مقاله پژوهشی
تصمیم گیری چندمعیاره - تئوری فازی
حسن مقاره عابد؛ رضا بهمنش
چکیده
منابع انسانی در سازمانها و مؤسسات، یکی از مزایای رقابتی سازمانها تلقی میشوند و هرچه کارکنان جایگاه اجرایی بالاتری در سازمانها داشته باشند، به همان میزان اهمیت نسبی مزیت رقابتی افزایش مییابد؛ بهطوری که مدیران اجرایی، سرپرستان و کارکنان ارشد بهویژه در خطوط تولید، اهمیت خاصی برای صاحبان شرکت دارند. انتخاب سرپرستان شایسته ...
بیشتر
منابع انسانی در سازمانها و مؤسسات، یکی از مزایای رقابتی سازمانها تلقی میشوند و هرچه کارکنان جایگاه اجرایی بالاتری در سازمانها داشته باشند، به همان میزان اهمیت نسبی مزیت رقابتی افزایش مییابد؛ بهطوری که مدیران اجرایی، سرپرستان و کارکنان ارشد بهویژه در خطوط تولید، اهمیت خاصی برای صاحبان شرکت دارند. انتخاب سرپرستان شایسته و متعهد و همچنین حفظ آنها براساس تأمین رضایت ایشان در سیستم، یکی از مؤلفههای کلیدی در موفقیت سازمانهاست؛ بنابراین در این پژوهش، انتخاب کارکنان ارشد برای مدیریت ایستگاههای اصلی تولیدی، براساس شایستگی ایشان و همچنین تخصیص آنها به ایستگاهها بنابر ترجیحات خود کارکنان مطالعه شده است. به این منظور، تعدادی از کارکنان بهعنوان گزینههای بالقوه برای سرپرستی کاندید شدند و ترجیحات ایشان برای مدیریت چند ایستگاه تولیدی با رویکرد تاپسیس[i] محاسبه شد، سپس یک مدل برنامهریزی عدد صحیح چندهدفه توسعه داده شد که علاوه بر انتخاب کارکنان از بین کاندیدها، با توجه به معیارهای شایستگی، منتخبان با توجه به ترجیحاتشان به ایستگاهها تخصیص داده شوند. دادههای موردنیاز از طریق پرسشنامه و مصاحبه با گزینههای بالقوه جمعآوری شده است. نتایج حاصل از حل مدل پیشنهادی نسبتبه نتایج سنتی کنونی، مبتنی بر نظر مدیران و کارشناسان برتری دارد.
[i] Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution (TOPSIS)
مقاله پژوهشی
روشهای فرا ابتکاری- هوش مصنوعی
صبا امیری؛ غلامحسین روشنی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مدلسازی تأثیر استرس کووید19 و تاب آوری بر فرسودگی شغلی در شرکتهای دانش بنیان انجام شد.. روش پژوهش، کمّی- مقطعی و هدف آن کاربردی بود. جامعۀ آماری، مدیران لایههای اول و دوم و کارکنان شرکتهای دانشبنیان نوپا بودند که براساس فرمول حجم نمونۀ آماری از جامعۀ نامحدود، 384 نفر از آنها ارزیابی شدند. برای گردآوری دادهها ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مدلسازی تأثیر استرس کووید19 و تاب آوری بر فرسودگی شغلی در شرکتهای دانش بنیان انجام شد.. روش پژوهش، کمّی- مقطعی و هدف آن کاربردی بود. جامعۀ آماری، مدیران لایههای اول و دوم و کارکنان شرکتهای دانشبنیان نوپا بودند که براساس فرمول حجم نمونۀ آماری از جامعۀ نامحدود، 384 نفر از آنها ارزیابی شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد مسلش و تابآوری و پرسشنامۀ محققساختۀ کووید19 استفاده شد. براساس یافتهها، 65درصد از مدیران و کارکنان شرکتهای دانشبنیان نوپا سطح تابآوری متوسط و پایینتر و 61درصد از نمونۀ آماری، فرسودگی شغلی داشتند. همچنین، میزان استرس ناشی از کووید 19 در میان زنان متأهل بیش از دیگران بوده است. برای طراحی شبکۀ عصبی مصنوعی از روش توابع پایۀ شعاعی استفاده شد. بر این اساس، تعداد نورونها در لایۀ ورودی برابر با 10، تعداد نورونها در تنها لایۀ پنهان برابر با 35، تعداد نورون لایۀ خروجی برابر با 1 و سیگما برابر با 10 بود. 70% از دادهها برای آموزش و 30% برای تست به کار گرفته شد. در شبکۀ عصبی مصنوعی طراحیشده، همۀ دادههای آزمون بهجز یک نمونه و تمامی دادههای آزمایش به استثنای دو نمونه، صحیح پیشبینی و خطای RMSE کمتر از 3/0 محاسبه شد. درنهایت، مدل ارائهشده مبتنی بر نتایج بهدستآمده تأیید شد.
مقاله پژوهشی
سیستمهای مدیریت تولید نوین(تولید ناب - تولید به هنگام- تولید انعطاف پذیر-چابکی- تئوری محدودیت)- استراتژی های تولید و عملیات
داریوش محمدی زنجیرانی؛ آرش شاهین؛ الهام محسنی
چکیده
بازیهای دیجیتال با ظهور عصر دیجیتال و تکنولوژی، پا به عرصۀ وجود نهادهاند و تأثیر بسزایی در عرصههای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در اقصی نقاط دنیا داشتهاند. استفاده از بازیهای جدی و واقعیت مجازی در زمینههای درمان و پزشکی، این صنعت را از حوزۀ سرگرمی صرف خارج و به یکی از صنایع کاربردی تبدیل کرده است. این مقاله درصدد بهینهسازی ...
بیشتر
بازیهای دیجیتال با ظهور عصر دیجیتال و تکنولوژی، پا به عرصۀ وجود نهادهاند و تأثیر بسزایی در عرصههای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در اقصی نقاط دنیا داشتهاند. استفاده از بازیهای جدی و واقعیت مجازی در زمینههای درمان و پزشکی، این صنعت را از حوزۀ سرگرمی صرف خارج و به یکی از صنایع کاربردی تبدیل کرده است. این مقاله درصدد بهینهسازی ترکیب استراتژیهای توسعۀ این صنعت است و مدل ریاضی استفادهشده نیز جایگزین مناسبی برای دیگر روشهایی است که در مدیریت استراتژیک، برای ارزیابی و انتخاب استراتژیها استفاده میشود. همچنین متغیرها و پارامترهای موردنیاز این مدل نیز با تلفیق و کاربرد تکنیکهای مختلفی همچون تحلیل مضمون، ماتریس خانه کیفیت، AHP و SAW فراهم شدهاند، برای جمعآوری دادههای موردنیاز، برای کاربرد در روشهای اشارهشده نیز علاوه بر مطالعات کتابخانهای و مرور پژوهشهای پیشین، از مصاحبههای عمیق با 12نفر از خبرگان و متخصصان صنعت بازیهای دیجیتال استفاده شد. طی فازهای متوالی پژوهش، پارامترهای موردنیاز در مدل برنامهریزی آرمانی تأمین شد و پس از فرمولهسازی و حل آن، استراتژیهای بهینهای استخراج شد که در رفع موانع و چالشهای صنعت بازی مؤثر است. دستیابی به اهداف، توسعۀ بازیها را تسهیل میکند و قابلیتهای مناسبی در اجرا دارد. چهار استراتژی بهینه عبارت بودند از: توانمندسازی و توسعۀ قابلیتهای متخصصان بازیساز، هدفمندی و غنیسازی محتوای بازیهای ساخت داخل، تأمین مالی و تسهیل سرمایهگذاری و افزایش سطح رقابتپذیری گروههای بازیساز