین‌کنندگان درجه یک را جذب کنند. شرکت‌های کوچک ممکن است بخش کوچکی از حجم تأمین‌کننده‌شان را به خود اختصاص دهند‌ و از این رو، توانایی آنها برای ادغام تأمین‌کنندگان در نوآوری سبز ‌ محدود شود (کوفتروس و همکاران، 2010). به‌طور مشابه، شرکت‎‍های کوچک ممکن است به‌دلیل آگاهی از برندشان، مشتریان خود را برای ادغام در فرآیند نوآوری سبز متقاعد نکنند. طبق یافته‎‍های تحقیق، نقش تعدیلگری اندازۀ شرکت مثبت و معنا‌دار شد. این نتیجه هم‌راستا با تحقیق یانگ و همکاران (2013) است.

  • متغیر میانجی آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد بر رابطۀ بین یکپارچگی مشتریان سبز و عملکرد نوآوری سبز تأثیر مثبت معناداری دارد.

مدیران ارشد با آگاهی زیست‌محیطی بالا در جذب دانش داخلی و خارجی سازمان‌ها و به‌کارگیری آنها در نوآوری سبز و پاسخگویی فعال به مسائل زیست‌محیطی خوب‌اند‌ (گادن و همکاران، 2009). با توجه به یافته‎‍های تحقیق، متغیر میانجی آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد بر رابطۀ بین یکپارچگی مشتریان سبز و عملکرد نوآوری سبز تأثیر مثبت معناداری دارد. این موضوع در تحقیق یانگ و همکاران (2013) نیز تأیید شده است.

 

b.               6- نتیجه‌گیری

در این تحقیق پارامترهای‌ آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد، یکپارچگی داخلی، اندازۀ شرکت، عملکرد نوآوری سبز و یکپارچگی مشتریان سبز به‌صورت هم‌زمان بررسی شد. به‌کارگیری هم‌زمان این پارامترها سبب ایجاد دیدی جامع می‎‍‌شود. یافته‎‍های پژوهش حاکی از آن است که یکپارچگی مشتریان سبز بر عملکرد نوآوری سبز و آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد تأثیر مثبت معناداری دارد. آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد بر عملکرد نوآوری سبز تأثیر مثبت معناداری دارد. نقش میانجی آگاهی زیست‌محیطی مدیریت ارشد و نقش تعدیلگر اندازۀ شرکت و تعدیلگر یکپارچگی داخلی تأیید شد. پیشنهاد می‎‍شود در بستر تحقیق حاضر، متغیر رهبری نیز بررسی‌ و در دیگر صنایع همچون فولاد و پتروشیمی‎‍ و ... انجام شود.

 

[i] Qu

[ii] Fathi et al.

[iii] NG et al.

[iv] Jo & Kwon

[v] Fok et al.

[vi] Aisjah & Prabandari

[vii] Muangmee et al.

[viii] Tarigan

[ix] Yousefi et al.

[x] Child

[xi] Gadenne et al.

[xii] Fang et al.

[xiii] Cao & Zhang

[xiv] Perols et al.

[xv] Boyer et al.

[xvi] Flynn et al.

[xvii] Swink & Song

[xviii] Song & Xie

[xix] Schoenherr & Swink

[xx] Chen

[xxi] Chen & Paulraj

[xxii] Root Mean Square Error of Approximation

[xxiii] Adjusted Goodness of Fit Index

[xxiv] Goodness of Fit Index

[xxv] Non- Normed Fit Index

[xxvi] Comparative Fit Index

[xxvii] Normed Fit Index

[xxviii] Yang

[xxix] Zhang & Li

[xxx] Koufteros et al.

[xxxi] Moenaert & Souder

[xxxii] Luo et al.

[xxxiii] Eisenhardt & Tabrizi

[xxxiv] Seman et al.

Aisjah, S., & Prabandari, S. P. (2021). Green supply chain integration and environmental uncertainty on performance: the mediating role of green innovation. In Environmental, Social, and Governance Perspectives on Economic Development in Asia. Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/S1571-03862021000029B025
Boyer, K. K., Ward, P. T., & Leong, G. K. (1996). Approaches to the factory of the future. An empirical taxonomy. Journal of Operations Management14(4), 297-313. https://doi.org/10.1016/S0272-6963(96)00093-9
Cao, M., & Zhang, Q. (2011). Supply chain collaboration: Impact on collaborative advantage and firm performance. Journal of operations management29(3), 163-180. https://doi.org/10.1016/j.jom.2010.12.008
Chen, Y. S. (2008). The positive effect of green intellectual capital on competitive advantages of firms. Journal of business ethics77, 271-286. https://doi:10.1007/s10551-006-9349-1
Chen, I. J., & Paulraj, A. (2004). Understanding supply chain management: critical research and a theoretical framework. International Journal of production research42(1), 131-163. https://doi.org/10.1080/00207540310001602865
Child, J. (1997). Strategic choice in the analysis of action, structure, organizations and environment: Retrospect and prospect. Organization studies18(1), 43-76. https://doi.org/10.1177/017084069701800104
Eisenhardt, K. M., & Tabrizi, B. N. (1995). Accelerating adaptive processes: Product innovation in the global computer industry. Administrative science quarterly, 84-110. https://doi.org/10.2307/2393701
Fang, E., Palmatier, R. W., & Evans, K. R. (2008). Influence of customer participation on creating and sharing of new product value. Journal of the Academy of Marketing Science36, 322-336. https://doi.org/10.1007/s11747-007-0082-9
Fathi, M., Nasrollahi, M., Behrouz, A., & Bargozideh, F. (2020). Application of quality management system on green innovation with the moderating role of environmental regulations (case study: SA Iran). Scientific-Research Quarterly of Standard and Quality Management, 12(3), 28-52. (In persian). https://doi.org/10.22034/JSQM.2023.311527.1368
Flynn, B. B., Huo, B., & Zhao, X. (2010). The impact of supply chain integration on performance: A contingency and configuration approach. Journal of operations management28(1), 58-71. https://doi.org/10.1016/j.jom.2009.06.001
Fok, L., Zee, S., & Morgan, Y. C. T. (2022). Green practices and sustainability performance: the exploratory links of organizational culture and quality improvement practices. Journal of Manufacturing Technology Management33(5), 913-933. https://doi.org/10.1108/JMTM-11-2021-0439
Gadenne, D. L., Kennedy, J., & McKeiver, C. (2009). An empirical study of environmental awareness and practices in SMEs. Journal of Business Ethics84, 45-63. https://doi.org/10.1007/s10551-008-9672-9
Jo, D., & Kwon, C. (2021). Structure of green supply chain management for sustainability of small and medium enterprises. Sustainability14(1), 50. https://doi.org/10.3390/su14010050
Koufteros, X. A., Rawski, G. E., & Rupak, R. (2010). Organizational integration for product development: the effects on glitches, on‐time execution of engineering change orders, and market success. Decision Sciences41(1), 49-80. https://doi.org/10.1111/j.1540-5915.2009.00259.x
Luo, C., Mallick, D. N., & Schroeder, R. G. (2010). Collaborative product development: Exploring the role of internal coordination capability in supplier involvement. European Journal of Innovation Management13(2), 244-266. https://doi.org/10.1108/14601061011040276
Moenaert, R. K., & Souder, W. E. (1990). An information transfer model for integrating marketing and R&D personnel in new product development projects. Journal Of Product Innovation Management: An International Publication Of The Product Development & Management Association, 7(2), 91-107. https://doi.org/10.1016/0737-6782(90)90052-G
Muangmee, C., Dacko-Pikiewicz, Z., Meekaewkunchorn, N., Kassakorn, N., & Khalid, B. (2021). Green entrepreneurial orientation and green innovation in small and medium-sized enterprises (SMEs). Social Sciences10(4), 136. https://doi.org/10.3390/socsci10040136
Ng, P. F., Butt, M. M., Khong, K. W., & Ong, F. S. (2014). Antecedents of green brand equity: An integrated approach. Journal of business ethics121, 203-215. https://doi.org/10.1007/s10551-013-1689-z
Perols, J., Zimmermann, C., & Kortmann, S. (2013). On the relationship between supplier integration and time-to-market. Journal of Operations Management31(3), 153-167. https://doi.org/10.1016/j.jom.2012.11.002
Qu, K., & Liu, Z. (2022). Green innovations, supply chain integration and green information system: A model of moderation. Journal of Cleaner Production339, 130557. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.130557
Swink, M., & Song, M. (2007). Effects of marketing-manufacturing integration on new product development time and competitive advantage. Journal of operations management25(1), 203-217. https://doi.org/10.1016/j.jom.2006.03.001
Song, M., & Xie, J. (2000). Does innovativeness moderate the relationship between cross-functional integration and product performance? Journal of international marketing8(4), 61-89. https://doi.org/10.1509/jimk.8.4.61.19796
Schoenherr, T., & Swink, M. (2012). Revisiting the arcs of integration: Cross-validations and extensions. Journal of operations management30(1-2), 99-115. https://doi.org/10.1016/j.jom.2011.09.001
Seman, N. A. A., Govindan, K., Mardani, A., Zakuan, N., Saman, M. Z. M., Hooker, R. E., & Ozkul, S. (2019). The mediating effect of green innovation on the relationship between green supply chain management and environmental performance. Journal of cleaner production229, 115-127. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.03.211
Tarigan, Z. J. H., Siagian, H., & Jie, F. (2021). Impact of enhanced Enterprise Resource Planning (ERP) on firm performance through green supply chain management. Sustainability13(8), 4358. https://doi.org/10.3390/su13084358
Yang, C. S., Lu, C. S., Haider, J. J., & Marlow, P. B. (2013). The effect of green supply chain management on green performance and firm competitiveness in the context of container shipping in Taiwan. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review55, 55-73. https://doi.org/10.1016/j.tre.2013.03.005
Yousefi, A., Homayounfar, M., Pagheh, A., & Akhavanfar, A. (2020). Effectiveness of supply chain elements and green innovation on dairy product customer satisfaction. Interdisciplinary Studies in Humanities12(4), 75-104. (In Persian). https://doi.org/10.22035/isih.2020.3874.3999
Zhang, Y., & Li, H. (2010). Innovation search of new ventures in a technology cluster: The role of ties with service intermediaries. Strategic management journal31(1), 88-109. https://doi.org/10.1002/smj.806