طراحی سبد بهینۀ محصول با ارزیابی تأمین‌کنندگان پایدار به روش ترکیبی تاپسیس و کوداس: مطالعۀ موردی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی- فارسی

نویسندگان

1 استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه مالک اشتر، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مهندسی صنایع، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه مالک اشتر، تهران، ایران

چکیده

امروزه تغییرات سریع فناوری، چرخۀ عمر کوتاه محصولات، فشار برای تغییر و رقابت مستمر جهانی، انتخاب صحیح کسب و کار و سبد محصولات را به امری‏ استراتژیک تبدیل کرده است. شرکت‏ها باید سبد محصولات موجود خود را مطابق با تغییرات نیازمندی‏های مشتریان بهبود دهند تا زمان تولید، هزینه و ریسک‏های محصول در مقایسه با طراحی یک محصول جدید، کاهش یابد. با توجه به آنکه درصد بالایی از هزینه‏ها به خرید، تأمین و ارتباط با تأمین‌کنندگان اختصاص دارد، اگر شرکتی قادر به ارزیابی درست و مناسب تأمین‌کنندگان پایدار نباشد، در بلند‏مدت با مشکلات بسیاری مواجه می‏شود. هدف از این مقاله، طراحی سبد بهینۀ محصول با ارزیابی تأمین‌کنندگان پایدار شرکت پارس‌توان پرسام است که سازندۀ قطعات خودرویی است.‏ ابتدا تأمین‌کنندگان پایدار ارزیابی می‏شوند و در‏نهایت با انتخاب تأمینکنندگان پایدار، سبد بهینۀ محصول برای پشتیبانی از تصمیمات مدیریتی و بهبود عملکرد تولید در صنایع خودروسازی پیشنهاد می‌شود. عوامل مربوط به موضوع با طراحی پرسش‏نامه (12 شاخص پایداری و 5 شاخص سبد) و مصاحبۀ خبرگی با 10 نفر از متخصصان در مجموعه شرکت پارس‌توان پرسام گردآوری و صحه‌گذاری شد؛ سپس انتخاب تأمین‌کنندگان پایدار شرکت با استفاده از تکنیک تاپسیس و طراحی سبد، با استفاده از تکنیک کوداس انجام شد. یافته‏های این تحقیق نشان میدهد شرکت مس کرمان، سبدی است که در شرایط بحرانی و حیاتی‏ با تأمین‌کنندگان شرکت به‏صورت پایدار و مداوم، تولیدات شرکت را به کیفیت و سود و به حد مطلوب می‏رساند‏. برای شرکت، تأمین‌کنندۀ مس باهنر کرمان، پایدارترین تأمین‌کننده در اولویت اول و شرکت قطعات آمیتیس با اولویت ششم، ناپایدارترین شناخته شد. در شاخص‏های قیمت، کیفیت، لجستیک معکوس، ضایعات و مسائل زیست‏محیطی، شرکت مس باهنر کرمان بهتر شناخته شد؛ اما از‏لحاظ فناوری، شرکت آمیتیس و تراش لیا بالاترند، ولی ریسک بیشتری هم دارند. رعایت مسائل زیست‏محیطی‏ در شرکت نگین آلومینیوم، کمترین شناخته شد. همچنین بنا به شرایط بحرانی شرکت و بدون در نظر گرفتن سود و دیگر مزایا، تنها برای بقای سازمان سبد محصولات براساس نتایج حاصل از تکنیک کوداس، انواع بوش و بدنۀ پمپ در اولویت است. با توجه به نتایج به دست آمده در صنعت‏ مطالعه‏شده، به‏منظور ارزیابی تأمین‌کنندگان پایدار در پروژه‏های صنعتی و مدیریت بهینۀ سبد محصول، توجه بیشتر به ابعاد اقتصادی،‏ اجتماعی و زیست‏محیطی به‏صورت هم‏زمان و یکپارچه بسیار حائز اهمیت است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing an Optimal Product Portfolio by Evaluating Sustainable Suppliers through an Integrative Approach of TOPSIS and KODAS - a Case Study

نویسندگان [English]

  • Mohammad Forozandeh 1
  • Arezoo Khalafi 2
1 Department of Industrial Engineering, School of Management and Industrial Engineering, Malik Ashtar University of Technology, Tehran, Iran
2 Department of Industrial Engineering, School of Management and Industrial Engineering, Malik Ashtar University of Technology, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: Today, rapid technological advancements, short product life cycles, pressure for change, and ongoing global competition have made the selection of business and product portfolios a strategic imperative. Companies must enhance their existing product portfolios in alignment with evolving customer requirements to minimize production time, costs, and product risks compared to developing a new product. Given that a significant portion of costs is linked to purchasing, sourcing, and supplier relationships, a company that fails to accurately evaluate sustainable suppliers will encounter numerous challenges in the long term. This paper aims to design an optimal product portfolio by assessing sustainable suppliers for Pars-Tavan Parsam Company, which manufactures automotive parts. By integrating multi-criteria decision-making methods (MCDM) and strategic analysis, this research evaluates and prioritizes projects based on the highest synergies and values, thereby enhancing decision-making effectiveness in alignment with strategic objectives. 
Design/methodology/approach: Initially, the assessment of sustainable suppliers is conducted, and ultimately, by selecting sustainable suppliers, an optimal product portfolio is proposed to support managerial decisions and enhance production performance in the automotive industry. Factors related to the topic were gathered and validated through the design of a questionnaire (12 sustainability indicators and five portfolio indicators) and expert interviews with 10 specialists from Pars-Tavan Parsam Company. The selection of the company's sustainable suppliers was performed using the TOPSIS technique, while the portfolio design was executed using the KODAS technique.
Findings: The results of this research indicate that the portfolio capable of sustainably and continuously producing the company's products with suppliers under critical and vital conditions to achieve optimal quality and profit is the Kerman Copper Company. For the company, the supplier "Bahman Copper Kerman" was identified as the most sustainable, prioritized first, while "Amitis Parts Company" was deemed the least sustainable, prioritized sixth. In terms of price, quality, reverse logistics, waste, and environmental issues, Bahman Copper Kerman was recognized as superior. However, regarding technology, the companies Amitis and Tarash Lia received higher ratings but also posed greater risks. Environmental issues were least acknowledged at Negin Aluminum Company. Additionally, considering the company's critical conditions and without factoring in profit and other benefits, solely for the organization's survival, the product portfolio based on the results obtained from the KODAS technique prioritizes types of bushings and pump bodies. 
Research limitations/implications: Access to data, experts' unfamiliarity with product portfolio management concepts, and changing criteria are some limitations of this research. The study can be easily extended to other fields with personalization. It is suggested that future research should address aspects of uncertainty in the decision-making process regarding resource allocation and product scheduling through modeling.
Practical implications: Considering the results obtained in the studied industry, it is essential to focus on economic, social, and environmental dimensions simultaneously and integratively when evaluating sustainable suppliers in industrial projects and optimizing product portfolio management. Based on the findings of this paper, managers can make more informed decisions in selecting and prioritizing products. This enhances efficiency and mitigates associated risks. Additionally, it helps companies align more closely with their business goals, fostering growth and development through the creation of synergies. 
Social implications: Beyond the positive impacts on public health, the environment, and overall quality of life, the appropriate selection of the product portfolio will enable companies to achieve higher sustainability standards in safety, health, and environment (SHE) through effective product portfolio management. On a broader scale, this supports governments and policymakers in making more informed decisions regarding investments in and support for products that directly contribute to economic and social development. 
Originality/value: This research contributes to the literature on product management by offering a comprehensive and innovative framework for selecting the product portfolio from various perspectives, serving as a valuable resource for both researchers and managers. Overall, this study provides a practical framework for organizations aiming to optimize their product portfolio.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Product Portfolio Management
  • Sustainable Supply Chain
  • TOPSIS
  • KODAS
1- مقدمه
‏ارزیابی‏نکردن تأمین‌کنندۀ پایدار در شرکت پارس‌توان پرسام منجر شده است که محصولات شرکت در زمان ‏و با کیفیت مناسب، به صنعت خودروسازی تحویل داده نشوند. این موضوع بنابر گزارش‏های به دست آمده در صنعت، کیفیت و رضایت مشتریان، صنعت خودروسازی را حداقل تا 30درصد تحت تأثیر زیادی قرار داده است. در یکی از محصولات شرکت (بوش) که به قدرت استحکام بالایی نیاز دارد، به‏دلیل نبود یک تأمین‌کنندۀ پایدار، این ماده به‏طور شکننده و با کیفیت نسبتاً پایین در محصولات به کار برده شده و این موضوع سطح کیفیت محصول را تا حد بسیار زیادی تنزل داده است.‏ نبود طراحی درست سبد محصولات ایران‏خودرو، به تخصیص نامناسب و نادرست ظرفیت و قابلیت موجود صنعت و‏ به‏کارنگرفتن به‏موقع مطابق با اولویت محصولات ارزش‏آفرین در صنعت منجر شده است. این موضوع خود منجر شده است که محصولات با‏ارزش، اولویت خود را در سبد محصولات شرکت از دست بدهند و شرکت در سبدی سرمایه‌گذاری کند که درجۀ اهمیت کمتری دارد و به نسبت سود کمتری به دست می‏آید. همچنین این موضوع هدر‏رفت منابع و سرمایه را در شرکت تا 20درصد منجر شده است. یکی از عمدۀ دلایل ‏تأمین‏نشدن به‏موقع مواد و ملزومات و همچنین کیفیت نامناسب مواد از سوی تأمین‏کنندگان است که‏ به توقف‏های‏ پی در پی در خطوط تولید در شرکت پارس‌توان پرسام منجر شده است. در جمع‏بندی، نبود یکپارچگی بین ارزیابی تأمین‌کنندگان پایدار و انتخاب سبد بهینۀ محصول چالش‌های در شرکت پارس‌توان پرسام، به تصمیمات نادرست، نبود بهینهسازی منابع و تخصیص نامناسب ظرفیت‏ها و قابلیت‏های شرکت بین اجزای سبد،‏ نارضایتی مشتریان منجر شده است. ارزیابی تأمین‌کنندگان پایدار معمولاً بر‏ معیارهای زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی تمرکز داشته است؛ ولی انتخاب سبد بهینۀ محصول ممکن است بیشتر بر‏ هزینه، کیفیت و زمان تحویل تأکید کند. اطلاعات مربوط به تأمین‌کنندگان پایدار و محصولات بهینه، معمولاً در سیستم‌های مختلف ذخیره شده است که معیارهای مشترکی هم ندارند و این موضوع باعث می‌شود تصمیم‌گیری‌ها به‏صورت جزیره‌ای انجام شوند؛ بنابراین سؤال اصلی‏ تحقیق این است چگونه‏ براساس تأمین‏کنندگان پایدار، سبد بهینۀ محصولات شرکت‏ تشکیل یابد و با روشی درست بین آنها، یکپارچگی ایجاد شود. 
با توجه به اینکه صنعت خودروسازی کشور با بیش از ۶۰ صنعت دیگر در ارتباط است، وجود استراتژی بلندمدت مانند وجود صنعت قطعه‏سازی مانند شرکت پارس‌توان در این صنعت، بسیار ضروری به نظر می‌رسد. بیشتر برای تأمین قطعات یکسان، تعدد منبع وجود دارد که یکی از دلایل این امر، نبود اطمینان و ریسک‏ها در عملکرد و رفتار سازندگان و تحریم‏هاست که تک‏منبعی‏بودن را با مشکل مواجه می‏کند (Liao & Rittscher, 2007 ). موضوع اصلی در این بحث، انتخاب سبد بهینۀ محصولات براساس ارزیابی تأمین‌کنندگان در شرکت پارس‌توان است تا به‏گونه‏ای عمل شود که از توقف‏های ناشی از ‏تأمین‏نشدن مواد و عملکرد نادرست تأمین‌کنندگان جلوگیری شود. درنهایت نبود اطمینان و ریسکی کاهش یابد که به انتخاب منابع متعدد از سوی خودروساز و افزایش سود و تأمین به‏موقع قطعات و فروش بیشتر برای تأمین‌کنندگان خودرو منجر می‏شود (Daniel and Sergio, 2013). هدف این تحقیق، ارائۀ مدلی برای انتخاب سبد بهینۀ محصولات براساس ارزیابی تأمین‌کنندگان پایدار، به‏منظور افزایش کیفیت و سود است. برای این منظور، شناسایی تأمین‏کنندگان پایدار شرکت و در‏نهایت انتخاب سبد بهینۀ محصولات شرکت‏ مطالعه‏شده، از مهم‏ترین اهداف این تحقیق است. 
با توجه به پیشینۀ بررسی‏شده، مهم‏ترین نوآوری‏ تحقیق این است که بین سبد محصول و تأمین‌کنندۀ پایدار، یکپارچگی ایجاد کرده است. برای این منظور به‏دنبال انتخاب سبدی است که در شرایط بحرانی و حیاتی ‏ با تأمین‌کنندگان شرکت به‏صورت پایدار و مداوم، تولیدات شرکت را به کیفیت و سود، به حد مطلوب برساند. یکی دیگر از نوآوری‏های این تحقیق، استفاده از روش ترکیبی کوداس و تاپسیس به‏جهت انتخاب سبد بهینه است که برای اولین بار اتفاق افتاده و در مقالات قبلی، استفاده نشده است؛ بنابراین در این تحقیق ابتدا ارزیابی تأمین‌کنندۀ پایدار به‏وسیلۀ شاخص‏های مرتبط انجام و سپس بر مبنای آن سبد محصول انتخاب شد. 
مطابق شرایط کاری شرکت و نیاز آن در این تحقیق، ابتدا ارزیابی تأمین‌کنندۀ پایدار و سپس انتخاب سبد محصولات انجام شد؛ زیرا با توجه به شرایط سازمان نیاز است که لیست مربوط به تأمین‌کنندگان به‏صورت طبقه‌بندی‏شده، براساس شاخص‌های بررسی‏شده و به‏صورت مجزا در سازمان انجام و در زمان برنامه‌ریزی برای محصولات جدید براساس لیست استخراج‏شدۀ تأمین‌کنندگان پایدار، تصمیم‏گیری سریع‏تر و درست‏تری برای سبد محصولات شرکت انجام شود. 
2- مفاهیم و مبانی نظری تحقیق 
سبد یا پورتفولیوی یک محصول ، ممکن است از دسته‌های مختلفی از محصولات، خطوط تولید مختلف و در‌‌نهایت عملیات مرتبط تشکیل شده باشد. همۀ محصولات در سبد به‏سمت یک هدف متمرکز بوده است تا با استفادۀ بهینه از منابع موجود، سازمان به اهداف راهبردی خود نایل شود. در سبد محصول، جنبه‏هایی مانند درجۀ نوآوری هر‏یک از محصولات (پروژه‏های رادیکال و افزایشی)، ریسک‏ها و منافع پیش‏بینی‏شده با توسعۀ محصولات، بخش‏های بازاری که هر محصول قصد دارد به آن برسد‏ و مهلت‏های اجرایی محصولات (بلندمدت، میان‏مدت و کوتا‏ه‏مدت باشد) باید در نظر گرفته شود. به حداکثر رساندن ارزش سبد، مستلزم بهینه‏سازی رابطۀ بین منابع استفاده‏شده و بازده پیش‏بینی‏شده از ایجاد محصول است   (Kester et al., 2011 ؛McNally et al., 2013). 
برای کاهش مشکلات مرتبط با سبد محصول و حمایت از عملکرد و انطباق آن با این سه هدف (همسویی استراتژیک، تعادل و حداکثر ارزش سبد)، مطالعاتی مانند مطالعات (Mathews, 2010) و (Liao & Rittscher, 2007)، اتخاذ شیوه‏های مدیریتی خاص و رسمی و صریح‏کردن قوانین، رویه‌ها و معیارهای اعمال‌شده برای انجام این فعالیت‏ها را توصیه می‏کند. تصمیم‏گیری دربارۀ تعیین ترکیب بهینۀ محصول، یکی از مهم‏ترین تصمیماتی است که‏ به‏طور مستقیم‏ بر‏ سود واحدهای تولیدی تأثیرگذار است. این تصمیمات‏ به افزایش ارزش خالص خروجی‏ها از تسهیلات و امکانات موجود، با در نظر گرفتن محدودیت منابع منجر می‏شود. همان‏طور که در شکل 1 نشان داده شده است، چارچوب برای PPM ، شامل روش‏ها، سازمان‏ و استراتژی است (Daniel and Sergio, 2013). 
 
شکل 1- چارچوب برای PPM دنیل و سرگیو  (2013)
Fig. 1- Framework for PPM (Daniel and Sergio, 2013)
مواد و روش‏ها: استفاده از روش‏های مدیریت سبد برای ارزیابی هم‏زمان عوامل استراتژیک، بازار، فناوری و ریسک و همچنین بازده اقتصادی سبد محصول است (Brook & Pagnanelli, 2014). در میان روش‌هایی با این ویژگی‌های کاربردی، که معمولاً در پیشینۀ تحقیق PPM ذکر می‌شود، روش‌های‏ برجسته‏ای‏اند که عبارت‏اند از روش‌های مالی، امتیازدهی، رتبه‌بندی و نقشه‌برداری. تنها استفاده از معیارهای مالی برای ارزیابی و اولویت‏بندی توسعۀ محصول ‏خطرناک است. دلیل آن این است که این نوع ارزیابی ممکن است تقاضا را به‏طور دقیق پیش‌بینی نکند یا تأثیر بلندمدت یک نوآوری تکنولوژیکی خاص، به‌ویژه نوآوری رادیکال را بر محصول اندازه‌گیری نکند (Chao and kavadias, 2008). علاوه بر این، تنها استفاده از روش‏های مالی، همسویی پروژه‏های توسعۀ محصول را با استراتژی شرکت تضمین نمی‏کند (Liao & Rittscher, 2007). 
سازمان: با توجه به اینکه PPM با تصمیم‏گیری، مذاکرات و تخصیص منابع در بین پروژه‏های محصول مختلف مرتبط است، از متغیرهای سازمانی هنگام انجام تحلیل‏ها و توصیۀ شیوه‏های مدیریت سبد، غفلت نمی‏شود. ادغام عملکردهای بازاریابی، مهندسی، تحقیق و توسعه، تولید و فروش در PPM ضروری است (Daniel and Sergio, 2013). 
راهبرد: چندین مطالعه نشان می‌دهد که PPM باید در فعالیت‏های مدیریت استراتژیک گنجانده شود (Kahn et al., 2012; Archer and Ghasemzadeh,1999). اطمینان حاصل شود که پروژه‏های محصول به‏گونه‏ای انتخاب و اولویت‏بندی می‏شوند که با استراتژی شرکت همسو باشد (Forozandeh & kazemi, 2024).
تصمیمات سبد مشخص می‌کند که کدام پروژۀ محصول باید تسریع، اولویت‏بندی و به پایان برسد و کدام منابع باید به هر پروژه تخصیص داده شود. مدیریت سبد محصولات‏ طی فرایند قیف‌مانند، ایده‌پردازی می‏شود تا تجاری‌سازی، محصولات برنده را سریع‌تر به بازار بیاورد. این رویکرد با یک فرآیند مرحله به مرحله همراه است که طی هر مرحله، موارد ‏مهم ارزیابی می‏شوند. این فرآیندها‏ به کاهش مدت‏زمان پروژه و تحویل به‏موقع خروجی‌ها منجر می‌شود. استراتژی‌های مدیریت سبد محصولات، این امکان را به کسب و کارها می‌دهد که به‏طور مداوم سرمایه‌گذاری‌های سبد محصولات خود را با توجه به شرایط متغیر بازار، تهدیدات رقابتی، الزامات نظارتی، ظرفیت منابع، اولویت‌های محصولات در حال توسعه و دیگر شرایط تجدیدنظر کنند. 
جدول 1- برخی پیشینۀ تحقیق انتخاب سبد محصول
Table 1- Some research background on product portfolio selection
نویسندگان هدف روش حل نتایج
کوپر و همکاران  (2000)
یک روش جدید برای انتخاب سبد پروژه‌های توسعۀ محصول ترکیب تئوری مجموعۀ فازی و تصمیم‏گیری گروهی چند معیاره شناسایی 10 معیار در بعدهای عملکرد پروژه، تحویل پروژه، ریسک
آزادی و همکاران  (2015)
اولویت‏بندی برای انتخاب
سبد محصول تحلیل پوششی داده‌ها شناسایی معیارهای تازگی، تکنولوژی، پیچیدگی و سرعت انجام کار
دانیل و سرگیو (2013) 
بهینه‌سازی پرتفولیو و ارزیابی عملکرد: کاربرد سبد مشتریان تئوری پرتفولیو
و متد در این پژوهش از تئوری پرتفولیو برای گروه‏بندی مشتریان بر‏اساس ریسک مشتری استفاده شد.
بایوکزکان و سیفسی  (2011)
مدل‏سازی و حل مسئلۀ انتخاب پیمانکار و سبد محصول براساس برنامه‏ریزی پروژه تحت عدم اطمینان مدل برنامه‌ریزی خطی
فازی شناسایی معیار برآورد‏سازی حداقل سود مورد انتظار در کمترین زمان ممکن
جوگند و فیگیردو  (2017)
سیستم چند‏منظوره برای انتخاب سبد توسعۀ محصول جدید ANFIS تخمین سود و انتخاب بهترین سبد
محصول
ابدالاه و همکاران  (2012)
یک روش میانگین وزن فازی برای
انتخاب سبد پروژه‏های توسعۀ محصول جدید مدل‌سازی دسته‏بندی معیارها با توجه به جنبه‌های بازاریابی، تیم پروژه، عملکرد پروژه، ریسک و استراتژی
فروزنده و روزبهانی  (2023)
رویکرد تحلیل سلسله‏مراتبی فازی در صنعت دارو‏سازی FAHP,FTOPSIS انتخاب ده معیار
چاو و کاوادیاس  (2008)
توازن ریسک و بازگشت در یک پرتفولیو مشتری تئوری پرتفولیو
مشتری به‏کارگیری تئوری پرتفولیوی مشتری و مبتنی بر ریسک و نرخ بازگشت مشتری
پس از انجام مطالعات بسیار در زمینۀ انتخاب سبد محصول، معیارها و زیر‏معیارهای مختلفی شناسایی شد.
جدول 2- لیست اولیۀ شاخص‌های مؤثر بر انتخاب سبد محصول
Table 2- The initial list of indicators affecting the selection of the product portfolio
معیار زیر معیار منابع
معیارهای مالی بودجۀ مورد نیاز آقاجانی و همکاران  (2023)
 
سودآوری محصولآقا جانی و همکاران (2023)، فروزنده و کاظمی  (2024)
 
ارزش خالص فعلیآقاجانی و همکاران (2023)
 
نحوۀ تأمین مالیعباسی و نیلسون  (2012)
 
نرخ بازگشت سرمایهفروزنده و کاظمی (2024)، ابدالاه و همکاران (2012)
 
تخمین جریان مالیعباسی و نیلسون  (2012)
 
هم‏راستایی با اهداف کلان و استراتژی‏های سازمانعباسی و نیلسون (2012)، فروزنده و کاظمی (2024)
 
هم‏راستایی با دستورالعمل‏های داخلی سازماناقاجانی و همکاران (2023)
 
ارتقای وجه سازمانآقاجانی و همکاران (2023)
 
کمک به کسب سهم بیشتر بازارفروزنده و کاظمی (2024)، ماریرا و چنگ  (2010)
 
پیچیدگی فنیآزادی و همکاران (2015)
 
تجربۀ پروژه‏های مشابه و نیروی کار خبرهجوگند و فیگیردو (2017)
 
حمایت مدیریت ارشدفروزنده و کاظمی (2024)، دانیل و سرگیو (2013)
 
آموزش کارکناندانیل و سرگیو (2013)
 
رضایت مشتریان (متوسط شکایت سالیانۀ مشتریان)فروزنده و روزبهانی (2023)، جوگند و فیگیردو (2017)
 
معیارهای ریسک ریسک زمانی آزادی و همکاران (2015)، میکولا  (2001)
 
ریسک هزینهبایوکزکان و سیفسی (2011)
 
ریسک فنی و کیفیفروزنده و کاظمی (2024)، دانیل و سرگیو (2013)
 
ریسک ایمنیبایوکزکان و سیفسی (2011)، ولیوریا و روزنفلد  (2010)
 
معیارهای فنی و کارکردی دسترسی به فناوری و تجهیزات مورد نیاز آزادی و همکاران (2015)، میگوئل  (2008)
 
بومی‏سازی دانش و فناوریفروزنده و کاظمی (2024)
 
بهینه‏سازی منابع مورد نیازبایوکزکان و سیفسی (2011)، مسیوس  (2010)
 
معیارهای بازار اندازۀ بازار فروزنده و کاظمی (2024) ، دانیل و سرگیو (2013)
 
قیمت مناسب و رقابتیآزادی و همکاران (2015)
 
 
موضوع ارزیابی و انتخاب تأمین‌کنندگان، یک بحث مهم و جدی در حوزۀ مدیریت زنجیرۀ تأمین است. ارزیابی و انتخاب تأمین‌کننده، فرآیند ارزیابی، مقایسه و یافتن تأمین‌کنندۀ مناسب است که این تأمین‌کننده قادر به تأمین نیازهای خریدار با بهترین کیفیت مورد انتظار، در مکان، حجم و در زمان مناسب باشد. انتخاب تأمین‌کنندۀ درست همیشه کار سختی برای مدیران خرید‏ است. مدیران باید بدانند که هیچ تأمین‌کننده‏ای ‏«تمام» نیازهای آنها را برآورده نمی‏کند؛ بنابراین شرکت‏ها همۀ نامزدهای ممکن را برای برآوردن نیازهای مختلف بررسی می‏کنند. مفهوم پایداری در دهۀ ۱۹۷۰ میلادی، نتیجۀ آگاهی بشر نسبت‏به مسائل محیط‏زیست و مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. پایداری واژه‌ای است که جنبه‌های پیچیدۀ بسیاری را شامل می‌شود. امروزه از لغت پایداری در جامعه بسیار‏ استفاده و به آن توجه می‏شود؛ اما مفاهیم آن برای برخی صنایع هنوز کاملاً مشخص نیست و تعریف واضحی ندارد. 
 همچنین بر‏اساس نظر نئومولر و همکاران  (2016)، برای عملی‏کردن پایداری، باید مقادیر مصرف از مقادیر تجدید و مقادیر انتشار آلودگی از ظرفیت همگونی محیط‏زیست فراتر نرود. ما و همکاران  (2020) در کتاب خود، به همگان توصیه می‌کند که بیشتر از نیاز خود از طبیعت برداشت نکنند و نکوشند به زندگی و یا محیط‏زیست خسارت وارد کنند و در صورت وارد‏کردن آسیب، درصدد جبران آن برآیند. او در حقیقت قانون طلایی اقتصاد را برای تعریف منظورش از پایدار‏بودن به کار برده است. در‏نهایت مکنالی و همکاران  (2013) عقیده دارد که پایداری به یک تلاش پیش‏روندۀ پیوسته نیاز دارد و بدون مشارکت مردم، امکان بهبود و اصلاح محیط‏زیست وجود ندارد. پایداری‏ در ایجاد تعادل بین این سه جنبۀ مهم می‏کوشد: مزایای اقتصادی، حمایت از محیط‏زیست و مسئولیت اجتماعی.
همان‏طور که شکل 3 دیده می‌شود، پایداری زمانی در شرکت در بهترین وضعیت خود قرار دارد که شرکت در هر سه جنبۀ مذکور، به‏طور موفق عمل کند. 
 
 
 
شکل 2- سه جنبۀ پایداری نئومولر و همکاران (2016)
Fig. 2- Three aspects of sustainability (Neumöller et al., 2016)
بررسی اجمالی نشان می‌دهد‏ چندین مقاله وجود دارد که بر ارائۀ یک طرح ارزیابی یا برای کل زنجیرۀ تأمین تمرکز دارد؛ برای مثال جوگند و فیگیردو (2017)، چارچوبی را برای ارزیابی عملکرد اقتصادی، زیست‏محیطی و اجتماعی تأمین‌کنندگان، با استفاده از رویکرد چند‏معیارۀ فازی ارائه می‏کنند. آنها شامل معیارهای انتخاب تأمین‌کننده از هر سه بعد پایداری‏اند؛ برای مثال، هزینه به‏عنوان یک معیار اقتصادی، سیستم مدیریت زیست‏محیطی، یک معیار زیست‏محیطی‏ و مدیریت بهداشت و ایمنی، یک معیار اجتماعی‏ و غیره. نویسندگان برای معیارهای مختلف وزن می‌یابند و سپس تأمین‌کنندگان را بر‏اساس آن رتبه‏بندی می‏کنند.
پیشینۀ موضوع نشان می‌دهد که برای ارزیابی تأمین‌کنندگان پایدار، شاخص‏های معینی تعریف شده است که در یک جمع‏بندی، شاخص‏های زیر را برای ارزیابی تأمین‌کنندگان پایدار‏ به کار برده است. 
جدول 3- جمع‏بندی عوامل مؤثر بر ارزیابی تأمین‌کنندگان پایدار بر‏اساس پیشینه
Table 3- Summary of factors affecting the evaluation of sustainable suppliers based on literature
ردیف عامل معیار منابع
1 اقتصادی هزینه / قیمت برونانلیک و پاگ  (2014)
 
2 کیفیت (کیفیت محصول / خدمت ) ابدالاه و همکاران (2012)
 
3 سودآوری و رشد و ترقی بروک و پاگنانلی (2014)
 
4 میزان قابلیت‏های فناورانۀ تأمین‌کننده بایوکزکان و سیفسی (2011)
 
5 بازگشت سرمایه ما و همکاران (2020)
 
6 ارزش فعلی خالص ما و همکاران (2020)
 
7 نوآوری از‏طریق مشارکت و همکاری تأمین‌کنندگان ما و همکاران (2020)، چین و همکاران  (2024)
 
8 توانایی وبنیۀ مالی تأمین‌کننده چوی  (2013)
 
9 اجتماعی رضایت، ایمنی‏، امنیت شغلی و بهداشت کارکنان فدرگرن و همکاران  (2008)
 
10 رضایت مشتریان (‏متوسط شکایت سالیانۀ مشتریان) کستر و همکاران  (2011)
 
11 تحویل (‏زمان بین صدور سفارش و دریافت محصول) کاوادیس و همکاران  (2007)، لیاو و همکاران  (2007)
 
12 شفافیت اطلاعات (میزان گشودگی اطلاعات در برابر ذینفعان) تراپ و همکاران  (2016)
 
13 مشارکت فعال و مؤثر در جامعه تراپ و همکاران (2016)
 
14 به‏کارگیری ایده‏های خلاقانه و نوآورانه و کاربردی ما و همکاران (2020)
 
15 اثربخشی جبران خسارت، گارانتی و وارانتی تراپ و همکاران (2016)
 
16 ریسک جوگند و فیگیردو (2017)، ما و همکاران (2020)
 
17 مشارکت ذینفعان در تصمیم‏گیری کارایی سازمانی و اثربخشی تراپ و همکاران (2016)
 
18 آموزش کارکنان تراپ و همکاران (2016) 
 
19 محیطی سیستم مدیریت زیست‏محیطی (داشتن گواهینامة ایزو 14001 و…) وانگ و همکاران   (2004)، تراپ و همکاران (2016)
 
20 کنترل آلودگی تراپ و همکاران (2016)
 
21 مصرف مواد (نسبت استفاده از مواد خطرناک) تراپ و همکاران (2016)
 
22 مصرف انرژی (مصرف آب، برق، گاز‏) تراپ و همکاران (2016)
 
23 حداقل‏رساندن ضایعات تراپ و همکاران (2016)، وانگ و همکاران (2004) 
 
24 چرخۀ عمر محصول ما و همکاران (2020)
 
25 به‏کارگیری لجستیک معکوس ما و همکاران (2020)
 
26 بازیافت مواد (نسبت بازیافت مواد به کل مواد) وانگ و همکاران (2004)، تراپ و همکاران (2016)
 
27 به‏کارگیری انرژی تجدید‏‍‍پذیر تراپ و همکاران (2016)
 
 
بررسی پیشینۀ موضوع نشان می‏دهد ‏یکپارچگی بین پایداری و سبد محصول، موضوع مبهمی است که هنوز به‏خوبی درک و در پیشینه زیاد به آن توجه نشده است. پیشینۀ موضوع هرکدام به‏طور جداگانه، موضوعات ارزیابی تأمین‌کننده و انتخاب سبد محصول را انجام داده‏اند؛ ولی به یکپارچگی آن با یکدیگر کمتر توجه شده است. ما و همکاران (2020) در مقالۀ پایداری در سبد محصولات،‏ موضوع پایداری را در شرکت بررسی کرده است، ولی به یکپارچگی بین سبد و پایداری بحث‏ توجه نکرده است. در تحقیقات قبلی نیز، بر جنبه‌های همکاری بین ذینفعان داخلی و خارجی و ادغام محیط‌زیست ‏تمرکز شده‌ است. ما و همکاران (2020) انتخاب سبدی را بر‏اساس سه بعد پایداری پیشنهاد کر‏د: ارزش فعلی خالص (‏NPV) برای بعد اقتصادی، ارزیابی چرخۀ زندگی (LCA) برای بعد زیست‏محیطی و برای بعد اجتماعی، عمدتاً بر شرایط کارکنان تمرکز دارد. مهم‏ترین نوآوری این تحقیق، این است که بین سبد محصول و تأمین‌کنندۀ پایدار یکپارچگی ایجاد کند. برای این منظور، به‏دنبال انتخاب سبدی است که در شرایط بحرانی و حیاتی‏ با تأمین‌کنندگان شرکت به‏صورت پایدار و مداوم، تولیدات شرکت را به کیفیت و سود، به حد مطلوب برساند. 
3- روش‏شناسی تحقیق
این پژوهش ترکیبی از روش‌های کمی و کیفی را در بر دارد تا‏ تحلیل دقیق‌تری را از ابعاد مرتبط‏ ارائه کند و ازنظر چارچوب فلسفی و هدف پژوهش، کاربردی است؛ زیرا سازمان‌ها از نتایج این پژوهش‏ استفاده  کرده‏اند. از‏نظر نحوۀ گردآوری داده‌ها، از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی است. در این تحقیق، برای اعتبار‏سنجی چارچوب و مدل پیشنهادی، 2 پرسش‏نامه طراحی شده است که یک پرسش‏نامه شامل معیار‏های انتخاب تأمین‌کنندگان شرکت پارس‌توان‏ و پرسش‏نامۀ دیگر شامل شاخص‏های انتخاب سبد است. در ادامه با توزیع پرسش‏نامه‌ای براساس طیف لیکرت 5 امتیازی در سازمان‏ مطالعه‏شده، تأمین‌کنندگان شرکت پارس‌توان به کمک روش تاپسیس‏ اولویت‌بندی شدند؛ سپس براساس تأمین‌کنندگان پایدار شناسایی‏شده، سبد بهینۀ محصولات به روش کوداس برای هر تأمین‌کنندۀ پایدار انتخاب شد. به‏طور کلی شماتیک مراحل انجام پژوهش حاضر، به‌صورت شکل3 نشان داده می‏شود.
برای این منظور، ابتدا عوامل و شاخص‏های شناساییشده از پیشینۀ پژوهش، با اعمال نظرات ۵ نفر از خبرگان مرتبط برای روایی و پایایی محتوایی پرسش‏نامه (افزودن بر تعدادی عامل مختص صنعت) انجام شد. به‏جهت نمونه‌گیری برای انجام مصاحبه، از روش نمونه‌گیری قضاوتی-هدفمند استفاده شده است. این نوع نمونه‌گیری، به معنای انتخاب هدف‌دار نمونه‌ها برای کسب اطلاعات یا دانش در زمینۀ خاص برای شناخت بهتر آن انجام می‌شود. انجام این کار به این صورت بوده است که ضمن تشریح مفهوم تحقیق و عاملهای مرتبط، از آنها خواسته شد در لیستی که از عوامل و شاخص‏ها در اختیار آنها قرار داده شده است، عواملی را انتخاب کنند که بیشترین اهمیت را دارند. در این مرحله، 27 عامل ریسک از بین بیش از ۱۰۰ عامل شناسایی شد و در جامعۀ آماری 10 نفره از یک لیست 30 نفره از مدیران و معاونان محترم شاغل در شرکت پارس‌توان، که به‌صورت نمونه‏گیری هدفمند و خوشهای و بر پایۀ معاونتهای مختلف دریافت شد، شرکت تمایل داشت از این جامعه نظرسنجی شود (شامل مدیران ارشد دارای 70درصد کارشناسی ارشد و 20درصد دکتری و مابقی تکنسین اجرایی بودند که از سابقۀ اجرایی 30درصد بین 10 سال تا 20 سال سابقه و 70درصد بالای 20 سال سابقه در بخشهای مختلف با تجارب بالا برخوردارند). در این تحقیق به‏منظور برقراری توازن بین تخصص و تجربه، از تعدادی خبرگان صنعت دارای تخصص در زمینۀ زنجیرۀ تأمین و بازرگانی و تجربۀ کافی در مدیریت استفاده شده است که دارای شرایط زیرند: 
1- سابقۀ کاری بین 10 تا 20 سال؛ 2- دارای تخصص در زمینۀ مرتبط. 
بنابراین‏ جامعۀ نظری این پژوهش، مدیران و پیمانکاران صنعت پارس‏توان‏اند. لازم به یادآوری است که به‏منظور برآورد میزان روایی پرسشنامه و سؤالات مطرح‏شده در آن، از‏ نظر خبرگان، کارشناسان و استادان مسلط به موضوع تحقیق و پرسشنامه برای روایی محتوایی و صوری استفاده شد. اعمال‌نظر و در صورت نیاز، اصلاحات خبرگان و استادان، روایی پرسشنامه و تطابق موضوع با سؤالات و قابلیت استفاده و بهجابودن سؤالات مطرح‏شده مشخص کرد که سؤالات پرسشنامه تا چه اندازه قدرت توضیح‏دهی مدل و آزمون فرضیات را دارد. برای محاسبۀ پایایی، از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که این ضریب 0.93 محاسبه شد و نشان داد پرسشنامه از پایایی بالایی برخوردار است. 
 
شکل 3- مراحل اجرای تحقیق
Fig. 3- Research implementation steps
جامعۀ آماری پژوهش حاضر، مدیران، معاون‏ها، کارشناسان تأمین و کنترل کیفیت را شامل می‏شوند که مرتبط با شرکت‌های تأمین‌کننده در مجموعۀ پارس‌توان پرسام‏اند. نمونۀ آماری این پژوهش، 10 نفر از متخصصان در مجموعۀ شرکت پارس‌توان پرسام‏اند. پژوهش حاضر در نیمۀ دوم سال 1402الی شهریور 1403 در شرکت پارس‌توان پرسام و برخی تأمین‌کنندگان مواد و قطعات این سازمان انجام شده است. 
 
شکل 4- مدل عوامل مؤثر بر ارزیابی تأمین‌کنندگان و انتخاب سبد محصول
Fig. 4- The model of influencing factors on supplier evaluation and product portfolio selection
تکنیک تاپسیس  یا اولویت‏بندی بر‏اساس شباهت به راه‌حل ایده‌آل از روش‏های تصمیم‏گیری چند‏معیاره است‏ که اولین بار‏ در سال 1981 معرفی شد. بر‏اساس این روش، بهترین گزینه یا راه‌حل، نزدیک‏ترین راه‌حل به راه‌حل یا گزینۀ ایده‌آل و دورترین از راه‌حل غیر ایده‌آل است. راه‌حل ایده‌آل، راه‌حلی است که بیشترین سود و کمترین هزینه را داشته باشد؛ در حالی که راه‌حل غیر ایده‌آل، راه‌حلی است که بالاترین هزینه و کمترین سود را داشته باشد.
به‏طور خلاصه، راه‌حل ایده‌آل از مجموع مقادیر حداکثر هر‏یک از معیارها به دست می‏آید؛ در حالی که راه‌حل غیر ایده‌آل از مجموع پایین‏ترین مقادیر هر‏یک از معیار‏ها حاصل می‏شود. این تکنیک شامل 6 گام است:
گام 1) تشکیل ماتریس تصمیم
(1)  
گام2) نرمال‏کردن ماتریس تصمیم‏گیری است.
(2) v_ij= r_ij×w_j
گام 3) تعیین راه‌حل ایده‌آل مثبت و راه‌حل ایده‌آل منفی
 (3) d_i^+= √(∑_(j=1)^n▒〖d(v_ij 〗.v_j^+))       i= 1,2,…..,m
(4) d_i^-= √(∑_(j=1)^n▒〖d(v_ij 〗.v_j^-))       j= 1,2,…..,n
گام 4) به دست آوردن میزان فاصلۀ هر گزینه تا ایده‌آل‌های مثبت و منفی
گام 5) تعیین ضریب نزدیکی برای هر‏یک از گزینه‏ها
گام 6) رتبه‏بندی گزینه‏ها بر‏اساس ضریب نزدیکی
(5) CL_i=  (d_i^-)/(d_i^++d_i^- )
مطلوبیت هر شاخص باید به‏طور یکنواخت افزایشی (یا کاهشی) باشد (هرچه CLi بیشتر، مطلوبیت بیشتر و یا برعکس) که در این صورت بهترین ارزش موجود از یک شاخص، نشان‌دهندۀ ایده‌آل آن‏ و بدترین ارزش موجود از آن‏، مشخص‌کنندۀ ایده‌آل منفی برای آن خواهد بود. 
تکنیک کوداس سال ۲۰۱۶ پیشنهاد شد. این روش یکی از روش‌های تصمیم‌گیری چند‏معیاره برای انتخاب بهترین گزینه براساس فاصلۀ اقلیدسی و فاصلۀ تاکسی است. بهترین گزینه آن است که بیشترین فاصله را از عوامل منفی داشته باشد. در این روش، ابتدا از فاصلۀ اقلیدسی ‏و سپس فاصلۀ تاکسی Taxicabاستفاده می‌شود. این فاصله‌ها براساس اختلاف با نقطۀ ایده‌آل منفی محاسبه می‌شوند. هر گزینه‌ای که بیشترین فاصله را با ایده‌آل منفی داشته باشد، بهترین گزینه در تکنیک کوداس است. در این روش، ایده‌آل منفی هر معیار با NSj نمایش داده‏ و به‏صورت زیر محاسبه می‌شود:
(6) NSj=Min Vij
کوچک‏ترین مقدار هر معیار در ماتریس نرمال موزون را نقطۀ ‌ایده‌آل منفی انتخاب می‌کنیم. برای تعیین میزان مطلوبیت هر گزینه، ابتدا میزان دوری هر گزینه از ایده‌آل منفی، با استفاده از دو نوع فاصله محاسبه می‌شود. برای انتخاب گزینۀ بهینه، از رابطۀ زیر استفاده می‌شود:
(7) v_ij= r_ij× Hik = (Ei – Ek) + (𝜓 (Ei – Ek) × (Ti – Tk))
مقدار پارامتر 𝜓 ، براساس میزان آستانۀ 𝜏 ، تعیین می‌شود. هرچه مقدار H هر گزینه بیشتر باشد، آن گزینه از اولویت بیشتری برخوردار است.
4- مطالعۀ کاربردی و یافته‏ها
شرکت پارس‌توان با هدف توسعۀ زنجیرۀ تأمین قطعات صنعتی و خودرویی با بیش از 2000 متر مربع فضای تولیدی و با حدود 40 محصول راه‏اندازی شده است. 
جدول 4- برخی محصولات شرکت پارس
Table 4- Some products of Pars company
محصول کاربرد تصویر
انواع بوش راهنمای سوپاپ (گایدهای برنجی و چدنی ) لولۀ استوانه‏ای که مسیر رفت و برگشت سوپاپ را به‏صورت قائم نگاه می‏دارد‏ تا تماس سوپاپ و سیت آن کامل و بی‏نقص باشد.  
انواع سیت‏های دود و هوا محل استقرار لبۀ سوپاپ بر سرسیلندر است. در اثر کیپ‏شدن «سوپاپ» بر «سیت سوپاپ»، گاز حاصل از انفجار نمی‏تواند از سوپاپ‏ها فرار کند‏ و راهی به‏جز عقب‏راندن پیستون نخواهد داشت.  
بوش سیلندر قطعۀ استوانه‌ای‏شکل فلزی که در میان قسمت داخلی سیلندر و پیستون وجود دارد. مهم‏ترین و متداول‏ترین نشانۀ خرابی بوش، رینگ و پیستون، روغن‏سوزی موتور است که در این حالت دود آبی از اگزوز خارج می‏شود و روغن ‏موتور را در فواصل زمانی کوتاه کم می‏کند.  
بدنۀ پمپ هیدرولیک فرمان قطعه‌‎‍ای است که به راننده در زمان چرخاندن فرمان کمک می‎‍‌کند تا نیروی زیادی را برای چرخش فرمان به کار نگیرد و فرمان به‏راحتی زیر دست راننده به گردش در آید. اگر این قطعه دچار مشکل شده باشد، حتی وقتی مسیر‏ مستقیمی را می‌روید، حرکت‏دادن فرمان مشکل می‌شود.  
بدنه واترپمپ وظیفۀ واترپمپ به حرکت در آوردن دائمی آب و ضدیخ در موتور به‏منظور جلوگیری از جوش‏آوردن خودرو است.  
سیل گروپ برای آب‏بندی مکانیکی دستگاه‏ها و ماشین‏آلات مختلف، مانند انواع جرثقیل‏ها، لودر‏ها، ماشین‏آلات معدن‏، بلدوزر‏ها و … استفاده می‏شود‏.  
 
ماتریس سبد محصول و تأمین‏کنندگان شرکت پارس‌توان پرسام به‏صورت زیر است. 
جدول 5- ماتریس تأمین‌کنندگان و محصولات شرکت پارس‌توان پرسام
Table 5- Matrix of suppliers and products of Parstovan Parsam company
انواع بوش راهنمای سوپاپ چدنیانواع بوش راهنمای سوپاپ برنجیانواع سیت دود و هواانواع بوش سیلندربدنۀ پمپ هیدرولیک فرمانبدنۀ واتر پمپانواع 
سیلگروپ
شرکت رینگ خودرو پارس (S1) * * * *
شرکت قطعات آمیتیس (S2)*
شرکت مس باهنر کرمان (S3)**
شرکت محورتراش لیا (S4)****
شرکت بسا پارس صنعت (S5)*
شرکت نگین آلومینیوم (S6)**
در این تحقیق، از تکنیک تاپسیس برای انتخاب تأمین‌کنندگان پایدار استفاده شد. وضعیت هر‏یک از عوامل با استفاده از طیف لیکرت، بین 1 تا 9 از‏نظر پاسخ‏دهندگان مشخص شد. عدد 9 نشان‏دهندۀ عوامل بسیار مهم و عدد 1 نشان‏دهندۀ کم‏ترین اهمیت است. شاخص‏های کیفی در جدول به‏صورت کمی و میانگین آورده شده‏اند.
جدول 6- ماتریس تصمیم
Table 6- Decision matrix
ماتریس تصمیم شرکت رینگ خودرو پارس (S1) شرکت قطعات آمیتیس (S2) شرکت مس باهنر کرمان (S3) شرکت محورتراش لیا (S4) شرکت بسا پارس صنعت (S5) شرکت نگین آلومینیوم (S6)
(A1)قیمت/هزینه 8/6 2/5 8 8/7 6/7 8
کیفیت(A2) 6/7 7 8/7 8/6 8/7 6/7
فناوری (میزان قابلیت‏های تکنولوژیک تأمین‌کننده) (A3) 8/5 6/6 6/4 6/6 6/5 4
ارزش فعلی خالص (A4) 4/4 6/5 6/5 8 2/5 2/6
قدرت مالی (A5) 8/6 8/3 6/7 6/7 8 6/7
رضایت مشتریان (A6) 8/6 8/7 4/7 6/6 6/7 6/6
تحویل به‏موقع (A7) 8/6 6/7 8/6 4/7 4/7 7
جبران خسارت گارانتی و وارانتی (A8) 6/5 6/7 6/6 6/7 4/7 6
ریسک (A9) 5 6/5 4 6/4 6/4 2/5
حداقل‏رساندن ضایعات (A10) 4/6 4/7 4/7 4/7 4/7 5
مصرف مواد (A11) 6 6/3 6/7 6/5 6/3 4/5
به‏کارگیری لجستیک معکوس در چرخۀ عمر محصول (A12) 6/5 6/5 2/5 6/3 6/5 6/5
 
در گام بعد، برای حذف اختلاف مقیاس‏ها بین شاخص‌ها، مقیاس‏های موجود در ماتریس تصمیم بدون مقیاس شد. 
جدول 7- ماتریس بی‏مقیاس‏شدۀ عوامل
Table 7- Unscaled matrix of factors 
تأمین‌کنندگان A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12
(S1) 38/0 41/0 42/0 3/0 39/0 38/0 38/0 33/0 42/0 37/0 44/0 43/0
(S2) 29/0 38/0 48/0 38/0 22/0 44/0 43/0 45/0 47/0 43/0 26/0 43/0
(S3) 44/0 42/0 33/0 38/0 44/0 42/0 38/0 39/0 33/0 43/0 56/0 4/0
(S4) 43/0 37/0 48/0 55/0 44/0 37/0 42/0 45/0 38/0 43/0 41/0 28/0
(S5) 42/0 42/0 4/0 35/0 46/0 43/0 42/0 44/0 38/0 43/0 26/0 43/0
(S6) 44/0 41/0 29/0 42/0 44/0 37/0 39/0 35/0 43/0 29/0 4/0 43/0
 
از روش آنتروپی برای وزندهی ورودی در روش تاپسیس استفاده شد. وزن هر‏یک از شاخص‌ها به شرح زیر است:
جدول 8- وزن شاخص‌ها با استفاده از آنتروپی
Table 8- Index weight using entropy
معیار A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12
ضریب آنتروپی 072/0 01/0 112/0 125/0 176/0 017/0 007/0 049/0 04/0 066/0 249/0 077/0
 
در این مرحله، مجموعۀ وزن‏ها (W) در ماتریس نرمالایز‏شده (R) ضرب می‏شود.
دو گزینۀ مجازی ایجا‏دشده، درواقع بدترین و بهترین راه‌حل، برای شرکت به شرح جدول 12 است. 
جدول 9- راه‌حل ایده‌آل مثبت و راه‌حل ایده‌آل منفی
Table 9- Positive ideal solution and negative ideal solution
di+ di-
d1+ 045/0 d1- 058/0
d2+ 088/0 d2- 029/0
d3+ 027/0 d3- 086/0
d4+ 039/0 d4- 067/0
d5+ 078/0 d5- 049/0
d6+ 049/0 d6- 056/0
 
فاصلۀ عوامل با ‏ایده‌آل‏ترین و کم ‏ایده‌آل‏ترین شاخص‌ها محاسبه شد که در جدول 3-5 آمده است. 
جدول 10- محاسبۀ فاصلۀ ایده‌آل‏ها
Table 10- Calculation of ideal distance
تأمین‌کنندگان di+ di-
شرکت رینگ خودرو پارس (S1) 045/0 058/0
شرکت قطعات آمیتیس (S2) 088/0 029/0
شرکت مس باهنر کرمان (S3) 027/0 086/0
شرکت محورتراش لیا (S4) 039/0 067/0
شرکت بسا پارس صنعت (S5) 078/0 049/0
شرکت نگین آلومینیوم (S6) 049/0 056/0
 
رتبه‏بندی تأمین‌کنندگان شرکت پارس‌توان از‏طریق فرمول محاسبه شد. 
جدول 11- میزان تاپسیس و رتبه‏بندی تأمین‌کنندگان
Table 11- Amount of TOPSIS and ranking of suppliers
تأمین‌کنندگان میزان نزدیکی CLi اولویت‏بندی
شرکت مس باهنر کرمان (S3) 75/0 1
شرکت محورتراش لیا (S4) 63/0 2
شرکت رینگ خودرو پارس (S1) 55/0 3
شرکت نگین آلومینیوم (S6) 52/0 4
شرکت بسا پارس صنعت (S5) 38/0 5
شرکت قطعات آمیتیس (S2) 24/0 6
بر طبق جدول‏ 14، به ترتیب شرکت مس باهنر کرمان، پایدارترین تأمین‌کننده در اولویت اول جدول قرار دارد و شرکت قطعات آمیتیس با اولویت ششم، در انتهای جدول قرار گرفته است. در مرحلۀ بعد، از روش کوداس برای طراحی سبد محصولات بهینه برای هر تأمین‌کنندۀ پایدار استفاده شد. 
جدول 12- ماتریس تصمیم تأمین‏کنندگان پایدار انتخاب‏شده
Table 12- Decision matrix of selected sustainable suppliers
ماتریس میانگین‏هاسودآوریهم‏راستایی با استراتژی سازمانکمک به سهم بیشتر بازاربازگشت سرمایهبهینه‏سازی منابع مورد نیاز
شرکت مس باهنر کرمان انواع بوش راهنمای سوپاپ برنجی 6/4 5 2/4 3 2/2
انواع سیت دود و هوا8/18/38/32/22/2
شرکت محور تراش لیا انواع بوش راهنمای سوپاپ چدنی 2/4 8/3 6/4 3 6/4
انواع سیت دود و هوا6/28/38/32/22/2
انواع بوش سیلندر2/84/78/78/78/7
انواع بدنه پمپ هیدرولیک فرمان4/78/72/82/83
شرکت رینگ خودرو پارس انواع بوش راهنمای سوپاپ چدنی 2/4 8/3 6/4 3 6/4
انواع سیت دود و هوا6/28/38/32/22/2
انواع بوش سیلندر2/84/78/78/78/7
انواع سیلگروپ8/18/36/48/13
شرکت نگین آلومینیوم انواع بدنه پمپ هیدرولیک فرمان 4/7 8/7 2/8 2/8 3
انواع بدنه واترپمپ8/34/58/38/16/2
جدول 13- ماتریس تصمیم کل
Table 13- Total decision matrix
ماتریس میانگین‏ها شرکت مس باهنر کرمان (S3) شرکت محورتراش لیا (S4) شرکت رینگ خودرو پارس (S1) شرکت نگین آلومینیوم (S6)
انواع بوش راهنمای سوپاپ چدنی 4/1 4/2 8/7 6/1
انواع بوش راهنمای سوپاپ برنجی 6/8 2/3 8/1 1
انواع سیت دود و هوا 2/1 6/2 8 1
انواع بوش سیلندر 1 8/4 4/8 1
انواع بدنه پمپ هیدرولیک فرمان 1 2/2 3 4/8
انواع بدنۀ واترپمپ 4/1 4/1 8/6 6
انواع سیلگروپ 1 6/2 4/8 8/1
جدول 14- وزن شاخص‌ها با استفاده از آنتروپی
Table 14- Index weight using entropy
W1W2W3W4W5
اوزان 215/0 084/0 099/0 379/0 22/0
جدول 15- جدول نقطۀ ایده‌آل منفی
 Table 15- Negative ideal point table
ماتریس نرمال موزون شرکت مس باهنر کرمان (S3) شرکت محورتراش لیا (S4) شرکت رینگ خودرو پارس (S1) شرکت نگین آلومینیوم (S6)
نقطۀ ایده‌آل منفی 053/0 017/0 021/0 044/0
برای تعیین میزان مطلوبیت هر گزینه، ابتدا میزان دوری هر گزینه از ایده‌آل منفی با استفاده از دو نوع فاصله محاسبه می‌شود:
جدول 16- جدول فاصلۀ اقلیدسی و تاکسی
Table 16- Euclidean and taxicab distance table 
انواع محصولات فاصلۀ اقلیدسی (Ei) فاصلۀ منهتن (تاکسی) Ti
انواع بوش راهنمای سوپاپ چدنی 079/0 131/0
انواع بوش راهنمای سوپاپ برنجی 409/0 431/0
انواع سیت دود و هوا 075/0 099/0
انواع بوش سیلندر 088/0 120/0
بدنۀ پمپ هیدرولیک فرمان 332/0 356/0
بدنۀ واترپمپ 233/0 305/0
انواع سیلگروپ 087/0 128/0
 
برای محاسبۀ گزینۀ مطلوب از رابطۀ 7 استفاده شد:
Hik = (Ei – Ek) + (𝜓 (Ei – Ek) × (Ti – Tk)) 
هرچه مقدار H هر گزینه بیشتر باشد، آن گزینه از اولویت بیشتری برخوردار است.
جدول 17- جدول سبد بهینۀ محصولات شرکت مس کرمان
Table 17- Table of optimal basket of products of Kerman copper company 
جمعرتبه‏بندی
انواع سیت دود و هوا 429/0 2
انواع بوش راهنمای سوپاپ برنجی 629/0 1
جدول 18- جدول سبد بهینۀ محصولات شرکت محورتراش لیا 
Table 18- Table of the optimal basket of products of Mohortarash Lea company
جمعرتبه‏بندی
انواع بوش راهنمای سوپاپ چدنی 175/1- 3
انواع سیت دود و هوا 761/1- 4
انواع بوش سیلندر 443/1 2
انواع بدنه پمپ هیدرولیک فرمان 490/1 1
جدول 19- جدول سبد بهینۀ محصولات شرکت رینگ خودرو
Table 19- The table of optimal basket of products of Ring Khodro Company
جمعرتبه‏بندی
انواع بوش راهنمای سوپاپ چدنی 330/0- 2
انواع سیت دود و هوا 957/0- 3
انواع بوش سیلندر 379/2 1
انواع سیلگروپ 091/1- 4
جدول 20- جدول سبد بهینۀ محصولات شرکت نگین آلومینیوم
Table 20- The table of the optimal basket of products of Nagin Aluminum Company
جمعرتبه‏بندی
انواع بدنۀ پمپ هیدرولیک فرمان 831/0 1
انواع بدنۀ واترپمپ 629/0 2
5- بحث
تأمین‌کنندۀ مس باهنر کرمان برای شرکت، پایدارترین تأمین‌کننده ‏است و در اولویت اول جدول قرار دارد؛ اما شرکت قطعات آمیتیس با اولویت ششم، ناپایدارترین شناخته شد. در شاخص‏های قیمت، کیفیت، لجستیک معکوس و ضایعات شرکت مس باهنر کرمان، بهتر شناخته شد. از جنبۀ رعایت مسائل زیست‏محیطی نیز، این شرکت بهتر از همه بوده است؛ اما از‏لحاظ فناوری، شرکت آمیتیس و تراش ‏لیا بالاترند و ریسک بیشتری هم دارند. رعایت مسائل زیست‏محیطی‏ در شرکت نگین آلومینیوم، کمترین شناخته شد. کمترین لجستیک معکوس هم برای شرکت محور تراش‏ لیاست. همچنین در رابطه با قطعاتی که چندین تأمین‌کننده دارند نیز، اولویت تأمین به شرح ذیل است:
انواع سیت دود و هوا‏: اولویت اول تأمین از شرکت مس کرمان و اولویت دوم تأمین از شرکت رینگ خودرو پارس‏ و در‏نهایت تأمین از شرکت محور تراش لیاست؛ 
انواع بوش راهنمای چدنی‏: اولویت اول تأمین از شرکت رینگ خودروی پارس و اولویت دوم تأمین از شرکت محور تراش لیاست؛
انواع بوش سیلندر‏: اولویت اول تأمین شرکت پارس‌توان پرسام و اولویت دوم تأمین، شرکت محور تراش لیاست؛
بدنۀ پمپ هیدرولیک فرمان: اولویت اول تأمین شرکت نگین آلومینیوم با توجه به سودآوری 21درصد و اولویت دوم تأمین شرکت محور تراش لیا با توجه به سودآوری 19درصد است.
همچنین مطابق یافته‏های برگرفته از تحقق، نتیجه گرفته می‏شود:
شرکت باید برای تأمین‌کنندۀ مس کرمان،‏‏ انواع بوش‏های سوپاپ راهنمای برنجی را در اولویت قرار دهد‏؛
برای تأمین‌کنندۀ شرکت محور تراش لیا، شرکت انواع بدنۀ پمپ هیدرولیک فرمان را در اولویت اول سبد محصول قرار داد. مرحلۀ دوم انواع بوش سیلندر است که با امتیاز 44/1 در رتبۀ دوم قرار دارد. همچنین شایان ذکر است که اگر شرکت محصول سیت دود و هوا را در اولویت قرار دهد، با توجه به اینکه در اولویت چهارم این تأمین‌کننده است، براساس اطلاعات موجود در جداول بازگشت سرمایه و سودآوری آن به ترتیب 26 و 30درصد است و نسبت‏به دو اولویت اول که بازگشت سرمایه و سودآوری آنها حدود 90 الی 95درصد است، سود بسیار پایین‏تری دارد؛ 
برای تأمین‌کنندۀ شرکت رینگ خودرو، شرکت انواع بوش سیلندر را در اولویت اول سبد و انواع سیلگروپ در اولویت چهارم برای این تأمین‌کننده قرار گیرد؛
شرکت برای تأمین‌کنندۀ شرکت نگین آلومینیوم، انواع بدنۀ پمپ هیدرولیک را در اولویت اول قرار دهد. 
در تحلیل دیگر این تحقیق، انتخاب سبد بهینۀ محصولات شرکت پارس‌توان پرسام تنها براساس نتایج حاصل از ارزیابی و اولویت‏بندی تأمین‌کنندگان انتخاب شد که انواع بوش و بدنۀ پمپ در اولویت است. اگر بنا به شرایط بحرانی شرکت و بدون در نظر گرفتن سود و دیگر مزایا‏ و تنها برای بقای سازمان سبد محصولات براساس نتایج حاصل از ارزیابی تأمین‌کنندۀ پایدار به روش تکنیک کوداس، به شرح جدول 21 است.
جدول 21- جدول سبد بهینۀ محصولات 
Table 21- Table of optimal basket of products
محصولات Hij رتبه‌بندی
انواع بوش راهنمای سوپاپ برنجی 009/3 1
بدنۀ پمپ هیدرولیک فرمان 944/1 2
بدنۀ واتر پمپ 886/0 3
انواع سیلگروپ 403/1- 4
انواع بوش سیلندر 415/1- 5
انواع بوش راهنمای سوپاپ چدنی 446/1- 6
انواع سیت دود و هوا 574/1- 7
6- نتیجه‏گیری 
هدف از انجام این پژوهش، انتخاب سبد بهینۀ محصول با ارزیابی تأمین‌کنندگان شرکت پارس‌توان پرسام است که برای این منظور ابتدا با استفاده از مرور پیشینه و با مصاحبه، خبرگی عوامل مؤثر گردآوری و سپس با طراحی پرسش‏نامه و‏ استفاده از تکنیک تاپسیس، عوامل‏ بر‏اساس میزان اهمیت آنها رتبه‏بندی و درنهایت برای تأمین‌کنندگان پایدار با 4 اولویت اول به روش کوداس، سبد بهینۀ محصول مشخص شد. با توجه به نتایج به دست آمده در صنعت‏ مطالعه‏شده، نتیجه این است که به‏منظور ارزیابی تأمین‌کنندگان پایدار در پروژه‏های صنعتی و نتایج حاصل از آن و مدیریت سبد محصول و تحویل محصول، توجه بیشتر به ابعاد (اقتصادی، ابعاد اجتماعی، زیست‏محیطی) بسیار حائز اهمیت است. نتایج تحقیق نشان می‏دهد که شرکت اگر می‌خواهد بر مشکلات پیش رو غلبه کند، باید تأمین‌کنندۀ مس باهنر کرمان را برای تأمین انواع بوش در اولویت اول همکاری قرار دهد و شرکت قطعات آمیتیس‏ از همکاری امتناع ورزد. تأخیر در انتخاب تأمین‏کنندۀ پایدار و تأخیر در صدور مجوز فعالیت، ضرر زیادی را به شرکت وارد کرده است؛ زیرا زمان، در بسیاری از موارد عامل بسیار مهمی در انجام بسیاری از پروژههای دیگر و ارائۀ خدمات باکیفیت محسوب می‏شود؛ کما اینکه با توجه به شرایط تورمی در کشور، تأخیر در انتخاب تأمین‏کننده، هزینۀ هنگفتی را به شرکت تحمیل میکند.
بر پایۀ نتایج این تحقیق، برقراری ارتباط مداوم با تأمین‏کنندگان شرکت، با بهکارگیری تکنیکهای جدیدی مانند سرمایهگذاری مشترک، ادغام و تملک و اتحاد راهبردی، کمک چشمگیری به کاهش یا برطرف‏کردن مشکلات می‏کند. 
این تحقیق برای اولین بار‏، تأمین‌کنندگان و انتخاب سبد محصول بهینۀ شرکت پارس‌توان را شناسایی و اولویت‏بندی کرد و یک ایدۀ جدید و نو را در اختیار مدیران و مسئولان شرکت قرار داد. نتایج این تحقیق ‏در اختیار سازمان‌‌های کوچک و بزرگ، به‏خصوص صنعت خودروسازی در کشور ما قرار می‏گیرد تا‏ سبد بهینۀ محصول و تحویل خود را بهینه کنند و همچنین‏ مبنای تحقیقات آتی قرار می‏گیرد. 
از محدودیت‏های این تحقیق، محدودیت مطالعات انجام‏شده در حوزۀ مربوط به موضوع تحقیق و دسترسی‏نداشتن به کارشناسان مطلع به موضوع بود. درنهایت به مدیران و تصمیم‏گیران در این حوزه پیشنهاد میشود تا فعالیت‏های ذیل را انجام دهند: 
ایجاد یک دفتر کنترل و نظارت بر عملکرد تأمین‌کنندگان به‏منظور ارتقا پایداری؛
شرکت‏ها باید تأمین‌کنندگانی را در اولویت همکاری قرار دهند که دارای استاندارهای محیط‏زیست‏اند و به مسائل زیست‏محیطی توجه می‏کنند؛
ارائۀ یک سازوکار شفاف و دقیق برای مدیریت جریان نقدینگی، بودجه‏ها و پرداخت‏های بهنگام به تأمین‌کنندگان؛ 
استفاده از دانش مهندسی هم‏زمان به‏جهت کاهش زمان طراحی مهندسی و تأمین؛
یکپارچه‏سازی و هماهنگی بین فازهای مهندسی و تولید و تأمین پایدار با توجه به سبد محصولات شرکت؛
ارائۀ آموزش و بست‏های فرهنگی به صنعت برای اهمیت‏افزایی مسائل زیست‏محیطی؛
استفاده از فناوری‏های هوش مصنوعی و IOT برای کنترل و نظارت بر عملکرد تأمین‌کنندگان. 
در‏نهایت برای محققان و علاقه‏مندانی که بخواهند در این موضوع کار کنند، پیشنهاد می‌شود که از دیگر روش‏ها همچون ANP و... برای بررسی تأثیر شاخص‏ها بر یکدیگر و اولویت‏بندی شاخص‏ها استفاده‏ و نتایج را با روش استفاده‏شده مقایسه کنند. در این تحقیق مطابق منطق شرکت و مسئلۀ مرتبط که از مدیران اقتباس شد، ابتدا تأمین‌کنندۀ پایدار انتخاب‏ و سپس بر مبنای آن انتخاب، سبد محصولات بهینه تخصیص داده شد؛ ولی در تحقیقات آینده این موارد‏ با هم و به‏صورت هم‏زمان انجام داده می‏شود. باید به استفاده از روش دیمتل نیز برای بررسی تأثیرات بالقوۀ آثار این انتخاب بر سود و کیفیت حاص‏شده برای شرکت توجه شود.

 

Abbasi, M., and Nilsson, F. (2012). Themes and challenges in making supply chains environmentally sustainable. Supply Chain Management: An International Journal, 17 (5), 517-530. https://doi.org/10.1108/13598541211258582 
Abdallah, T., Diabat, A. and Simchi-Levi, D. (2012). Sustainable supply chain design: a closed-loop formulation and sensitivity analysis. Production Planning and Control, 23 (2/3), 120-133. https://doi.org/10.1080/09537287.2011.591622 
Aghajani, M., Ruge, G., & Jugdev, K. (2023). An integrative review of project portfolio management literature: Thematic findings on sustainability mindset, assessment, and integration. Project Management Journal54(6), 629-650.‏ https://doi.org/10.1177/87569728231172668 
Azadi, M., Jafarian, M., Saen, R. F. & Mirhedayatian, S. M. (2015). A new fuzzy DEA model for evaluation of efficiency and effectiveness of suppliers in sustainable supply chain management context. Computers & Operations Research, 54, 274- 285. https://doi.org/10.1016/j.cor.2014.03.002 
Archer, N.P., and Ghasemzadeh, F. (1999). An integrated framework for project portfolio selection. International Journal of Project Management, 17(4), 207–216. https://doi.org/10.1016/s0263-7863(98)00032-5 
Büyüközkan, G., and Çifçi, G. (2011). A novel fuzzy multi-criteria decision framework for sustainable supplier selection with incomplete information. Computers in Industry, 62(2), pp. 164-174. https://doi.org/10.1016/j.compind.2010.10.009 
Brook, J. W., & Pagnanelli, F. (2014). Integrating sustainability into innovation project portfolio management—A strategic perspective. Journal of Engineering and Technology Management, 34, 46–62. https://doi.org/10.1016/j.jengtecman.2013.11.004 
Cooper, R.G., Edgett, S.J., and Kleinschmidt, E.J. (2000). New problems, new solutions: making portfolio management more effective. Research-Technology Management, 43(2), 18–33. https://doi.org/10.1080/08956308.2000.11671338 
Chao, R.O., and Kavadias, S.A. (2008).Theoretical framework for managing the new product development portfolio: when and how to use strategic buckets. Management Science, 54(5), 907–921. https://doi.org/10.1287/mnsc.1070.0828 
Choi, T.M. (2013). Optimal apparel supplier selection with forecast updates under carbon emission taxation scheme. Computers and Operations Research, 40(11), 2646-2655. https://doi.org/10.1016/j.cor.2013.04.017 
Chien, C. F., Kuo, H. A., & Lin, Y. S. (2024). Smart semiconductor manufacturing for pricing, demand planning, capacity portfolio and cost for sustainable supply chain management. International Journal of Logistics Research and Applications27(1), 193-216.‏ https://doi.org/10.1080/13675567.2022.2076818 
Daniel, J., and Sérgio, S. (2013). Product-portfolio management: A framework based on Methods, Organization, and Strategy. Concurrent Engineering: Research and Applications, 22(1), 17–28. https://doi.org/10.1177/1063293x13508660 
Federgruen, A., & Yang, N. (2008). Selectinga portfolio of suppliers under demand and supply risks.OperationsResearch, 56, 916–936. https://doi.org/10.1287/opre.1080.0551 
Forozandeh, M., & Rozbahani, M. (2023). Designing the optimal project portfolio management structure in the pharmaceutical industry with a fuzzy approach: a case study. Research in Production and Operations Management, 14(3), 157-183. DOI: 10.22108/pom.2023.138307.1518 (in persian).
Forozandeh, M., & Kazemi, H. R. (2024). Nano project portfolio management process model using Electra technique: a case study. Research in Production and Operation Management, 15 (3). DOI: 10.22108/pom.2024.141377.1556 (In persian).
Kester, L., Griffin, A., Hultink, E.J. (2011). Exploring portfolio decision-making process. Journal of Product Innovation Management, 28(5), 641–661. https://doi.org/10.1111/j.1540-5885.2011.00832.x 
Kavadias, S., & Chao, R. O. (2007). Resource allocation and new product development portfolio management.  In Handbook of new product development management (pp. 135-164). Routledge. https://doi.org/10.1016/b978-0-7506-8552-8.50009-8 
Kahn, K.B., Barczak, G., Nicholas, J. (2012). An examination of new product development best practices. Journal of Product Innovation Management, 29(2), 180–192. https://doi.org/10.1111/j.1540-5885.2011.00888.x 
Liao, Z., & Rittscher, J. (2007). Amulti objective supplier selection model under stochasticdem and conditions. International Journal of Production Economics, 105, 150–159. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2006.03.001 
McNally, R.C., Durmusxog˘, S., and Calantone, R.J. (2013). New product portfolio management decisions: antecedents and consequences. Journal of Product Innovation Management, 30(2), 245–261. https://doi.org/10.1111/j.1540-5885.2012.00997.x 
Ma, J., Harstvedt, J. D., Jaradat, R., & Smith, B. (2020). Sustainability driven multi-criteria project portfolio selection under uncertain decision-making environment. Computers & Industrial Engineering140, 106236.‏ https://doi.org/10.1016/j.cie.2019.106236 
Mikkola, J.M. (2001). Portfolio management of R&D projects: implications for innovation management. Technovation, 21(7), 423–435. https://doi.org/10.1016/s0166-4972(00)00062-6 
Miguel, P.A.C. (2008). Portfolio management and new product development implementation: a case study in a manufacturing firm. International Journal of Quality & Reliability Management, 25(1), 10–23. https://doi.org/10.1108/02656710810843540 
Mathews, S. (2010) Innovation portfolio architecture. Research-Technology Management, 53(5), 30–40. https://doi.org/10.1080/08956308.2010.11657660 
Moreira, R.A., and Cheng, L.C. (2010). Proposal of managerial standards for new product portfolio management in Brazilian pharmaceutical companies. Brazilian Journal of Pharmaceutical Sciences, 46(1), 53–66. https://doi.org/10.1590/s1984-82502010000100007 
Neumüller, C., Lasch, R., & Kellner, F. (2016). Integrating sustainability into strategic supplier portfolio selection. Management Decision54(1), 194-221.‏ https://doi.org/10.1108/md-05-2015-0191 
Oliveira, M.G., and Rozenfeld, H. (2010). Integrating technology roadmapping and portfolio management at the front-end of new product development. Technological Forecasting and Social Change, 77(8), 1339–1354. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2010.07.015 
Trapp, A.C., & Sarkis, J. (2016). Identifying robust portfolios of suppliers: a sustainability selection and development perspective. Journal of Cleaner Production112, 2088-2100.‏  https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2014.09.062 
Jugend, D., & Figueiredo, J. (2017). Integrating environmental sustainability and project portfolio management: Case study in an energy firm. Gestao e Producao, 24, 526–537. https://doi.org/10.1590/0104-530x3451-16.
Wang, G., Huang, S.H. and Dismukes, J.P. (2004). Product-driven supply chain selection using integrated multi-criteria decision-making methodology. International journal of production economics, 91(1), 1-15. https://doi.org/10.1016/s0925-5273(03)00221-4